• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Serah
    Sabine skrev 2015-08-29 14:24:38 följande:

Vårar sexliv funkar bra. Jag nojjade mig efter förlossningen så det tog drygt två månader innan jag ens vågade. Men efter det så blir mer ofta :)

Härligt att höra att ni kommit in i flow igen :)

Jag kan fortfarande känna mig sårig/torr eller vad det nu är, vid penetrering så det är sisådär med det. Enligt bm var det bara att smörja in med olja men det är ju mer utvändigt....?
    Blicka skrev 2015-08-29 20:35:07 följande:

Skaffade en menskopp innan jag blev gravid med lillan. Hann använda den två perioder men det kändes bra! Värt att testa tycker jag om du är lite nyfiken

Ja, jag är bra nyfiken! Jag måste bara få ärslet ut vagnen, haha. Vilken slags kopp använder du? Verkar finnas endel märken att välja på :/ och är man helt ny så är det svårt att välja. Åh ja just det, en fråga jag inte hittat svar på riktigt... Hur länge håller en kopp? Innan man måste kasta och köpa ny, vill säga
  • Blicka
    Serah skrev 2015-08-29 23:39:54 följande:
    Härligt att höra att ni kommit in i flow igen :)

Jag kan fortfarande känna mig sårig/torr eller vad det nu är, vid penetrering så det är sisådär med det. Enligt bm var det bara att smörja in med olja men det är ju mer utvändigt....?
    Blicka skrev 2015-08-29 20:35:07 följande:

Skaffade en menskopp innan jag blev gravid med lillan. Hann använda den två perioder men det kändes bra! Värt att testa tycker jag om du är lite nyfiken

Ja, jag är bra nyfiken! Jag måste bara få ärslet ut vagnen, haha. Vilken slags kopp använder du? Verkar finnas endel märken att välja på :/ och är man helt ny så är det svårt att välja. Åh ja just det, en fråga jag inte hittat svar på riktigt... Hur länge håller en kopp? Innan man måste kasta och köpa ny, vill säga
    Jag har en mooncup. Köpt via apotea tror jag. Vad jag förstått håller de flera år.
  • Sabine

Jag är också lite inne på att skaffa mens kopp. Har hört så mycket positivt! Men som sagt finns ju massor att välja på! Man kanske ska rådfråga apoteket?

• Kissemiss
    Sabine skrev 2015-08-30 09:43:51 följande:

Jag är också lite inne på att skaffa mens kopp. Har hört så mycket positivt! Men som sagt finns ju massor att välja på! Man kanske ska rådfråga apoteket?

Också funderat på det!

Känner att tamponger sitter mycket sämre efter förlossningen. Måste typ ha supertamponger för att det inte ska läcka trots jag bara behöver mindre storlek egentligen. Är antagligen större inuti än innan:P
  • Serah

Åh jag trodde sjukhustiden var över för min lillskrutt. Men nu är vi här igen. Liten har fått urinvägsinfektion och är lite krasslig :( får se hur länge vi får stanna denna gång. Jag hoppas på bara under natten men vi får väl se :/

Hoppas ni andra mår bra! :D

Ang tampong så blöder jag inte tillräckligt för att det ska hjälpa. Men som du skriver kissemiss så läcker det för mig ivland. Plus att det känns som om jag försöker dra ut Sahara när tampongen väl ska ut >.< får se om jag vågar mig på att skaffa menskopp innan nästa mens :)

• Blicka
    Serah skrev 2015-08-30 18:09:37 följande:

Åh jag trodde sjukhustiden var över för min lillskrutt. Men nu är vi här igen. Liten har fått urinvägsinfektion och är lite krasslig :( får se hur länge vi får stanna denna gång. Jag hoppas på bara under natten men vi får väl se :/

Hoppas ni andra mår bra! :D

Ang tampong så blöder jag inte tillräckligt för att det ska hjälpa. Men som du skriver kissemiss så läcker det för mig ivland. Plus att det känns som om jag försöker dra ut Sahara när tampongen väl ska ut >.< får se om jag vågar mig på att skaffa menskopp innan nästa mens :)

Nämen vad tråkigt med uvi för liten snabbt tillfrisknande hoppas jag.

