• Anonym (Hjälp)

Åka och trösta honom i sorgen eller inte?

Är i ett svårt dilemma..

Min kille har precis förlorat en nära släkting. Han säger att jag inte behöver komma dit, att han vill vara själv och så vidare. Jag hade kunnat acceptera det om det inte var för faktumet att jag tror att det hela är en fasad. Jag tror att han vill att jag ska komma till honom egentligen, då han är en sån som aldrig någonsin skulle be om stöd från någon. Jag har varit där för honom av en slump när han fått dåliga besked om denna släkting tidigare, och då har han sökt tröst hos mig för att jag fanns där och försökte trösta honom. Det krävs lite tid innan öppnar han upp sig men då är han så tacksam att jag är där.

Vad ska jag göra?? Tänk om han verkligen vill vara själv, eller att det är en fasad som det varit tidigare. Är så förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Vill inte lämna honom själv i detta.

• Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?
  • Påven Johanna
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 19:41:58 följande:

Alla är olika, och det var lite det jag var ute efter när jag skrev tråden - att få olika perspektiv på det hela.

Han har hört av sig nu och velat prata med mig, det känns jätteskönt och jag trodde aldrig han skulle göra det. Han litar nog på mig mer än jag trodde :)

Vad skönt för dig att han orkade och ville höra av sig. Pratade ni något om att du tänker dig åka till honom i morgon?
  • Anonym (s)

Försöker du forma om honom som människa? Varför inte låta honom vara den person han är? Som har svårt att öppna sig och be om sällskap. Låt det vara ok, och låt honom sörja själv som han har bett om.
    På många inlägg låter det som om det är för din skull du skulle åka. "Det är så svårt att låta bli". "Jag måste ge honom en kram". "Han behöver mig"....
    Om det är svårt för dig att låta bli så får du kämpa lite mer för att klara det. Ge honom det han bett om.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (s) skrev 2015-09-26 19:52:28 följande:

Försöker du forma om honom som människa? Varför inte låta honom vara den person han är? Som har svårt att öppna sig och be om sällskap. Låt det vara ok, och låt honom sörja själv som han har bett om.

På många inlägg låter det som om det är för din skull du skulle åka. "Det är så svårt att låta bli". "Jag måste ge honom en kram". "Han behöver mig"....

Om det är svårt för dig att låta bli så får du kämpa lite mer för att klara det. Ge honom det han bett om.

Varför skulle jag vilja att han stänger in sig bara för att han är uppvuxen med att det är svagt att vara ledsen? Om du väljer att kalla det "forma" honom när jag vill att han ska kunna må bättre, så ja, då vill jag det. Ser själv att han mår dåligt av att inte kunna öppna sig för andra, att han vill men att det är svårt.
  • Anonym (Hjälp)
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 19:48:20 följande:

Vad skönt för dig att han orkade och ville höra av sig. Pratade ni något om att du tänker dig åka till honom i morgon?

Det var jätteskönt. Han sa på eget initiativ att han gärna ville komma till mig imorgon, så det känns bra.
  • Lavish

Jag brukar lyssna på vad folk säger istället för att försöka "tolka". Jag vill helt enkelt inte ta på mig ansvaret för att tolka andras känslor, har gjort det tidigare med mindre lyckat resultat. 

Men du kanske kan gå en medelväg, låta honom vara ifred några dagar och sen hitta på en annan anledning att komma på besök? Säger han dock att han absolut inte vill ha dig där får du respektera det. 

• Anonym (****)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 20:45:44 följande:
    Varför skulle jag vilja att han stänger in sig bara för att han är uppvuxen med att det är svagt att vara ledsen? Om du väljer att kalla det "forma" honom när jag vill att han ska kunna må bättre, så ja, då vill jag det. Ser själv att han mår dåligt av att inte kunna öppna sig för andra, att han vill men att det är svårt.
    Du vill, du känner, du gillar inte...

Varför ska du bestämma hur han ska vara? Han kanske inte vill vara som du vill, varför inte låta honom ta det beslutet själv?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (****) skrev 2015-09-27 10:25:40 följande:

Varför ska du bestämma hur han ska vara? Han kanske inte vill vara som du vill, varför inte låta honom ta det beslutet själv?

