• aztec

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2016-01-30 22:29:03 följande:

Nä men åh, hur söt får man lov att vara?! :) sååå fin! <3

Oj, då har du haft ännu mer att smälta nu förstår jag... Men bra att de upptäcker det tidigt, de kan sin sak och allt kommer att gå bra! Vad tror de om hjärtat nu då, ska han opereras eller hur ser planen ut? Styrkekram!!

Då hans hjärta (än) är i sånt gott skick trots omständigheterna så tycker de inte att tex op väger upp fördelarna mot nackdelarna. Så just nu pratas det bara om starka mediciner, som man kanske inte hade satt in om han mått sämre.

Som jag har förstått det så sätts en stark medicin in för att ta itu med ena problemet, men att den medicinen är dålig för det andra problemet x) men att han hjärta klarar det för tillfället och att det är det bästa alternativet just nu. Så håller tummarna.
  • aztec

Hej, vi ligger fortfarande kvar på neo, men kommit ur intensiven nu iaf och ligger på samvårdsavdelningen ist :) hjärtat är mycket bättre nu och om det fortsätter så här så får vi komma hem i slutet av denna vecka! (med massa mediciner och efterkoller förstås) men skulle vara underbart! Trött på sjukhus nu :( förstår inte hur de som måste vara där månader orkar!

Är bara hemma och byter kläder och packar ner nödvändigheter innan det är dags att åka tillbaka :)

Jag hade beslutat redan innan jag blev gravid att det skulle bli enbart flaskmatning denna gång. Var orolig att de på sjukhuset skulle pressa mig men varit förvånad hur lite kommentarer som fälls ;) (de äldre sjuksyster som fäller någon kommentar) men jag mådde inte alls bra utav amningen med mitt första barn och hon gick inte upp till sin födelsevikt på de tre första , skrek de tre vecktrns 24/7 så näää, vill jag inte uppleva igen. Aldrig sett någon mjölk ur mina bröst ändå ;) men som Elenic påpekade så gäller det att hitta andra/liknande sätt för att få all den närhet som kanske amning ger.

Jag är mycket för fri amning, men eftersom jag ger på flaska så känns det att bästa sättet för mig att få det är att ha en flaska som ej rinner (typ alla i butiken?) så har amningsflaska från medela där bebisen måste suga själv, som ett bröst kör vi iaf på ;) haha.

Dock äter ju vår lillkillen varannan timme nu i sond x) så får börja med det när han växt till sig!

Hoppas det går bra för alla! Trots kämpor ;)

• aztec
    Frida Li skrev 2016-02-02 16:16:23 följande:

Vilket sjukhus är ni på? Bor ni i Stockholm? Skönt att höra att han mår bättre :)

Akademiska i Uppsala och vi bor här med (tack och lov) men ingen släkt här tyvärr ;( men hemskt för dem som bor tex i Norrland och måste vara här nere :)
  • aztec

Hej allihopa, först goda nyheter ;) vi har blivit godkända för hemgång utan hjärtläkaren! Yay! Medicin minst ett år framåt och kontroller men som sagt så mår hjärtat bra nu och förhoppningsvis stanna så ;)

Däremot så ligger vi (jag och lillkillen, medans pappa och storasyster är hemma) kvar på neo (samvård) dvs han ligger uppkopplad inne där jag sover. Finns toa/dusch osv. Det är typ allt. Babyfängelset kallar vi det x) det är hemskt där!! Men känner att jag måste få skriva av mig någonstans! Allt sköts såå dåligt där! En avdelning som bör vara extra försiktig då det är sjuka bebisar och känsliga föräldrar!

Det började redan när vi skulle flyttas dit, på morgonen hör jag ingenting, vet inte ens om jag ska bli utskriven från BB. Åker ner och hälsar på bebisen vid 15... 15.30 kommer en sjuksköterska och säger att vi båda fått rum på neo samvård (istället för neo intensiven) jaha okej? Blir helt ställd, fattar ingenting. 1h senare flyttar vi in där ist, bryter ihop totalt. Tror jag haft det inom mig innan då jag inte riktigt vågat ta in att jag ska ta hand om honom (pga hjärtat osv) hann inte med mentalt och sen var vi bara där.

