• Elenic

Marsbebis 2016

Första förlossningen startade med vattenavgång 02, värkar från 04 och dottern född 14. Var dock helt öppen 10, men fick en lång paus innan utdrivningsskedet startade (var helt slut efter att inte sovit alls natten innan). Andra förlossningen startade med värkar och kraftig blödning, varför vi åkte in direkt (var på sjukhuset 15 min efter första värken). Då var jag redan öppen 7 cm och sonen är född mindre än 2 timmar efter första känning... Denna gång tror jag på en förlossning mellan 2 och 4 timmar om allt startar naturligt, men man vet ju aldrig - kan gå snabbare och även ta mycket längre tid....

H

AKF skrev 2016-02-25 22:13:51 följande:

Efter besök hos barnmorskan igår känns det allt närmare med förlossningen trots att jag bara är i v 36. Vi pratade en del om hur fort det kan gång andra gången och eftersom jag födde med ett snabbt förlopp med första barnet så föreslog hon att vi skulle överväga ambulans för att hinna fram om allt börjar i rusningstid... Kan inte riktigt föreställa mig det. Tyckte att det räckte med det snabba förlopp som var sist. Bäst att börja packa BB-väskan snart känns det som, även om jag tror att jag kommer gå 40 fulla veckor som förra gången och det säkert är lång tid kvar än.

Ni som redan har flera förlossningar bakom er, hur mkt fortare var andra i förhållande till första?

• Elenic

Näe, det känns inte nödvändigt för friskt barn då vi varken röker eller dricker...

Smilla80 skrev 2016-02-27 07:47:14 följande:

Kommer ni använda andningslarm till era små? Har ett med plattor som man lägger i vagnen/sängen hemma, men det går ju inte kombinera med Babynest. Funderar på om jag ska köpa ett larm att sätta i blöjan eller inte...

• Elenic

Tufft med foglossning, sjuka och två små barn! Vi har samma bf och jag tycker att det är tufft nog just nu med foglossningen och två stora barn...

AnniAy skrev 2016-02-25 23:21:34 följande:

Jag är beräknad 20 mars och tro mig när jag säger att jag är trött på att vara gravid. Har följt er mer eller mindre sen start men bara skrivit någon enstaka gång :) har 2 tjejer på 1,5 år och 2år 7mån och väntar flicka nr 3 :) har haft influensa i en vecka snart vilket håller på att gå över till en vanlig förkylning med öroninflammation och hemska sura uppstötningar. Tjejerna är ju såklart också sjuka nu. Hur orkar man mer än vad man klarar av? Jag har sen v10 haft foglossning som bara har blivit värre och nu orkar jag verkligen inte med smärtan av att bara röra på mig det minsta lilla :/

• Elenic

Jag hade mest ont i fogarna bak, men nu när bebisen fixerats gör det mest ont fram och "hela vägen runt" på nåt märkligt sätt... Mest känner jag nu att jag blir grymt trött i ryggen, nästan som mensvärk, och att stå på ett ben (eller vikten på ett ben) är i princip omöjligt - det skär och ilar i fogarna bak. Enda positionen som inte gör ont är att stå på alla fyra, men så får man ju inte mycket gjort.. ;) Själv?

AnniAy skrev 2016-02-28 00:04:23 följande:

Jo det är tufft men vad klarar vi kvinnor inte av? Hur känner du av din foglossning? Vart har du ont?

• Elenic

Vi har typ 4 byxor, 8 Bodies, en kofta, en fleeceoverall, 3 mössor, 2 pyjamas...

Smilla80 skrev 2016-02-29 09:55:42 följande:

Hur mycket kläder har ni till knytet den första tiden, hur mkt är lagom? *glömt*. ;)

• Elenic

Vi har en mjuklift och i den kör vi fårskinn och en filt bara... Fleeceoverall eller tjocktröja (och mössa) på bebis.

Smilla80 skrev 2016-02-29 08:46:18 följande:

Kära feb-/marsmammor, hur tänker ni bädda i vagnen såhär på vårkanten? Tror vi berört ämnet förut (så ursäkta upprepningen) men nu blev det plötsligt högaktuellt för mig igen då vi äntligen fått hem vår nya vagn (och babyskydd), iiiiihhh! Har inte fått barn på våren förut så det har varit lite enklare på sommar och vinter med jämnare temperaturer osv... Visst är det så att ett äkta fårskinn både värmer och kyler och att man därför kan använda det hela tiden om man vill?!

• Elenic

Som Smilla80 säger så är jag riktig sjalmamma. :) Jag har dock alltid gått över på vävd sjal från typ 4-5 månader, och då spelar kvaliteten på trikåsjalen inte så stor roll... Jag föredrar tunnare trikåsjalar, tex Looma, men vill man ha en som man kan använda längre är Ergo eller Moby alternativ (funkar till typ 8-10 kg..).

Sen är jag stort fan av ergonomiska selar (främst för ryggbärande) också. Mest då jag föredrar ryggbärande av större barn (9 mån - 3 år typ) och då tycker jag det är lite läskigt att göra ryggknyt "ute på stan).

Skulle absolut rekommendera långsjal som man knyter själv och inte färdigknutet, öglor eller ringsjal - annars får man inte fördelarna. Och man lär sig knytandet supersnabbt.

Sjal är SÅ mysigt och min räddare!

Reflexen skrev 2016-02-27 18:11:45 följande:

Exakt fyra veckor kvar idag!

Hoppas tiden går lagom fort! Har en jobbdag kvar nu, känns härligt och väldigt behövligt. Är så trött när jag jobbat och så mycket piggare när jag inte jobbat! Att mocka fem boxar var dock lite överkurs känner jag i ryggen nu

Har ni erfarenhet av bärsjal? Jag har inte provat, men är lite sugen på att testa en. Har läst mig till att trikåsjal är bra att börja med, har ni nåt tips på bra märken?

• Elenic

Hurra! 37+0 idag! Max 5 veckor kvar!!! Lovely. Mindre lovely är dock att bebisen nu sjunkit så långt ner att jag knappt kan sitta normalt (måste hänt under natten). Vaknade och kände mig bajsnödig (sorry för detaljerna) men på toa insåg jag att det är bebisens huvud som trycker bak mot svanskotan typ... Hoppas verkligen att bebis kan komma närmre bf än +14 för det här börjar vara ruggigt oskönt...

• Elenic

Kommer säkert köpa betydligt mer i stl 62 när vi vet om det är en flicka eller pojke - tycker de neutrala kläderna är så tråkiga. ;)

Smilla80 skrev 2016-02-29 13:30:26 följande:

Låter välplanerat och lagom! :)

• Elenic

Skönt! Själv har jag första veckan utan jobb och det är underbart.

Madski skrev 2016-02-29 12:40:22 följande:

Sista jobbveckan började idag och nedräkningen pågår för fullt.. Vikarien är på plats och jag försöker lämna över så gott det går.. Rensar mailen och ska lägga in internt out Of Office imorrn och hänvisa till vikarien så atg kollegorna blir vana (och jag får det lugnare) win-win

Svar på tråden Marsbebis 2016