• totoo

IVF oktober 2015

Hej!

Vi var på vårt första besök på Carlanderska igår efter utredning och remiss. Vi ska påbörja IVF, det korta protokollet, under nästa mens (början av oktober). 

Jag känner nu, egentligen under hela tiden, att jag behöver prata av mig, men jag har inte riktigt vetat om vad.
    Så jag tänkte att någon som är på samma plats som jag kanske vill följas åt? 

• Svar på tråden IVF oktober 2015
  • Ett namn
    lilsis skrev 2015-10-08 20:09:48 följande:

Ang sex innan opu så rekommenderar de här att mannen inte haft utlösning 2-3 dygn innan han lämnar sitt prov så det ger sig självt...

Tack! de sa något liknande till mig idag. Hon nämnde också att de nuförtiden inte är lika hårda på det men för var det inte utlösning på 3dagar men inte längre än 7dagar sedan senaste utlösningen.
    Zamira skrev 2015-10-08 16:40:30 följande:
    Har funderat på det där också, försökte hitta info om det på nätet, men enda jag hittade var "dagarna innan ÄP".
    Men känns ju som att om man använder kondom så borde det ju inte vara någon fara tycker man :)

Jag ska på ul imorgon så kan ju höra då? Om inte du också har ul imorgon vill säga!
    Hur har det gått för dig idag?
    Jag hade 11äggblåsor och de största låg mellan 15-18mm, Bra resultat enligt läkaren, precis så de vill ha det :)

Sköterskan ringde nyss och fick tid för ÄP på onsdag den 14e, totalt 11dagar med Gonal F, långa metoden. Nu närmar det sig verkligen!
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-09 14:21:35 följande:

Var på ul förut där 14 äggblåsor syntes, så ÄP blir på tisdag som jag hade räknat med:)
    Hade önskat färre blåsor, för förra gången syntes ungefär lika många, som resulterade i 19 ägg(15dugliga) men bara 2 blev befruktande den gången, så är nervös om det blir samma igen, men det hoppas jag inte!! Så två stycken gonal kvar, sen Ovitrellen på söndag kl.21:)

Skönt att allt såg bra ut!
    Blir det bättre Kvalité på äggen om det är färre?
    Då kommer jag att ligga en dag efter dig, fick äggplock på onsdag vid 12.
  • Zamira
    Ett namn skrev 2015-10-09 14:26:59 följande:
    Skönt att allt såg bra ut!
    Blir det bättre Kvalité på äggen om det är färre?
    Då kommer jag att ligga en dag efter dig, fick äggplock på onsdag vid 12.

Ja, jätteskönt, och skönt att du fick tid för ÄP också!!
    Nja det vet jag inte, men känns som att det borde vara kvalitet före kvantitet, fast det är ju vad jag gissar på bara ;)

Jag skulle komma 7:45 på tisdag, men vet inte om jag är nummer 1 eller 4, förra gången fick vi vänta tills 10:45 med att få göra vårt ÄP, det var 3 dryga timmar att vänta :(

• Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-09 14:33:19 följande:

Ja, jätteskönt, och skönt att du fick tid för ÄP också!!
    Nja det vet jag inte, men känns som att det borde vara kvalitet före kvantitet, fast det är ju vad jag gissar på bara ;)

Jag skulle komma 7:45 på tisdag, men vet inte om jag är nummer 1 eller 4, förra gången fick vi vänta tills 10:45 med att få göra vårt ÄP, det var 3 dryga timmar att vänta :(

Verkligen!!
    Jo det håller jag med om :) Min läkare sa att de försökte få fram mellan 5-15 ägg så tänker att är det inom det så är det bra!

Vart gör ni IVF:en?
    På Sahlgrenska verkar det som att vi får olika tider, jag fick alltså sista vid 12. Antar att det är för att hamna så nära 36h som möjligt med ovitrellen. Vi ska komma in 10,30 så blir lite väntan. Förstår att det är jobbigt med 3h väntan. Hade ni med er något att sysselsätta er med?
  • Zamira
    Ett namn skrev 2015-10-09 14:41:03 följande:
     Verkligen!!
    Jo det håller jag med om :) Min läkare sa att de försökte få fram mellan 5-15 ägg så tänker att är det inom det så är det bra!