Personalen har noll koll, alla har sina egna rutiner, alla gör på sitt sätt, de vet inte vart saker finns någonstans och alla kommer med små tips som inte är andras lik/är bättre.

Tog lång tid innan jag fick genomgång utav avdelningen, det är tex ett gemensamt kök för typ 20 rum, vart man hämtar blöjor, sond material tex.

Jag personligen är en sån person som ogillar att göra "fel" och vill gärna ha kontroll på läget så jag kan slippa hamna i situationer där jag skulle kunna ha fel ;)

Det i bakhuvudet, ett sjukt barn, hormoner som sprutar så blir jag bara mer irriterad och irriterad på personal och hur de jobbar. Hans mediciner kommer sent och jag måste fråga efter dem osv, ingen som vet något, "jag återkommer" men inget händer. Jag ber om medicinlistan/tider, så jag vet, känner att jag inte kan lita på dem.

En säger något som gäller, sen kommer det en annan som säger tvärtemot!!

Det är sjukt många såna här incidenter! Jag brukar inte klaga eller säga till i första laget, men jag kände redan dagen efter att jag måste skriva ett klagomål till någon som har hand om det här.. Sa tom detta till min sambo (som inte kan vara där mycket).

Känner mig som världens sämsta mamma när de först säger en sak och sen något annat sen när jag gör som den första sa osv.

Sen igår (torsdag) kommer en läkare in på FM. Berättar att lillkillen har fått fel dos utav en av sina hjärtmediciner! Wtf????? Över dubbel så hög dos. (de ha de i tablettform först som de gjorde till vätska för sonden, de beställde medicinen i flytande ist) och när de började ge den flytande så gav de massa mängd flytande som innan. Dvs någon gjorde inte sitt jobb! Och det hände inte en gång! Får medicinen av olika sjuksköterskor varje gång. Läkaren beklagar sig, ska undersökas varför och hur detta kunde ske osv. Medicinen sänker pulsen och min son ligger lågt, men nu förstod de varför han hoppat ner på 50-60 när den varit som lägst. Pga medicinen. Nu har medicinen en halveringstid som tur är, men jag tänker bara TÄNK OM. Jag blev chockad när han pratade.

Men sen senare så blev jag mest förbannad och inte alls förvånad! Det springer sjuksköterskor/undersköterskor/bm inne hos oss hela tiden och igår var det efter mötet med läkaren flera incidenter som fick mig vilja ta med mig min son och åka hem! Bara grät :( ville inte ha någon annan nära honom och kände att jag kan ta hand om honom själv! Men var tvungen att hålla ihop det då de springer ut och in i rummet hela tiden. Grät på toaletten :(

Min första tid med min dotter var hemsk! Ville att denna gången skulle bli bättre, komma hem och slappna av på ett annat sätt, men tär att ligga där :( tycker synd om alla andra där på avdelningen som måste ligga där flera veckor!

Mannen kom jag böt av mig imorse, så jag är hemma med dottern så är han där över helgen. Men känner mig dålig som måste låta min son vara kvar.

Blääää. Måste försöka få till en nystart när han får komma hem sen så jag glömma det här.

• aztec
    Reflexen skrev 2016-02-13 08:28:48 följande:

Hoppas det inte är någon fara med tillväxten, Carabellis! Skönt att de kollar upp det, synd bara att du måste gå hela helgen och vänta. Förstår att du är orolig nu.

Det verkar som om de kan växa ganska olika. Jag har varit på två TUL ( i samband m koll av moderkakan), exakt 14 dgr mellan. På första låg vikten exakt på mitten/normallinjen, nu låg vikten plötsligt mitt emellan normal och övre linjen (+12% eller nåt). Ingen fara enligt bm, men jag blev förvånad över att det hänt så mycket på två veckor.

