• aztec

Marsbebis 2016

Jag hamnade i en förlossningsdep efter mitt första barn, förstod det inte då och tog mig lång tid att ta mig därifrån. Går fortfarande i samtalskontakt (inte nu enbart pga förlossningen och alla dess förändringar) MEN har redan nu bokat upp samtalskontakt efter denna förlossning enbart för att inte hamna på samma ställe som sist.

Jag önskar jag hade haft någon att prata med efter, det var mycket att jag kände mig ensammast i hela världen med dessa känslor och kände väldigt stor skam för detta. Så alla som känner något efter förlossningen som de vill prata om eller ta upp så hitta någon som du kan ventilera dessa känslor för. Inget man vill sitta med när man tar hand om en liten bebis 24/7, hjärnan spelar spratt redan som det är då.

Gladare nyheter! Gått in i v 26 idag, hade min "v25" tid hos bm idag, lyssna på hjärtljud, mäta magen, kolla blodsocker, hb samt blodtryck. Allt godkänt så gick snabbt ;) fått tider fram till v39 nu (om inget oförutsägbart händer) känns overkligt! Tiden rullar på.

• aztec

Påtal om välmående, någon annan som känner igen sig i känslan att inte kunna njuta så mycket utav grav som man skulle vilja pga.... Denna grav var väldigt efterlängtad och tog tid, två missfall emellan. Sista barnet jag kommer skaffa. Men nu när jag Äntligen är gravid så kan jag inte njuta utav det. Speciellt inte så som jag ville göra när jag försökte bli gravid. Känner en liten sorg och press också då detta är Sista Gången. Som om det måste vara så speciellt av bara denna anledning. Vill inte se tillbaka och känna ånger som jag gjorde med min första graviditet.

• aztec

Hej! Någon som känner igen sig eller läst om något liknande?

Jag började må konstigt för en vecka sen (fredag), kunde inte riktigt sätta fingret på det men tänkte att jag höll på att bli sjuk eller något, kände mig tung i huvudet osv. Fick ställa in roligheter där i helgen :( veckan nu har varit okej, trött men fortfarande haft den där känslan att inte nå helt bra. Kände av yrsel och lite illamående.

Idag känns det mer klart, får yrsel när jag reser på mig och även när jag anstränger mig. Känns som om kroppen gör sin grej och huvudet hinner inte riktigt med.

Tänker sockerfall, blodtrycksfall?? Har inte spytt men har den där illamående känslan då och då. Maten har blivit lidande pga detta.

Dricker mycket vatten.

Jag mår okej när jag sitter och ligger ner men så fort jag börjar röra på mig får jag den där konstiga känslan. Ja usch.

Jobbigt när man inte riktigt vet vad det är och inte vet vad man ska göra för att göra det bättre. Försöker vila, men måste fortfarande ta hand om min dotter, laga mat, gå på toa ;)

Tips och råd?

Var hos bm någon dag innan bara detta började ske och mitt blodtryck var normalt.

• aztec

OH utomlands! Drömmer mig bort. Vi är riktiga solsökare och jag har saknat det denna vinter. Vi hade en månad bokad nere på Bali nu i februari egentligen (vi är lite mer backpack än hotellkomplex) innan vi blev gravida igen, så var bara att avbeställa ;( men blir spara det till julen/januari 2016 istället.

• aztec

....Ang sömnen osv med nyfödde. Vårt första barn samsov hos oss i babynest även om jag hade föredragit att hon sov i sin egen säng ;) vi använde knappt spjälsängen men vi ger den en till chans denna gång med, men man får anpassa sig.

Dottern blev flyttad från vår säng (läs, sov på mig -_-) vid 2,5år ungefär. Erkänner att jag kommer försöka hårdare på att få denna killen att gilla spjälsängen.