Vart gör ni IVF:en?
    På Sahlgrenska verkar det som att vi får olika tider, jag fick alltså sista vid 12. Antar att det är för att hamna så nära 36h som möjligt med ovitrellen. Vi ska komma in 10,30 så blir lite väntan. Förstår att det är jobbigt med 3h väntan. Hade ni med er något att sysselsätta er med?
    Okej, ja men då ligger vi ju båda inom ramen för det :)

Vi gör den i Örebro, men undersökningar och sånt i Karlstad. Försökte fråga om de visste hur det blev, men det bestämdes tydligen senare idag eller måndag, beroende på behandling så bestämde labbet det sa hon jag pratade med..
    Ja då får ju ni också vänta lite grann. Nja, låg ju i sängen, grejade med telefonen, så denna gången ska jag ta med datorn, och hörlurar så kan jag lyssna på musik, eller surfa, så går kanske tiden lite snabbare :) Och denna gången ska jag skriva ner alla mina tankar efteråt, för annars så kommer jag att glömma det, och det kan vara en kul sak att jämföra med nästa försök (även om jag hoppas att detta blir sista)
  • Lutetzia
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-09 11:33:34 följande:

Idag fick jag ljusbeiga lutinus-flytningar, känns väldigt illavarslande! Är bara på RD7 (CD22), så det känns väldigt tidigt om mensen är på gång redan nu...

Jag blev osäker på om jag kom ihåg lutinus imorse, så jag tog en vid 10. Men det kan ju inte spela roll att man missar på några timmar?! Så exakt har jag aldrig fattat att det ska vara.

Deppigt! Rynkar på näsan

Nej det ska inte spela någon roll exakt när man tar Lutinus. Frågade läkaren i dag och han sa "en på morgonen och en på kvällen innan du går och lägger dig, och en någon gång där emellan". Man kan vara gravid trots blödningar. Håller tummarna!
  • Lutetzia

I dag var det äntligen dags för ET! Jag kände mig rätt glad och positiv trots att jag fortfarande har ont i äggstockarna, som stark mensvärk. Eftersom vi inte hört något om hur det gått med mina ägg, om de blivit befruktade, så var det mest spännande att få veta.
    Vi blev visade till ett likadant rum som före äggplock men fick bara en papprock att ha över mina vanliga kläder och skoskydd. Det dröjde rätt länge innan det blev vår tur. Nästan 45 minuter. Var så kissnödig! :)
    Vi fick gå till ett liknande rum som där vi gjorde äggplock. Pratade med embryologen som berättade hur det hade gått. Av 8 ägg hade 6 blivit befruktade. 1 skulle återföras idag, 2 till frysen. Är supernöjd med det.
    Innan ET fick vi se vårt lilla embryo på en skärm och sen med ultraljud en prick där det hamnat i livmodern. Känns smått overkligt att detta kan bli en bebis!

• lilsis

Första orgalutranet idag. Jisses så det svider! Värre än de klexane jag tog efter min GBP.

Vi har ingen preliminär tid för opu alls, är troligen svårstimulerad då jag har få folliklar från start och små äggstockar (troligen redan på väg in i klimakteriet). Antar att det blir VUL även onsdag och fredag och opu tidigast 19/10.

Preliminär dos menopur är 300ie.

• TwinkyIVF

Ett tips , jag ska försöka förklara bra!

När du fört in nålen , pressa inte in den längre än det behövs. Alltså få inte en grop in i huden för du trycker in så hårt. Sen sprutar du in lösningen sakta sakta.. sen försöker du sitta kvar / lägga dig ner 5-15 minuter efter.

Det hjälpte mig :) hoppas du förstod något iaf ;)

lilsis skrev 2015-10-09 19:05:41 följande:

Första orgalutranet idag. Jisses så det svider! Värre än de klexane jag tog efter min GBP.

Vi har ingen preliminär tid för opu alls, är troligen svårstimulerad då jag har få folliklar från start och små äggstockar (troligen redan på väg in i klimakteriet). Antar att det blir VUL även onsdag och fredag och opu tidigast 19/10.

Preliminär dos menopur är 300ie.

• Ett namn
    Lutetzia skrev 2015-10-09 17:51:09 följande:

I dag var det äntligen dags för ET! Jag kände mig rätt glad och positiv trots att jag fortfarande har ont i äggstockarna, som stark mensvärk. Eftersom vi inte hört något om hur det gått med mina ägg, om de blivit befruktade, så var det mest spännande att få veta.
    Vi blev visade till ett likadant rum som före äggplock men fick bara en papprock att ha över mina vanliga kläder och skoskydd. Det dröjde rätt länge innan det blev vår tur. Nästan 45 minuter. Var så kissnödig! :)
    Vi fick gå till ett liknande rum som där vi gjorde äggplock. Pratade med embryologen som berättade hur det hade gått. Av 8 ägg hade 6 blivit befruktade. 1 skulle återföras idag, 2 till frysen. Är supernöjd med det.
    Innan ET fick vi se vårt lilla embryo på en skärm och sen med ultraljud en prick där det hamnat i livmodern. Känns smått overkligt att detta kan bli en bebis!

Vad spännande och stort Grattis till ruvningen!
    Om en vecka kommer jag att befinna mig i samma sitts som dig, är så förväntansfull och spänd. Tänk att det kan vara vår tur nu. Håller mina tummar för er :)
Svar på tråden IVF oktober 2015