Marten skrev 2015-07-24 14:20:50 följande:
Irriterar mig mest på personer med förlamad tunga som uttalar orden släpigt och med överdrivet bohusländska I;n, förutom bohusländska fiskare och bönder.
Irriterar mig även på folk, företrädesvis yngre kvinnor med så mycket skit i läpparna att de inte kan forma orden korrekt, de börjar läspa och väsa fram de enklaste orden, detta i kombination med tungförlamning blir hutlöst irriterande. Så till den grad att även om diskutionen är intressant så tar irritationen över talfelet överhand.
De flesta ungdommar skall dessut också bli schändisar eller kärnor ( kändisar, stjärnor).
Irriterar mig även på att det slängs med engelska ord där det finns mer adekvata svenska ord. Tyder på låg bildning som tyvärr breder ut sig över you-tube generationen. Irriterar mig även på särskrivning i annonser, text, inlägg och annat " kalv lever med kul potatis" - vilket intessant förhållande.
En expedit på en mack bad mig häromdagen om en "underteckning" ( underskrift + namnteckning)
Språket utvecklas men just nu känns det som en försämring snarare än utveckling.
Med detta låter jag mig tystas.
Jag erkänner, jag "slänger" med engelska rätt ofta. Men jag har mina skäl....
Dock tycker jag att du nog får tänka om ang. underteckna. Det har varit vedertaget uttryck sen minst 1850 (finns med i 1850 års version av dagens SAOL (Dalin), och i SAOL 1 (1874), 6 (1889), 7 (1890), 8 (1923), 9 (1950), 10, 11, 12 och 13 (2006)