• Elenic

Marsbebis 2016

NinanaMama skrev 2016-02-09 02:48:48 följande:

Är det någon mer som har otroligt ont nu på slutet? är i vecka 37 här (36+4) Och får så ont i livmoderetappen(känns det som) att jag spontant kan skrika rätt ut, då det kommer så hastigt, det liksom hugger och sliter där inne, har hållt på i nån vecka nu, antar att det är min lilla tjej som försöker fixera huvudet på några nerver men jag känner mig så otroligt larvig när jag försöker förklara för omgivningen vad det är som gör så ont, ingen verkar känna igen sig riktigt..Det plus att jag inte har sovit mer än 4 timmar på raken i säkert 10 veckor nu börjar verkligen gå en på graviditetsnerverna! Jag känner som om jag bara gnäller och klagar, måste vara det tråkigaste sambon nu! Blir nästan irriterad när folk frågar hur jag mår haha!

Har inte riktigt kommit dit än, men med tidigare graviditeter hade jag så. Har för mig att det är nerver i bäckenet som kommer i kläm när huvudet sjunker ner. Och det gör verkligen ASONT! Att inte sova är grymt jobbigt? Jag sover aldrig längre omgångar än MAX 90-minuter (oftast 60 eller 30) och får vara nöjd om jag får till typ 3-4 såna sovpass per natt. Gör mig som du säger rätt grinig, tappar lusten till allt som skulle kunna vara roligt, blir stingslig och korthuggen ? INTE roligt. Önskar så att jag kunde få sova en hel natt, det skulle göra underverk?

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-09 10:38:32 följande:
    Helt ok att klaga! Skönt för våra partners om vi pyser ut lite gnäll nån annanstans också.

Jag är dock pigg, traskade 5 km efter att jag lämnat på föris med Vattnet går podcast på hög volym. Ska jobba 13-17 och sen middag med en vän på restaurang. Bara 26 dagar till BF så måste ta vara på tiden! Fick även packat bb-väskan igår, känns tryggare. Alla kollegor är helt säkra på att mitt vatten kommer gå på jobbet, hehe.
    Helt rätt och riktigt - bättre klaga här än bara hemma. Och jag måste erkänna, jag är verkligen inte en sån där som tycker att det är asmysigt att vara gravid, jag ser det mest som något att ta sig igenom med vett och sans i behåll typ... Tycker att det är otroligt skönt att veta att jag bara har veckor kvar av detta NÅGONSIN.

Gå 5 km? Wow!! Nu blev jag avundsjuk. Det skulle inte mina fogar klara... Har 40 dagar till bf men börjar också känna att det snart är dags att packa väska. Jag hoppas VERKLIGEN inte att vattnet går på jobbet. Vid min första förlossning startade det med en riktig sån där Hollywoodvattenavgång, tack och lov hemma i badrummet för det var ju SJUKT mycket vatten...
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-12 12:24:21 följande:

Jag var på ul för att kolla moderkakans placering igår. Den låg tillräckligt långt från utgången för att det ska vara helt ok med vaginal förlossning. Skönt att veta.

BM mätte pyret och hen beräknas bli lite större än genomsnittet, ca 4 kg troligtvis. Storasyster vägde 3500 g på bf+1, så lite skillnad verkar det bli.

Vad skönt att ha det kollat och att det såg bra ut! 4kg är ju också helt normalt skulle jag säga (mina har varit större...) så hoppas det också känns ok.
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 15:29:14 följande:
    Jag tycker faktiskt att du ska prata med en läkare om saken.
    Håller helt med Carabellis här: Diklofenak är inte alls lämpligt sista trimester (som du ser på FASS-texten). Känns verkligen som att du borde prata med läkare om huruvida du ska ta dem eller ej...
  • Elenic

Apropå BB-väskan. Min make tycker att vi ska packa en sådan nu, kanske särskilt då vänner till oss som hade bf en vecka efter oss fick bebis i natt... (Vattnet gick, bebis i säte, snitt.)

Jag fattar dock inte hur jag ska kunna packa en väska då jag använder allt som ska med typ, och det är ju inte som att man har mängder av kläder att packa just nu... ;)

Det jag tänkte ha med mig är:

TENS, värmekudde x2, snickers, pepsi

Bebiskläder ett par ombyten
    Nån mjuk bebisfilt

Mysbyxor, amningslinnen, kofta, underkläder

Telefonladdare

Necessär med det allra nödvändigaste (typ inte smink och hårfixningsgrejer och sånt)

Babyskydd (i bilen)

Eventuellt bärsjal och babynest, men bara väldigt eventuellt...

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 16:46:09 följande:

Nu har jag gjort mitt tillväxt-ul. Bebisen skattas till att väga 7% mindre än medel, vilket jag är helt ok med. Vet att de inte är helt tillförlitliga, men någon otrolig avvikelse skulle man ju ha sett. Känner mig allt otympligare också, så att hon skulle ha slutat växa helt trodde jag nog aldrig även om SF-måttet stått helt stilla i 1 v.