Det är tydligen en felmarginal på +500g och -500g så det blir ju ganska mycket på dessa små :) jag hade ett 2v innan vi plockade ut honom, då sa de 2500g och bara 1v senare gjorde de en till och sa 3200g (!) tänkte vilket monster jag måste ha där inne ;) 6 dagar senare kom han ut och vägde 3000g (svullen, men ändå) så liten nypa salt tror jag.
  • aztec
    Carabellis kusp skrev 2016-02-13 10:05:21 följande:

Ja, TUL har kass träffsäkerhet, men det känns bra att få kolla navelsträngsflödet i alla fall.

Hur mår du och din son nu? Har ni hittat in online rutiner? Såg i en annan tråd att du hade det jobbigt med att det blev så mycket stress och oro på slutet och att han föddes för tidigt. Hoppas du får bra stöd.

Ja, vi hade ju ultraljud var och varannan dag i slutet och det är sjukt vad de kan se och mäta!

Med oss går det jättebra, han är så snäll så bara mat och sova som gäller än så länge :) med mig är det bra, bättre :) börjat landa och försöker se det positiva med hela upplevelsen och att det inte blev som jag hade förväntat mig/hoppas. Å ena sidan är man djupt tacksam att det upptäcktes och vi har vår son här hos oss idag, men sen finns det stunder då jag inte riktigt insett det än att han är här och att jag inte är gravid längre, räknar ner till förlossningen osv. Man är så inställd på sitt bf datum :)
  • aztec
    Smilla80 skrev 2016-02-16 13:47:38 följande:

Hej!

Hur går det för dig o bebisen Aztec?

Hoppas ni mår bra allihop!

Hej tack, det går jättebra faktiskt! Han bara äter och sover just nu, inte börjat skrika än så det är hur lugnt som helst här hemma ;) storasyster är äntligen frisk så blir dagmamma för henne imorgon så nu kanske äntligen de vanliga rutinerna kan börja dra igång..

BVC påväg kommer imorgon och väger ;) sen har vi tider på sjukhuset nästa v och framåt... Vi håller koll på hjärtat samt medicinerar så. Men känns riktigt bra just nu iaf, allt flyter på bra <3
  • aztec
    Tessie83 skrev 2016-02-25 07:48:08 följande:

Tack för alla grattishälsningar <3 allt går jättebra (förutom amning men det känner jag ingen press med). Hon är helt fantastisk :)

Vilken sötnos! Stort grattis!!
  • aztec

Våran kille (utan namn än) växer som han ska! Egentligen bf imorgon men blir hela 5v imorgon!!! Sjukt hur tiden har gått, känns som en evighet nu sen man var gravid.

Han är jättesnäll, sover och äter bara :) lite vakna stunder på morgonen och kvällen :) tror att han kom förtidigt samt medicinen gör han lite mer trött än vanligt men klagar inte, hehe. Snart brister väl bebisbubblan och sömnbristen och skrikiga nätter är här istället.

Innan så tänkte vi bara ha ett barn, men nu blev det två ;) som absolut skulle vara det sista. Men just nu skulle jag kunna skaffa ytterligare en... Men måste nog läggas fram försiktig till mannen min!

Snart bör det trilla in mer bebisar, lycka till alla!

• aztec
    Carabellis kusp skrev 2016-03-02 13:29:34 följande:

Vad skönt att allt går så bra för er! Det är ni ju verkligen så värda efter all oro innan förlossningen. Vad har ni för namnalternativ?

Joel eller Finn ;) vad tycker ni? Hehe

• aztec
    Carabellis kusp skrev 2016-03-02 17:31:11 följande:

Otroligt svårt! Minns inte vad syskonet heter, men jag lutar nog pt Finn!

Smilla80 skrev 2016-03-02 17:40:26 följande:

Vilken goding! Tycker han ser ut som en liten Finn! :) Skönt att det funkar bra för er där hemma.

Reflexen skrev 2016-03-02 17:41:17 följande:

Jag håller nog också på Finn, Aztec! Ljuvlig bild!

