• Gweny

Gravid efter IVF hösten 15

Hey.orange skrev 2016-03-13 18:31:36 följande:

Hej! Nu har jag med kommit ner till tvåsiffrigt, 99 dagar kvar idag :)

Gweny>> jag var på ullared i fredags! Handlade hem en del bra saker bebisen behövde :) det var skönt att klara av några saker till på listan!

Eftersom jag är förstföderska så har jag lite förlossningsskräck - att det ska göra så jävla ont (som det såklart gör)... Har hög smärtgräns men är nog mer rädd för att inte kunna ha kontroll på smärtan. Jag har babygruppens app där det finns ett par avslappningsövningar som är bra och gör att man ser på förlossningen ur en annan synvinkel... Någon här som har tips om bra appar eller liknande som man kanske kan lyssna på?!

Trevlig kväll!

Var öppen för olika förslag och smärtlindring från BM. Bra vara uppe och röra på sig mycket. (om det går)

Blir sällan som man tänkt.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-03-14 17:41:56 följande:

Vad har ni köpt till bebisen från Apoteket? Hur mycket olika saker behöver man och vad?

Kanske inte just allt från apotek men Salvor(även till dig, såriga bröstvårtor är inte skönt), näsdroppar, termometer, badolja(bra till skav på bebisens huvud med), tvättlappar. Nappar(om h*n nu vill ha)

Nagelsax,finns små till bebisar/småbarn, växer fort.

Bomullstossar och tops, bra göra rent vid naveln, stumpen lossar efter några dgr.

Typ lite sånt.

Glöm inte massa amningsskydd till bhn och bindor till dig med! Läcker massa upptill och avslaget håller in sig några veckor.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-03-14 22:36:11 följande:
    Okej! Vad för salvor rekommenderar ni? Jobbar ju inom vården, kan man använda sånna salvor och sånt vi använder där? Typ inotyol (i vissa enstaka fall, gillar inte den riktigt), puder, bepanthen?

Vill gärna höra vad som fungerar för er, inte så mkt teorier från apotekspersonalen.

Bindor då, vilka? Har inte använt en binda i hela mitt liv!
    säkert olika vad folk tycker, men Bepanthen tyckte jag var väldigt bra till mig själv, tvättade bara av innan amning igen. Inotyol är bra till röda rumpor på bebben och dryg.

gällande bindor, så i början är ju stora bindor bra tycker jag. typ natt-bindor, man är ganska öm, så tampong är inte att föredra.
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-03-15 06:50:38 följande:

Just det, de bindor man får på BB är fruktansvärda så bra nattbindor kan vara bra att ha med sig också. Om det nu finns sådana som inte "luktar gott" (stör mig på detta fenomen nåt enormt).

Håller med...

"Lukta gott" hur bra är det att ha där nere liksom med.
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-03-19 23:03:26 följande:

Nu har jag träffat läkaren som upptäckte alla brister hos mig och som jag tänkte skulle sjukskriva mig på halvtid eftersom jag är ganska trött. Men det mötet blev helt annorlunda än jag tänkt mig. Jag är visserligen sjukskriven på halvtid nu som jag ville, men det bemötande jag fick var rakt hemskt!

Jag har skrivit det förut, jag är överviktig. Min mamma har dessutom diabetes 2. Mitt socker åker lite upp och ner och min barnmorska tyckte att vi borde göra en utredning. Läkaren som jag träffar och ska prata järn- och b12-brist med har bara en sak och säga och det är att jag i princip redan kan räkna med att jag har diabetes och att jag borde gå ner i vikt för att se mina barn växa upp (ja, hon sa så och min mamma har som sagt diabetes och det är inte samma sak som att få cancer, även om det såklart inte är bra). Men det värsta var inte det utan där sitter jag, snart höggravid, och säger att jag gått ner i vikt under graviditeten eftersom jag spytt som en gris i sju månader. Då gör läkare high five! Jag är mycket glad över att aldrig ha haft ätstörningar för det kunde ju lätt tolkas som om det är bra att spy sig ner i vikt. 

När jag sedan ska gå frågar jag vad jag bör äta och då säger hon frukt, något jag redan gått igenom att jag har svårt att äta pga äcklig smak i munnen av syrliga saker och då säger hon drick jos istället. Ursäkta, men jos innehåller horder med socker! Dessutom lika syrligt förstås. Andra "bra tips" var att äta falu rågrut om jag blir sugen på choklad. Det hjälper inte mot sötsug påpekar jag. Men du bestämmer svarar hon. Ja, och då bestämmer jag att jag inte äter choklad, punkt. Dessutom äter jag inte så mycket sött eftersom jag inte mår så bra av det. 

Men man kanske skulle ta och banta ner sig några kilo till, till nästa gång så att jag får ännu mer beröm, eller vad säger ni andra? (OBS, ironi)

Var bara tvungen att skriva av mig.

uch vad tråkigt med sådant bemötande, när man är i en sån känslig sits med.
  • Gweny

Var på MVC idag. V. 29 och H*n följer sin växtkurva och hjärtljuden var på 150. .

Det går verkligen fort nu. På söndag är det "bara" 10 veckor kvar till BF!

Vi närmar oss mållinjen nu, efter denna långa tid som gått efter vi började försöka.

• Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-03-28 18:09:57 följande:
    Jag köpte dumt nog två vanliga bh-ar från någon billigare kedja då de växte som mest. Nu har dock ena gått sönder i bygeln så tänkte köpa något nytt nu igen, amningsvänliga.

Ja, jag har läst att man kan få mjölkstockning av bygeln, men stämmer det? Tänkte mig ha några mjuka hemma och med bygel kanske då man ska ut bland folk ;) får gå in och prova på change, de har alltså amningsBHar där?
    Finns spec. ställen med bra amningsbhar, som även ska ha med bygel som ska funka.

vet tidigare så har jag köpt billigare från tex lindex, men var aldrig bra. till slut köpte jag på sånt ställe, var värt lite dyrare. Har dock inte provat några med bygel, fast jag har större byst.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-03-31 11:09:51 följande:

Åh, nu har två av min mans syskon fått sina pojkar. Bara vi kvar nu med vår pojke. Längtar nu!

Jobbar dessutom sista dagen idag och går på gravledigt. Så skönt! Bara 2 1/2 timme kvar av arbetsdagen.

Så kul era pojkar kommer ha ihop sen.

Härligt med ledighet nu! Man har svårt fokusera på jobbet. Jag gör min sista dag imorgon!
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 11:30:35 följande:

Tillväxtultraljud idag och allt var typ bra. Liten är lite stor bara men det var sonen också. Men det pekar ju åt diabeteshållet igen så en liten oro finns det där. Jag har inga problem med att helt ge upp sötsaker i två månader men vit pasta, ris, potatis och couscous är jag helt beroende av! Håll tummarna för mig att jag slipper det.

Hoppas det går bra! Men pasta, ris osv måste du väl få äta, i lagom mängd, om det nu blir så?

Har inte haft några diabetes-patienter som behövt avstå det..
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15