Åh vad skönt att det inte var mer! Hoppas du kan känna dig lite lugnare nu..
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-15 17:51:48 följande:

Har dubbelkollat nu med min mamma. Jo, man får äta diklofenak. Det finns massor med gravida kvinnor som de har som äter det hela graviditeten. Det står alltid en sak i Fass o instruktionerna, men läkarna godkänner i vissa fall.

Carabellis kusp skrev 2016-02-15 18:16:38 följande:
    Så är det förvisso. Man väger för- och nackdelar. Det som jag fastnade vid är att de sa att du skulle avstå voltaren, men ta diklofenak. Det kan ha blivit ett litet hjärnsläpp hos den du frågade och hen menade egentligen något annat. Även vi som jobbar med hälso- och sjukvård tänker fel ibland.

Min personliga uppfattning efter att ha läst en hel del farmakologi inom utbildningen är att diklofenak och andra läkemedel inom NSAID gruppen såsom Ipren, Naproxen etc är halvok i andra trimetern och helt ska undvikas i den tredje. Det var därför jag tyckte att du skulle kolla med en läkare.

Vad bra att du kollat (gissar att din mamma är sjukvårdskunnig :) ) och fått besked. Som du, och Carabellis säger, så gör man ju en avvägning. Fass-texten skrivs ju av läkemedelsproducenten, och de är väldigt hårt hållna (av läkemedelsverket) vad som får skrivas och inte - egentligen bara det som läkemedelstillverkaren har kliniska bevis för får skrivas. (Inte å ena sidan å andra sidan..) Där kan janusinfo ge bättre och mer nyanserade råd.

Och det görs som sagt en bedömning. även Citodon (kodein) används ju under graviditet mot smärta, även om det kan ge andningsuppehåll hos bebisen när den fötts. Men man måste väga smärtlindringsbehovet mot riskerna..

Men annars säger jag också som Carabellis, det händer absolut att sjukvårdspersonal tänker lite fel ibland och rekommenderar både fel preparat och doser. Så det skadar inte att kolla upp lite extra noga, särskilt när det gäller typ gamla, gravida och barn.
  • Elenic
    mammave skrev 2016-02-15 21:40:56 följande:

Det är ju mkt tal om psd och att man inte ska samsova nu. Någon som vet om ett babynest räknas som samsovning och om det finns några studier på det?

Sök på "säker samsovning" så får du bra info.

Ingen av studierna som hänvisar till större risk för psd har vare sig gjort skillnad på säker samsovning eller om man typ slocknat på soffan med bebisen, men än viktigare INTE rensat resultaten utifrån rökning, alkoholanvändning och/eller amning.

Det är liksom allmänt känt att rökning, alkohol och ingen amning ökar risken för PSD mycket mer än samsovning gör, så rensar man inte resultaten för det (eller ens tar med det i forskningen) är resultaten inte så mycket värda...

Vid säker samsovning är risken för psd inte högre än om bebisen sover i spjälis. Säker samsovning betyder:
    - Inte för varmt i sovrummet
    - Inga täcken/kuddar som kan hamna ovanpå bebisen
    - Inga syskon eller husdjur i sängen
    - Bebis ligga på rygg (gärna i baby nest)
    - Ingen förälder röker eller dricker alkohol eller medicinerar med sånt som påverkar uppmärksamheten (tidigare röd triangle)
  • Elenic
    mammave skrev 2016-02-15 21:40:56 följande:

Det är ju mkt tal om psd och att man inte ska samsova nu. Någon som vet om ett babynest räknas som samsovning och om det finns några studier på det?

Just det, glömde... Man har också sett, i några länder, att den nya rekon faktiskt leder till minskad amning i sådan utsträckning att psd faktiskt ÖKAR istället för att minska. Samt, att risken att trött mamma/papa som tar upp bebis för matning i fotölj/sofa somnar (med ökad risk för psd) också ökar. Så det är rätt många som är kritiska till de nya råden och menar att de är kontraproduktiva.
  • Elenic
    Emzaan skrev 2016-02-16 14:17:35 följande:

Nu har jag varit hos bm på södra bb och enligt henne så ska det inte vara några problem att föda där under mars. Så jag får väl lita på det. Dock sa hon att det kubde vara bra medreservplan om det skulle vara fullt. Bebis låg långt nere men var ruckbar, enligt barnmorskan inte troligt att h*n vänder sig nu. Jag fågade när vi kan prata förlossning och hon sa att Vi skulle göra det nästa gång, jag vill gärna vara lite förberedd. Har ni pratat om förlossning?

Vi ska prata förlossning på nästa besök som är på måndag, då har jag precis gått in i vecka 37 (36+0).

Jag tror också att min bebis ligger långt ner och är ruckbar. Märker stor skillnad mot bara några dagar tillbaka att det blivit lättare att andas osv. samtidigt som trycket nere i bäckenet har ökat - känns som jag har en liten kanonkula mellan benen när jag går,sitter och ligger.. Kanske till och med fixerad med andra ord. Ska bli spännande att få höra på måndag!

Svar på tråden Marsbebis 2016