• aztec
    Madski skrev 2015-12-02 17:36:47 följande:

Är det många av er som handlat mycket än!? Jag har handlat lite kläder, ytterst lite, kanske fem, sex plagg inkl strumpor haha.. Känns som att utgifterna kommer att spåra snart med hus, renovering, barnvagn, babyskydd etc.etc och så ska vi inte glömma att det blir föräldrapenning sen också., inser atg det kanske är läge att börja köpa allt!? När bör man vara på banan med allt? Jag för mig att Vi var relativt tidiga med allt sist.. Hur är er status med allt?

Har full förståelse för att ni vill hitta "rätt" boende innan bebisen kommer ;) om jag minns rätt från min första så hade jag inte direkt orkar med en flytt där i början ;)

Vi har inte köpt något alls än, är inne i v 27.. Är fullt upp nu innan jul så vi tänkte att vi sparar allt till efter nyår. Dock har vi spanat in vagnen redan och gått igenom dotterns bebiskläder ;) men inte mer än så. Vi kommer nog ta det lite som det kommer denna gång.
  • aztec

Skitdag idag. Stängt in mig i min bubbla för att inte bli distraherad från viktigt arbete och är så frustrerad på allt och alla. Även dottern har fått se mina utbrott :( jag hoppas det även är gravidhormoner för bråkade rejält med mannen min igår kväll, om att han tagit min mobilladdare, va????? Jag skrek och kastade saker omkring mig, sen grät jag ;)

Har ett viktig deadline imorgon och stängt ute allt och alla sista v och allt börjar stå framför dörren nu. Hemmet har förfallit och hade inga rena underkläder imorse! Jag längtar till jag slipper detta och kan börja städa istället. Hehe.

• aztec

Mannen jobbar så försökt tagit tag i allt hemma idag, samtidigt som man försöker underhålla en 3åring. Storstädat, tvättat femtielva st maskiner med tvätt, lagat massa matlådor, julbakat, städat lite mer, storhandlat... Nu efter middagen så känner jag mig höggravid! V 28!! Foglossning, andfådd, ont i fotleder, magen är sprängd.. gah.. Ska ta en lussebulle till mig och dottern och spendera resten utav kvällen i soffan :) hoppas alla har en trevlig helg.

• aztec
    Smilla80 skrev 2015-12-05 18:08:50 följande:

Oj aztec som du står i!! Fattar inte hur du kunnat hinna med allt det där! :O Du får vara rädd om dig så du inte tar ut dig fullständigt. :) Vila nu ordentligt!

Inte städat eller tvättat på hela veckan O_O var dags nu. Haha. Men började faktiskt slå in julklappar nu, men ja, nu orkar jag inte mer! :) blir sängen snart..
  • aztec
    Reflexen skrev 2015-12-09 20:52:40 följande:

Jag var hos bm på 25-veckors kontroll idag. Fick höra hjärtat och blev stucken i finger och arm. Mitt blodsocker var fint, 4,5 tror jag. Så jag slipper göra glukosbelastningen igen!!!! Tack och lov, för det är riktigt vidrigt! De ska ta sockerprov i fingret varje gång istället. Hellre det...!

Har ni börjat fundera på förlossningen? Bm frågade mig och jag var lite som ett frågetecken - den har liksom känts för avlägsen för att jag ska tänka på den ordentligt.

Är det nån som fött både vaginalt och är snittad som kan jämföra förlossningssätten? Jag har ju bara erfarenhet av snitt o känner därför att jag inte kan bedöma om jag är rädd inför vaginal förlossning.

Fick du göra glukosbelastning idag??! :o eller menar du tidigare grav? Kan tänka mig att det är hemskt.

När du gjorde snitt var det planerat eller oplanerat? Om det senare är det något som påverkar denna gång? :)

Jag har inga tankar direkt om förlossningen, är redo är köra igen! Gick bra sist! Dock är min största rädsla inför förlossningen att det blir en snitt :) känns som om många tänker lite tvärtom.
Svar på tråden Marsbebis 2016