• Gweny

Gravid efter IVF hösten 15

frucgsvensson skrev 2016-04-29 11:42:30 följande:

Konstigt ändå att sånt där inte tas upp på föräldrarutbildningen. Gick ju den vi nu vid fyra tillfällen och ALLT lät så positivt. Latensfasen, förlossningen, amningen och tiden efter. Inte någon gång tog BM upp det här med vad som faktiskt kan gå fel, för de vill iallafall jag ha en liten bild av. Och framförallt det här med att knyta an till sitt barn. Var kan man få hjälp om man inte känner att man är nå glad efteråt, man kanske t.om blir deprimerad? Ingen information alls om det.

Vi var på 2a mötet med föräldutb i veckan och då togs det upp om komplikationer och baby blues.

80 % av alla kvinnor får det och varar det 1 vecka eller mer, så ska man söka hjälp sa hon.

Jag fick det med mitt 1a barn på dygn 2, men gick över snabbt.
  • Gweny
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-29 22:03:41 följande:

Lycka till Hoppsan! Måste vara oroligt och svårt...

Jag har inte ens blivit erbjuden föräldrautbildning. Har inte frågat om det heller. Jag har ju ett barn sen tidigare, kanske därför? Men jag var på förlossningsinfo på MVC. Var ganska onödigt, för inget kändes nytt. Men vad jag slogs av var att det var ingen info om vare sig komplikationer eller kejsarsnitt! Vissa har ju planerade kejsarsnitt och vissa måste göra aluta kejsarsnitt. Och jag tycker att de kan informera om avslaget som kommer i flera veckor efteråt, om att det kan kännas som att alla inälvor ska åka nedåt när man går dagarna efter förlossningen, om sprickande och att det är bra att göra knipövningar eftersom man kan drabbas av inkontinens mm. Kanske vill de inte skrämma upp förstagångsfödande, men kunskap skapar ju också trygghet...

Konstigt. Jag/vi blev erbjuden gå det, fast jag har sen innan.

Tycker det borde vara liknande med info i hela landet. Här informerade dem på kursen om olika kejsarsnitt som kan bli, när man sövs och vart pappan får vara osv, sugklocka, biverkningar av EDA osv. Viktigt ändå att veta lite, så man inte blir helt i chock, ifall nåt av det skulle bli nödvändigt.
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 21:21:05 följande:

Inte öppnad alls men har småvärkar. Glad att maken är här med mig iaf

Skönt han är med dig! Du får uppdatera hur allt går.
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-01 00:11:15 följande:

Och nu är det maj och hon är kvar i magen!!!! Wiii

Skönt hon ligger kvar än. Maj är en fin månad att få i. Min son är född då.
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-05-01 11:22:22 följande:

Håller tummarna för att hon stannar inne ett tag till! Jag hoppas också på majbebis. Min ska ju komma om tre veckor. Men hen får gärna komma tidigare, eftersom hen är färdigbakad nu :)

Jag siktar på 6/6. (bf 11/6) då blir det alltid röd dag och kul födelsedatum 160606.
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-01 12:17:55 följande:

Jag siktade på 7/6 med det sket sig haha.

Alla i personalen blir så förvånade när de hör att jag gick över med alla barn innan. Men hon i magen har egen vilja....

Kommer bli en enveten liten madame.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-05-01 14:42:26 följande:

6/6 har vi BF :) hoppas han vill komma på det datumet. Är ju ett ypperligt datum! ??

Ja! Hoppas han blir punktlig.
  • Gweny
    Junilängtan skrev 2016-05-01 15:35:37 följande:

Här är det 2 juni som är bf, känns så långt bort men ändå så läskigt nära!

Jag hoppas han kommer då eller tidigare. Har en fotbollstokig karl hemma som håller tummarna att han kan vara hemma under EM (alltså att bebben kommer senare), och så kan vi ju inte ha det ;)

Min tycker vårat BF 11/6 är perfekt och hoppas också vara hemma vid EM.
  • Gweny

Fotboll gillar jag inte, men OS är kul och perfekt att ha på om man är vaken konstiga tider med den lille/a sen.

• Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-02 01:19:34 följande:

Och jag vann med att få första bebisen i tråden!!!! Havanna föddes 1/5 kl 18.55 med kejsarsnitt. Vägde 2350 gram och andas själv utan problem!!! Vi är överlyckliga nu

Åh grattis till eran tjej!!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15