• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Randig
    Krickelin med Naemi skrev 2016-01-08 22:57:58 följande:

Vår lilla tjej i magen heter Vilda. Sedan innan har mina barn följande namn 1an Naemi Ebba, 2an Hampus Oliver, 3an Embla Isolde.

Ang det här med folk som tycker till om kön: När jag väntade första dottern bodde jag i Tanzania och var på ul. Då säger LÄKAREN "Im sorry to say its a girl!" Då blev jag förbannad. Fram tills dess hade jag varit rädd att få en tjej pga massa saker jag varit med om och för att jag inte är "tjejig". Men tack vare den hemska kommentaren så bestämde jag mig för att jag skulle bli den bästa tjejmamman. Och nu ska jag få min tredje dotter.

Jag tycker fortfarande att det är svårt att förstå alla känsloutbrotten som jag själv aldrig haft eller att leka "tjejlekar" men jag gör mitt bästa. Min första dotter blev en glitter och glamour prinsessa som inte alls gillar superhjältar och sånt som jag kan, men det går bra ändå .

Oj, den kommentaren från läkaren var ju snäppet värre till och med. Antar att flickor i landet inte är önskvärda? Lite som i Indien osv?

Har aldrig heller vart en tjejig tjej som liten så hade nog haft svårt att förlika mig med glitter och prinsessor om jag fått en flicka:) men jag hade där emot älskat att shoppa tjejkläder! Sååååå mycket roligare och större utbud.
  • Krickelin med Naemi

Nä, tjejer står inte högt i kurs, de är familjens slavar i Tz.

När Naemi var bebis fick ingen köpa rosa och typiskt tjejiga grejer. Unisex fullt ut, trodde stenhårt på det 24år som jag var. Politiskt korrekt hahaha. Och hon blev största prinsessan man kan tänka sig haha. Min son gick sen runt i högklackat, prinsessklänningar och tiaror i flera år och ville t o m ha klänning å hårspnnen t dagis . Då var det lättare. Sen när jag accepterade färgen rosa, då ville Naemi bli rockigare och cool. Inte är det lätt här i världen. Men oavsett är man den bästa mamman de har, eller hur

Randig skrev 2016-01-09 08:46:50 följande:

Oj, den kommentaren från läkaren var ju snäppet värre till och med. Antar att flickor i landet inte är önskvärda? Lite som i Indien osv?

Har aldrig heller vart en tjejig tjej som liten så hade nog haft svårt att förlika mig med glitter och prinsessor om jag fått en flicka:) men jag hade där emot älskat att shoppa tjejkläder! Sååååå mycket roligare och större utbud.

• Randig

Vi har helt fastnad när det kommer till namn:/

jag gillar Leon, Lion och Jamie (i den ordningen, Leon bäst, Jamie sist)

Sambon där emot vill ha Elias eller Nathan (Jag VÄGRAR Nathan, för det är så svåruttalat och låter som Nej-Fan på svenska) och Elias är ju lite för vanligt för min smak. sambon vill dock inte ha Leon eller Lion... Han är lite sådär till Jamie, det är vårt reservnamn typ, men vi är inte helt 100 på det någon av oss.

Har ni några förslag? Finns det något namn som påminner (låter som) Elias men inte är så himla vanligt eller låter tillgjort?? Eller något liknande Jamie?

• emjh
    Randig skrev 2016-01-10 10:57:39 följande:

Sambon där emot vill ha Elias eller Nathan (Jag VÄGRAR Nathan, för det är så svåruttalat och låter som Nej-Fan på svenska) och Elias är ju lite för vanligt för min smak. sambon vill dock inte ha Leon eller Lion... Han är lite sådär till Jamie, det är vårt reservnamn typ, men vi är inte helt 100 på det någon av oss.

Har ni några förslag? Finns det något namn som påminner (låter som) Elias men inte är så himla vanligt eller låter tillgjort?? Eller något liknande Jamie?

Elis?

Jobbigt när man har svårt att komma överens.
  • Randig
    emjh skrev 2016-01-10 11:17:07 följande:
    Elis?

Jobbigt när man har svårt att komma överens.
    Hur uttalas det? Som det låter? Låter lite flickigt kanske:/
  • svartensam
    Randig skrev 2016-01-10 11:47:56 följande:

Hur uttalas det? Som det låter? Låter lite flickigt kanske:/

Eeeee-Liz

Långt mjukt E, kort hårt I.

Inte som Elise :) Vi hade Elis som namn men vi väntar en tös så nu står det still...
  • Randig
    svartensam skrev 2016-01-10 14:46:24 följande:
    Eeeee-Liz

Långt mjukt E, kort hårt I.

Inte som Elise :) Vi hade Elis som namn men vi väntar en tös så nu står det still...
    Om vi hade fått en flicka hade vi namnet Elicia (uttalas på samma sätta som Felicia fast med ett E i början istället) på lager. Kanske kan vara något?
  • svartensam
    Randig skrev 2016-01-10 16:10:08 följande:

Om vi hade fått en flicka hade vi namnet Elicia (uttalas på samma sätta som Felicia fast med ett E i början istället) på lager. Kanske kan vara något?

Nja det är inte riktigt något vi är sugen på.

Tänkt mer på Siri eller Lovis :)
  • Randig
    svartensam skrev 2016-01-10 16:23:36 följande:
    Nja det är inte riktigt något vi är sugen på.

Tänkt mer på Siri eller Lovis :)
    Siri och Lovis är fina namn:)
  • nonameleft
    Randig skrev 2016-01-10 10:57:39 följande:

Älskar Leon!! Min sjuåring heter det i andranamn. : ) Här i Frankrike är det ett gammaldags namn. Jag ville döpa sonen till det efter en av mina favoritfilmer 'Leon' med Jean Reno
Svar på tråden Majbebisar 2016