• totoo

IVF oktober 2015

Hej!

Vi var på vårt första besök på Carlanderska igår efter utredning och remiss. Vi ska påbörja IVF, det korta protokollet, under nästa mens (början av oktober). 

Jag känner nu, egentligen under hela tiden, att jag behöver prata av mig, men jag har inte riktigt vetat om vad.
    Så jag tänkte att någon som är på samma plats som jag kanske vill följas åt? 

• Svar på tråden IVF oktober 2015
  • odie
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-07 08:57:25 följande:

Äggplocket ska inte behöva vara smärtsamt allt. Du får värktablett innan, du kan få lugnande (typ stesolid) om du är väldigt nervös, och du får morfin under ingreppet.

Morfinet verkar direkt (du blir lite skönt snurrig och varm). Den räcker ett par minuter och så fort du känner att det släpper lite kan du be om mer. Då gör de en liten paus och du får en puff morfin innan de fortsätter.

Efteråt blir man lite svullen och öm, men det är på nivå normal mensvärk eller mindre.

Tack för beskrivningen, känns bättre! Har tidigare bara hört historier om massa smärta så har blivit uppskrämd! Skönt att det inte behöver vara så!
  • Zamira

Är det någon av er som sprutar/sprutat som fått brunaktiga flytningar under sprutperioden??
    Förut när jag var på toa som kom det, är på sprutdag 7 idag, och jag var inte med om det vid förra IVFen! 
    Har inte haft sex eller så, så det kan inte vara det som spökar.. 

Man blir nervös över att något är fel, när det dyker upp sånt man inte är van vid, och min klinik gick inte att nå förut, så fick inte frågat dem heller :(

• Lutetzia
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-07 08:53:29 följande:
    Hur gick äggplocket?
    Gjorde ÄP i tisdags. Vi kom till sjukhuset kl 8 på morgonen, min sambo lämnade in sitt prov och vi blev visade till ett litet rum med en brits och en stol med bakom ett draperi. Jag fick byta om till sjukhuskläder och fick en infart i armen, Kl 9:45 tog jag två alvedon och flytande lugnande.
    Jag somnade av det lugnande och vaknade när det var dags för äggplock. Tror att klockan var runt 11 då. Kände mig lite trött och inte alls nervös. Fick gå till ett annat rum och träffade BM, läkare och labbpersonal. Väga mig.
    Innan själva äggplocket fick jag en dos morfin. Det gjorde väldigt ont när den långa nålen stacks in och jag fick ytterligare en dos. Tyckte inte att morfinet hjälpte alls utan det gjorde väldigt ont hela tiden. Men gick ändå rätt fort, uppskattningsvis 5-10 minuter. Innan vi gick ut så fick vi veta att de hittat 8 ägg. Vet inte om det är bra eller inte? Det beror väl på hur många som bli befruktade. Fick också veta att ET blir på fredag (i morgon).
    Har kontant haft ont i magen efter ÄP. Gick till jobbet som vanligt i går men det var ett misstag. Hade väldigt ont och i dag är jag hemma. Känner mig svullen och öm, typ som mensvärk. Vet inte om det är min endometrios som påverkar eller om jag har risk att bli överstimulerad. Det tror jag iofs inte iom att jag inte hade så många ägg... 

När fick ni veta hur det gått med era embryon? Jag hade förväntat mig någon typ av "halvtidsrapport" men har inte hört något sen i tisdags. Är lite orolig för att det inte skulle bli något.
  • Lutetzia
    odie skrev 2015-10-07 15:01:47 följande:
    Tack för beskrivningen, känns bättre! Har tidigare bara hört historier om massa smärta så har blivit uppskrämd! Skönt att det inte behöver vara så!
    Jag tror inte man kan veta innan vad man kan förvänta sig. Alla upplevelser är olika. Själv klarade jag nedreglering och sprutor bra, mådde oväntat bra, men har inte någon positiv upplevelse av ÄP. Det bästa är nog att gå dit utan förväntningar och inse att man inte kan påverka hur det blir. Själv har jag gått mycket på vårdens beskrivningar att det inte ska göra ont och känner att deras beskrivning inte stämmer med min verklighet. Håller oavsett tummarna för att det ska gå bra för dig!
  • Lutetzia

Sthlmsthlm, 39 år, IVF nr 4, kort menopur 112, ÄP 30/9, ET 2/10, testdag 16/10.

Totoo, 29 år, IVF nr 1, kort gonal-f 112, prel ÄP 13/10. 

