Marten skrev 2015-07-24 14:20:50 följande:
En expedit på en mack bad mig häromdagen om en "underteckning" ( underskrift + namnteckning)
Fast kan man säga "undertecknat" om att någon skrivit sin signatur, kan man man väl säga underteckning?
Jag håller med dig om att korrekt språkbruk är sällsynt idag, och det var inget jag brydde mig om i skolan. Men nu stör jag mig på det, då jag sedan många år själv skriver.
Men i fallet med "underteckningen" så kan jag tycka att även om det är ett påhittat ord så är det okej.
Jag hittar på nya ord hela tiden när jag skriver, för det är så fruktansvärt roligt. En del är nonsensord som får stå som synonymer, och en del är egna böjningar eller kombinationer. Men detta är oftast när jag medvetet skriver överdrivet pretantiöst, för komikens skull.
Jag vill tillägga, när vi ändå skäller på folks sätt att prata, att jag avskyr när folk inte kan uttala "egentligen", "ordentligt" och "äntligen"
Det känns som om hela förbannade Sverige säger "ejenkligen", "ordenklit" och "änklien". Jag vill bara dela ut verbala örfilar, men jag vill inte vara elak och oförskämd.
På mitt förra jobb var det en väldigt märkvärdig man i medelåldern, en riktig knegare och sådana brukar ju vara väldigt stolta och malliga när det handlar om allting inom gör-det-själv. Jag jobbade på snickeri/lager
En av medarbetarna sa "tångar" och då rättar den här mannen honom väldigt malligt och talar om att det heter "tänger" och retas sedan.Själv säger han "ejenkligen" och skulle jag påpeka det skulle han nog ta det väldigt personligt.
Så svårt kan det väl inte vara att uttala?