Våga prova menskopp, så dyra är de ju inte om det inte funkar!
  • Blicka

Första uteträningen idag. Jättekul o många mammor med bebisar som var med. Taggad inför nästa måndag!

• pco

Tjejer, nu är jag på't igen om mat, det är mitt första barn o jag tycker att det är så svårt, alla min vänner har barn och säger så olika. Men ni som börjat med smakisar o ni med erfarenhet sen tidigare.
    Nu har vi börjat med lite majs&spotatis o hon får knappt i sig nåt då hon spottar ut hehe..
    När ger/ har ni gett smakisarna? Precis innan ett mål ( i mitt fall får hon ersättning så jag vet när hon ungefär är hungrig) ska man ge precis innan ers. Då jag vet att hon är hungrig elr efter ers. Då hon är mätt? Men då kanske hon lättare kan koncentrera sig på denna maten då hon inte är hungrig? Elr typ emellan då hon inte är mätt och inte för hungrig?
    Och tänker sen, när hon kanske börjar äta lite mer mat o fått tycke för riktig mat, säg att hon bara då så småningom äter ett par tsk mat, hur vet jag då HUR mätt hon är lixom hur mkt ersättning brukar de ta då efteråt? Elr aa klart man märker det men tänker just för vissa dagar äter hon mkt mindre o tänker hur mätt de blir på några tsk mat.
    Vill bara inte att det blir så fel för henne.
    Vad har ni gett? På bestämda tider? Min dotter äter 4-5 mål per dygn. Hjälp mig. Hur ska jag tänka? Alla tips o råd är välkomna. :)
    P.s hoppas inte att ni tycker att jag är knäpp för att jag frågar, jag vill bara vara förberedd :) (de senaste har hon ätit första målet halv 9-9 och äter sista målet även halv 9-9 på kvällen.)

• pco

Jo en annan grej oxå, ibland (hade en lång period nu innan hon börja vakna vid halv 9) så kunde hon vakna halv 10-10 o äta första målet o känner egentligen att första målet då blir för sent, då en bit in på dagen reda hunnit gå o då blir det att hon äter 4 gånger då 5 gången blir så sent för henne, vissa gånger somnar hon o sover då hela natten o andra gånger kommer hon inte till ro förrens hon ätit då 5 gången o sover sen men problemet är där typ 1.5h innan sista målet då är hon inte så nöjd alla gånger o jag tycker det känns bättre om hon äter ett mål tidigare, dels så hon kommer till ro tidigare o dels så hon får ut mer av dagen, hur tänker ni? Vill ju heller inte behövs väcka henne för o äta där typ 7-8 på morgonen ist. Hur tänker ni? O dessutom sen när hon början äta mer mat o hon skulle äta första målet 9-10 så känns det som att hon inte kommer hinna få i sig allt om dagen? Men visst hennes sovrutiner ändras säkert :) men hon har alltid varit väldigt morgontrött :p

• Blicka

Pco - inga dumma frågor alls! I början åker det mesta ut igen... Träna träna behöver de små. Jag skulle ge smakisarna lite mitt emellan. Pigg o glad, inte för trött o inte för hungrig. Nu är det ju bara smakis o inget helt mål! Känn ingen stress att byta ut ngt mål ersättning än. Du ska väcka intresse! Jag skulle tänka att jag alltid ger smakis samma tid varje dag, typ lunch kl 11-12 eller vad som passar liten bäst. Sen allt eftersom blir det mer o mer mat o då mindre o mindre ersättning efteråt. Ang rutiner - vad skönt med sovmorgon den tiden är förbi här, uppe före sju på vardagar då de stora ska iväg! Min lilla kan utan problem sova till halv nio om hon inte väcks. Somnar inte förens vid 21-22 för natten heller. Tids nog har dygnet blivit mer "nomalt" o du kommer sakna sovmorgnarna! Hos mina barn har de nog varit runt halvåret då de börjat somna tidigare o vakna tidigare. Fråga igen om du undrar ngt, men så här tänker jag!

Svar på tråden Majbebisar 2015