Zamira, 24 år, IVF nr 2, långa gonal-f 150, prel ÄP 12-13/10.

MålaMittHjärta, 30 år, IVF nr 2 (FET stimulerad cykel) 

Lutetzia, 32 år, IVF nr 1, långa gonal-f 300, ÄP 6/10, ET 9/10

TwinkyIVF , 26år STHLM, IVF 1, kort Gonal-F 150, ÄP 25/9, ET 30/9 

Ett namn, 28år, IVF nr 1, långa Gonal-F 75, Prel ÄP v42.

CvL2015, 31 år, IVF nr 3, långa Menopur 150, prel ÄP v 44

• Lutetzia
    Lägger till fruseverin i listan. :)

Sthlmsthlm, 39 år, IVF nr 4, kort menopur 112, ÄP 30/9, ET 2/10, testdag 16/10.

Totoo, 29 år, IVF nr 1, kort gonal-f 112, prel ÄP 13/10. 

Zamira, 24 år, IVF nr 2, långa gonal-f 150, prel ÄP 12-13/10.

MålaMittHjärta, 30 år, IVF nr 2 (FET stimulerad cykel) 

Lutetzia, 32 år, IVF nr 1, långa gonal-f 300, ÄP 6/10, ET 9/10

TwinkyIVF , 26år STHLM, IVF 1, kort Gonal-F 150, ÄP 25/9, ET 30/9 

Ett namn, 28år, IVF nr 1, långa Gonal-F 75, Prel ÄP v42.

CvL2015, 31 år, IVF nr 3, långa Menopur 150, prel ÄP v 44

fruseverin,, 
    36 år, ivf nr 1, långa Menopur 375, prel äp v 45
  • Ett namn

Tänkte höra om någon av er fått några riktlinjer när det kommer till sex? Befinner mig på sprutdag 8 idag, och ska in på VUL imorgon. Har för mig att de nämnde något om att inte ha sex för nära ÄP eftersom att ett ägg skulle kunna bli befruktat naturligt men vi har inte fått någon mer info angående detta, vi har heller inte fått något datum ännu men har det preliminärt nästa vecka :)

• Zamira
    Ett namn skrev 2015-10-08 16:28:13 följande:
    Tänkte höra om någon av er fått några riktlinjer när det kommer till sex? Befinner mig på sprutdag 8 idag, och ska in på VUL imorgon. Har för mig att de nämnde något om att inte ha sex för nära ÄP eftersom att ett ägg skulle kunna bli befruktat naturligt men vi har inte fått någon mer info angående detta, vi har heller inte fått något datum ännu men har det preliminärt nästa vecka :)
    Har funderat på det där också, försökte hitta info om det på nätet, men enda jag hittade var "dagarna innan ÄP".
    Men känns ju som att om man använder kondom så borde det ju inte vara någon fara tycker man :)

Jag ska på ul imorgon så kan ju höra då? Om inte du också har ul imorgon vill säga!
  • odie
    Lutetzia skrev 2015-10-08 11:13:32 följande:

Jag tror inte man kan veta innan vad man kan förvänta sig. Alla upplevelser är olika. Själv klarade jag nedreglering och sprutor bra, mådde oväntat bra, men har inte någon positiv upplevelse av ÄP. Det bästa är nog att gå dit utan förväntningar och inse att man inte kan påverka hur det blir. Själv har jag gått mycket på vårdens beskrivningar att det inte ska göra ont och känner att deras beskrivning inte stämmer med min verklighet. Håller oavsett tummarna för att det ska gå bra för dig!

Det låter som ett sunt tips! Alla är vi ju olika!

Tack så mycket!
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-08 16:40:30 följande:
    Har funderat på det där också, försökte hitta info om det på nätet, men enda jag hittade var "dagarna innan ÄP".
    Men känns ju som att om man använder kondom så borde det ju inte vara någon fara tycker man :)

Jag ska på ul imorgon så kan ju höra då? Om inte du också har ul imorgon vill säga!
    Precis det är det jag hittat också, och teoretiskt sätt kan det bli ÄP i början på nästa vecka för mig så kanske är dags att knipa snart ;) Har också sett olika information om hur lång tid mannen ska ha varit fri från utlösning, allt från 2-7dagar. Men får fråga imorgon när jag är på sahlgrenska.

Kondom borde ju funka om det är eventuell befruktning som ska undvikas. Tror dock inte det finns några här hemma ;)
Svar på tråden IVF oktober 2015