• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-18 19:16:18 följande:
    Det syntes något som pickade på (vi blev först väldigt glada!!) men gynläkaren sa att det slog lite sakta och därmed trodde hon att det kunde vara ett av mina egna blodkärl som vi såg.
    Så idag vågade inte läkaren uttala sig om det var en pågående graviditet med tickande hjärta eller inte. Det blir återbesök nästa vecka.
    Med tanke på att fostret bara var 3 mm känner jag mig väldigt bekymrad.
    Kan man flytta tillbaka en IVF grav från 7+2 till 5+2? Hon sa iof att de räknar olika. Hon sa att de inte räknar de 2 veckorna från senaste mens som barnmorskan gör.

Men om du verkligen är bekymrad då prata med din läkare igen. Vi här kan ju inte hjälpa dig på något sätt. Det är ofta bättre att få ett rakt svar än att försöka spekulera själv och med andra lekmän.
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-18 19:16:18 följande:
    Det syntes något som pickade på (vi blev först väldigt glada!!) men gynläkaren sa att det slog lite sakta och därmed trodde hon att det kunde vara ett av mina egna blodkärl som vi såg.
    Så idag vågade inte läkaren uttala sig om det var en pågående graviditet med tickande hjärta eller inte. Det blir återbesök nästa vecka.
    Med tanke på att fostret bara var 3 mm känner jag mig väldigt bekymrad.
    Kan man flytta tillbaka en IVF grav från 7+2 till 5+2? Hon sa iof att de räknar olika. Hon sa att de inte räknar de 2 veckorna från senaste mens som barnmorskan gör.

Just det, de räknar olika. Din graviditet är inte flyttad. Du är i v åtta.
  • mom2012

Jag har pratat med min läkare och hittills gjort 3 vul. De vägrar uttala sig ännu . Läkaren skjuter bara upp det en vecka till och säger att en ny undersökning behövs. Jag vill bara veta om det lever eller ej. Men nu väntar en ny vecka i ångest till nästa vul.

• Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-19 15:56:05 följande:

Jag har pratat med min läkare och hittills gjort 3 vul. De vägrar uttala sig ännu . Läkaren skjuter bara upp det en vecka till och säger att en ny undersökning behövs. Jag vill bara veta om det lever eller ej. Men nu väntar en ny vecka i ångest till nästa vul.

Stackare! Jag kan bara hålla tummarna för dig.
  • Jasmin Karlsson

Vad jobbigt. Men jag tror att de inte vill säga något just eftersom de inte kan säga något, för att det är så tidigt i graviditeten och allt kanske är jätteplutttigt på UL och man får se hur det går helt enkelt. De vill varken lova dig att allt ska gå bra när de inte vet och inte heller ge upp hoppet ännu. Jobbigt mentalt för dig. :(
  • Lutetzia

Det låter ju hemskt jobbigt! Har hen kallat in andra för bedömning? När jag fick en ma i våras gjorde först en läkare undersökning och sedan även en överläkare. Annars kanske du har möjlighet att söka vård någon annanstans? Måste ju vara otroligt påfrestande att inte få veta, oavsett vilket svaret blir.
  • Jasmin Karlsson

Trodde jag började må bra (är i v 14 nu), hade inte kräkts på flera veckor, men nu började det igen. Inte så mycket illamående, men helt plötsligt vänder det sig i magen och jag måste kräkas. Särskilt när jag ätit. Som att magen glömt hur man bearbetar mat. Sen efteråt är man pigg igen och hungrig, så då vill man äta igen. Konstigt. Även fått sug på godis! Det har jag inte varit sugen på på typ 2 månader, och jag som annars är en godis- och chokladgris. Köpte karameller, gott! Är nog ett bra tecken att man börjar få suget för mat och godis igen, har ju precis tagit igen den vikten som jag tappat första tiden pga illamående och kräkningar.

• mom2012

Tack för omtanken. Jag har vul på ivf kliniken nästa vecka och på sjukhuset 1 december. Så jag har en sk 2nd opinion igång också. Hoppas de vågar uttala sig nästa vecka.

• ettplusettlikamednoll
    mom2012 skrev 2015-11-19 17:09:05 följande:

Tack för omtanken. Jag har vul på ivf kliniken nästa vecka och på sjukhuset 1 december. Så jag har en sk 2nd opinion igång också. Hoppas de vågar uttala sig nästa vecka.

Usch vad fruktansvärt jobbigt det här måste vara! 

Önskar att man kunde skicka över lite piller som ger tur, lycka och livskraft till den i din mage! 

Håller tummarna för er..

• hatten
    mom2012 skrev 2015-11-19 17:09:05 följande:

Usch vad jobbigt! Hoppas så att det går bra för dig!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15