Ska du ge dig? Det enda jag vill är att han ska känna sig trygg med mig, och det vet jag att han vill också. Så släpp det nu :)
  • Anonym (Hjälp)
    Lavish skrev 2015-09-27 10:13:41 följande:

Jag brukar lyssna på vad folk säger istället för att försöka "tolka". Jag vill helt enkelt inte ta på mig ansvaret för att tolka andras känslor, har gjort det tidigare med mindre lyckat resultat. 

Men du kanske kan gå en medelväg, låta honom vara ifred några dagar och sen hitta på en annan anledning att komma på besök? Säger han dock att han absolut inte vill ha dig där får du respektera det. 

Jag tänkte göra så, men han hörde av sig och ville ses idag.
  • Anonym (B)
    Anonym (****) skrev 2015-09-27 10:25:40 följande:

Det kan nog vara bra för henne att ha förståelse för att hans vilja att vara i fred och sörja är inget konstigt -utan något hon bör respektera.

Han tillhör som det låter inte dom personer som öppet måste visa så mycket hur han känner för att kunna vidare.
  • molly50
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 11:41:40 följande:

Är i ett svårt dilemma..

Min kille har precis förlorat en nära släkting. Han säger att jag inte behöver komma dit, att han vill vara själv och så vidare. Jag hade kunnat acceptera det om det inte var för faktumet att jag tror att det hela är en fasad. Jag tror att han vill att jag ska komma till honom egentligen, då han är en sån som aldrig någonsin skulle be om stöd från någon. Jag har varit där för honom av en slump när han fått dåliga besked om denna släkting tidigare, och då har han sökt tröst hos mig för att jag fanns där och försökte trösta honom. Det krävs lite tid innan öppnar han upp sig men då är han så tacksam att jag är där.

Vad ska jag göra?? Tänk om han verkligen vill vara själv, eller att det är en fasad som det varit tidigare. Är så förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Vill inte lämna honom själv i detta.

Jag tycker absolut att du ska visa honom att du finns där när han behöver det.
    Jag har själv varit med om att mista nära anhöriga. Och det värsta man kan göra är att vända den sörjande ryggen.

Men,man ska heller inte tränga sig på om personen uttryckligen bet om att få vara ifred,
    Vi är alla olika och hanterar sorg på olika sätt.

När jag miste min pappa så hade jag precis träffat en kille som uppvaktade mig intensivt trots att han visste att min pappa precis hade gått bort.
    Jag kunde mötas av blombuketter utanför dörren eller så ringe han mig stup i kvarten.
    Han kunde heller inte förstå att mitt fokus låg på att ta mig igenom sorgen efter min pappa.
    Han förväntade sig att han skulle komma först i alla lägen.
    Han blev t om arg när jag tillbringade hela julhelgen med min familj istället för med honom.
    Efter 2 veckor så ansåg han att jag hade sörjt färdigt.

Det blev till slut för mycket för mig och jag fick nog och sade ifrån på skarpen.

Så vad du än gör. Var inte för påstridig!
    Du känner din kille och vet säkert hur du ska hantera situationen.
    Så visa honom att du finns där och ta gärna kontakt eller åk dit och fråga hur han mår osv.
    Men utan att vara för påtrångande,om du förstår hur jag menar.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (vänner?)

Har din kille inga vänner? Det vore troligen bättre för honom att träffa dem.

• sextiotalist
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 18:28:58 följande:
    Men det är väl ingen här som förespråkat att ts inte ska höra av sig? Det har hon ju dessutom gjort. Det är klart att man ska höra av sig och berätta att man finns där, men bara för att folk sörjer så får man ju inte automatiskt rätt att köra över dem. Den som vill lämnas ifred ska väl respekteras även om den människan har sorg, tycker du inte?

När min pappa dog ville jag vara ifred. Jag ville inte ha kramar och tröst och jag ville heller inte prata om det förrän långt senare. Jag skulle blivit mycket arg och förolämpad om någon inte respekterade min uttryckliga önskan att bli lämnad i fred. Jag blev förstås inte arg över att människor erbjöd sig att finnas där, men om de insisterat eller tagit sig friheten att komma över trots att jag inte ville det hade jag blivit det.
    Samma här, jag hade blivit irriterad om jag inte fick vara ifred. Alla sörjer olika och sedan olika beroende på vilken relation man hade till personen.
Svar på tråden Åka och trösta honom i sorgen eller inte?