Mohaha, Finn är mitt namn och mannen vill Joel ;) ytterligare ett skäl att inte ge mig då. Men vår dotter heter Willa, så inte direkt vanligt heller (som Finn) men vi har ca 10v kvar att bestämma oss.. ;)
  • aztec

Grattis till alla bebisar!! :)

Själv är vår kille över 6v nu. Tiden bara flyger förbi! Vägde strax under 4kilo på läkarkollen i torsdags så ingen stor kille än :)

Har kommit ut bebisbubblan nu och känner mig riktigt sliten ändå. Mannen har öppnat en ny enhet på jobbet och all personal tillträder först nu i veckan så han har jobbat 13h pass i 16dagar i rad nu. Riktigt jobbigt med bebisen samt vår trotsiga 3åring, lämning, hämningar, nätter, mat samt dessa helger, gah ;) så thank god att bebisen är så snäll som bara sover och äter än så länge :) ska bli skönt när hans jobb blir normalt så familjelivet kan fungera igen..

• aztec

Tack för er omtanke, det är bra med hjärtat nu faktiskt! Vi hade ett återbesök för 2v sedan nu, hjärtat är fortfarande förstorat pga ansträngningen men medicinen gör att allt fungerar som det ska. Ny utvärdering vid 6månader så det känns skönt!

Ingen namn än, nu när mannen min är borta så mycket så har det lagt på is... Blir mycket "lillebror" ;) och ja, 3åringen älskar sin lillebror, ska hjälpa till och gulla med honom hela tiden. Dock så vill hon ha min uppmärksamhet hela tiden och under lillebrors matningar kommer utbrotten.

Vi har tyvärr ingen släkt i uppsala :/ men min mamma var här en natt förra helgen så blev en kort paus. Men som sagt, skönt att det snart är över :)

Hoppas alla får en underbar vecka och att det kommer massa bebisar ;) jag ska SOVA imorgon när storasyster är hos dagmamman. Längtar ;)

• aztec

Föräldraledighet, jag börjar studera igen om 4v, fram till årsskiftet ;) mitt förra jobb betalar studier så behöver inge CSN heller, jag studerar på distans samtidigt som jag är hemma med bebisen. Vilket gör att vi inte kommer ta ut några dagar alls när jag börjar studera (förutom mannen min i sommar) ..

Efter det har vi inte planerat än, får se om jag eller min man är hemma nästa år. Då det blir ledig plats hos storasysters dagmamma augusti 2017 så lär han skolas in då oavsett men finns många möjligheter då vi knappt inte använder några dagar.

• aztec
    Smilla80 skrev 2017-04-26 12:17:21 följande:

Nu när våra små liv är (över) 1 år är det kanske dags för en liten reunion?? :D Hur går det för er allihop med era små hjärtegryn? :) Puss på er!

Hej hej!

Våran son fick ju plockas ut tidigare några veckor tidigare (28 Jan) så han är ju lite äldre än era små ;) men för oss går det bra, rullar på! Han ska tom skolas in hos dagmamma nu i början av juni så känns verkligen som om han är en stor pojke nu!

Vi har inte haft några mer problem med hans hjärta (ta i trä) men däremot har vi mycket problem med hans hud, eksem osv. Hans mjölkprotein och äggallergi är kvar. Framförallt ägg som ställer till det. Fick åka in akut för ca en månad sedan då det missades på ett par grönsaksbiffar han åt. Puh. Var läskigt!

Hans sömn har blivit liiiiiite bättre, vaknar några ggr per natt men vakentid några timmar per natt är borta iallafall! Glad för de små sakerna ;)

Men framförallt så har han växt oerhört mycket sista tiden, springer omkring, klättrar överallt, puh igen, viljestark, älskar att dansa och leka med alla lådor och lock som går att hitta i hemmet. Märks inte att han kom tidigare... Om jag ska jämföra med storasyster är det bara talet som inte kommit igång än. Men det pekas och gnälls så är nog på g ;)

Maten ja, nog vi föräldrar som tycker att allergin ställer till det. Men han äter som han ska, bara jobbigt nu när han inte alltid får samma mat som storasyster ;)

Hoppas allt är bra med era!
  • aztec

Hur fungerar det med sömnen för era? :) fasar för ännu en dålig natt här hemma.

Svar på tråden Marsbebis 2016