• Anonym (Aaaargh)

Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!

Jag blir så himla irriterad på folk som skall låta så j-dra märkvärdiga. 
    En kompis som nu helt plötsligt börjat laga mat GÖR inte längre en beasås, utan hon SLÅÅÅR en bearnaise.

Och inte skär hon upp köttet heller, utan trancheeeerar det.

Kommer inte på fler exempel just nu för jag är så irriterad. Men ni kanske kan hjälpa till med fler?

• Svar på tråden Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!
  • Anonym (h)

Jo, tror jag förstår vad du menar TS. Kan hända att jag också skulle bli lite irriterad. Eller kanske fnissa i mjugg.

Men. Det kanske bara är så snabbköttbulle-Britta lärt sig något nytt och nu vill använda sig av den kunskapen? Såväl störreordförrpd som matlagningskunskaper. Så, good for her liksom?!

Fast förstås. Om du upplever det som att hon nu vill skryta med sina kunskaper och typ på flit försöker göra sig märkvärdig eller förmer, visst förstår jag att det irriterar då.

Men äh. Låt de små personerna hållas med sina små nöjen då :D

• Prinsessmamman
    Anonym (Aaaargh) skrev 2015-07-24 12:54:39 följande:

Jamen du är ju kock och kan dina saker. Då är det helt ok tycker jag!

Men när snabbköttbulle-Britta helt plötsligt börja slänga sig med fisförnäma termer som aldrig funnits i hennes vokabulär tidigare, ja då irriterar jag mig! 

Underbart!! Snabbköttbullebritta! Haha, du gjorde min dag
  • Anonym (L)
    Melinoe skrev 2015-07-24 13:06:27 följande:

Ser inget fel i att kalla saker visit rätta namn, vare sig man är professionell, hobby eller bara gör något för att man måste.

Vaddå rätta namn? Finns inget rätt eller fel när det finns flera olika namn på något. Bor vi i Sverige eller i fisSverige? (LåtsasFrankrike)
  • Melinoe
    Anonym (L) skrev 2015-07-24 13:23:16 följande:

Vaddå rätta namn? Finns inget rätt eller fel när det finns flera olika namn på något. Bor vi i Sverige eller i fisSverige? (LåtsasFrankrike)

Min kommentar gällde när något (en sak, en teknik eller vad som helst) har ett namn.

Jag bor inte i Sverige och vilken version av Sverige du bor i har jag ingen aning om ;)
  • Vlad

Jag har inte jättemycket köksvokabulär, kanske främst för att jag inte kommunicerar vad jag gör när jag lagar mat speciellt ofta. Men jag tycker att det finns en poäng i att vara så exakt det går och det funkar oftast bättre med fackuttryck.

• Guldrosen

Härligt med människor som utvecklas och är förändringsbenägna.

Jag utökar mitt ordförråd hela tiden. Tänk vad tråkigt om jag använder samma ord för samma sak hela livet när det finns så många fler fina ord för samma sak. Jag ser det lite som en utmaning att lära mig nya saker och ord hela tiden.

Finns inte i min värld att man kan irritera sig på hur folk väljer att använda/utnyttja sitt ordförråd. Om man irriterar sig på sådant bör man fråga sig varför.

• Marten

Irriterar mig mest på personer med förlamad tunga som uttalar orden släpigt och med överdrivet bohusländska I;n, förutom bohusländska fiskare och bönder.

Irriterar mig även på folk, företrädesvis yngre kvinnor med så mycket skit i läpparna att de inte kan forma orden korrekt, de börjar läspa och väsa fram de enklaste orden, detta i kombination med tungförlamning blir hutlöst irriterande. Så till den grad att även om diskutionen är intressant så tar irritationen över talfelet överhand.

De flesta ungdommar skall dessut också bli schändisar eller kärnor ( kändisar, stjärnor).

Irriterar mig även på att det slängs med engelska ord där det finns mer adekvata svenska ord. Tyder på låg bildning som tyvärr breder ut sig över you-tube generationen. Irriterar mig även på särskrivning i annonser, text, inlägg och annat " kalv lever med kul potatis" - vilket intessant förhållande.

En expedit på en mack bad mig häromdagen om en "underteckning" ( underskrift + namnteckning)

Språket utvecklas men just nu känns det som en försämring snarare än utveckling.

Med detta låter jag mig tystas.

• Aniiee
    Marten skrev 2015-07-24 14:20:50 följande:

Irriterar mig mest på personer med förlamad tunga som uttalar orden släpigt och med överdrivet bohusländska I;n, förutom bohusländska fiskare och bönder.

Irriterar mig även på folk, företrädesvis yngre kvinnor med så mycket skit i läpparna att de inte kan forma orden korrekt, de börjar läspa och väsa fram de enklaste orden, detta i kombination med tungförlamning blir hutlöst irriterande. Så till den grad att även om diskutionen är intressant så tar irritationen över talfelet överhand.

De flesta ungdommar skall dessut också bli schändisar eller kärnor ( kändisar, stjärnor).

Irriterar mig även på att det slängs med engelska ord där det finns mer adekvata svenska ord. Tyder på låg bildning som tyvärr breder ut sig över you-tube generationen. Irriterar mig även på särskrivning i annonser, text, inlägg och annat " kalv lever med kul potatis" - vilket intessant förhållande.

En expedit på en mack bad mig häromdagen om en "underteckning" ( underskrift + namnteckning)

Språket utvecklas men just nu känns det som en försämring snarare än utveckling.

Med detta låter jag mig tystas.

Jag erkänner, jag "slänger" med engelska rätt ofta. Men jag har mina skäl....

Dock tycker jag att du nog får tänka om ang. underteckna. Det har varit vedertaget uttryck sen minst 1850 (finns med i 1850 års version av dagens SAOL (Dalin), och i SAOL 1 (1874), 6 (1889), 7 (1890), 8 (1923), 9 (1950),  10, 11, 12 och 13 (2006)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Reducerad sambo)

Min sambo irriterar sig på när jag säger att jag reducerar sås. Då svarar jag att det är för att smakerna ska gifta sig. Nu vill inte han gifta sig med mig.

Svar på tråden Ååååh vad jag stör mig på pretto-uttalanden!