• Elenic

Marsbebis 2016

Tessie83 skrev 2016-02-24 16:46:43 följande:

Kl15 igår kom vår älskade Ellen till världen, 47 cm och 2940g :)

Då hon kom i 35+1 berättade barnläkaren innan om vad som kan hända om man kommer så tidigt. Men...allt har gått över förväntan bra. Hon skrek direkt hon kom ut (trots kejsarsnitt), hon är pigg och helt fantastisk :)

Ohhhhh, stort grattis! Tidig tjej men härligt att det gått så bra.
  • Elenic

Om man satte rubrik på inlägg här så skulle det här få heta "Ett upplyftande dygn". För det är verkligen vad det varit.

Igår var jag på körrepetition, och som alltid innan så fasade jag för alla kommentarer som skulle komma om min mage. Men vet ni - typ alla som sa något sa bara hur fin jag var, hur häftig mage jag har, hur smidig jag fortfarande är, hur pigg och fräsch jag såg ut, hur snygg jag var i håret osv. Lycka! Den enda dumma kommentaren var en kärring som sa "Det där måste vara världens längsta graviditet" varpå jag svarade "Öh, näe, den är faktiskt precis så snabb som alla andra" varpå hon sa "Ja, för dig kanske det känns så" varpå jag för första gången bitchade tillbaka och sa "Ehh, näe, jag kan ärligt talat inte förstå hur MIN graviditet kan kännas lång för dig - du har liksom ingenting med den att göra.."

Idag var jag så och klippte mig och min frisör och hennes kollegor var alla så otroligt snälla och sa att jag var så fin, att jag var så proportionerlig, att min rumpa var så snygg (!), "Har du alltid varit så här liten när du varit gravid" osv.

Och när jag hämtade sonen i skolan så var där en ny fritidsvikarie (afrikanska) som på ett otroligt härligt sett utbrast i lovord om hur häftig mage jag hade och hur fin jag var. När hon undrade hur långt det var kvar och jag sa "allt mellan nu och om fem veckor" så såg hon megaförvånad ut och utbrast att "du kommer ju inte se ut att ha varit gravid två veckor efter förlossningen".

Nu menar jag inte att det är superviktigt att se liten ut eller small eller snygg eller nånting, men när man själv känner sig som ett kylskåp och inte alls är bekväm med sig själv, då är det så galet energiboostande att överösas av komplimanger. Det ska jag verkligen lägga på minnet, från och med nu ska jag bara tala om för alla gravida jag möter hur otroligt snygga och fina de är - så det så!

• Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-24 17:59:39 följande:

Åh, Elenic! Vilka sköna kommentarer du fått!

Här får jag bara höra tvärtomkommentarer. En kvinna på jobbet sa i morse: "Säker på att det bara är en?" Alla blir förvånade över att jag har en månad kvar, för att de tycker jag är så stor!

Och det är jag ju, men lite tråkigt är det att bara få höra "stor" och inte "fin"!

Fast jag tycker nog att jag är ganska fin, helt själviskt!

Jamen det är ju så - jag har ärligt talat inte velat gå till kören vissa dagar (vi är ju 160 st så det finns ett GÄNG kärringar där) för att jag bara fått kommentarer av typen hur stor jag är, hur stor mage jag har, "hur mycket har du gått upp egentligen?", "är du säker på att det bara är en?" osv. osv. Så jädra tradigt. Därför blev det så kul med motsatsen. Och du, jag är SÄKER på att du är jättefin, så det så!
  • Elenic
    Emelius skrev 2016-02-24 17:57:09 följande:
    Det där lät ju helt underbart!

För säkert 100 år sen när jag satt i kassan på en matbutik så kom det fram en gravid kvinna. Jag tyckte att hon såg så fin ut så jag sa det till henne och hade hon kunnat ge mig ett bredare leende så hade hon gjort det! Hon blev nästan tårögd minns jag och tackade så jättemycket. Jag kan fortfarande tänka på det ibland och det ger så otroligt mycket, både för mottagaren och avsändaren!
    Åh vad glad du gjorde henne, vilken fin historia! Och jag är säker på att hon därför säger précis samma sak till de gravida hon nu möter. Att sprida positivitet är ALDRIG fel. <3
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-24 18:59:17 följande:
    Reflexen skrev 2016-02-24 17:59:39 följande:

Åh, Elenic! Vilka sköna kommentarer du fått!

Här får jag bara höra tvärtomkommentarer. En kvinna på jobbet sa i morse: "Säker på att det bara är en?" Alla blir förvånade över att jag har en månad kvar, för att de tycker jag är så stor!

Och det är jag ju, men lite tråkigt är det att bara få höra "stor" och inte "fin"!

Fast jag tycker nog att jag är ganska fin, helt själviskt!

Jag tycker att det är så beklagligt att folk är så snabba att kommentera på ett tråkigt sätt. Har man inget snällt att säga kan man vara tyst liksom! Vad hände med den gamla dygden?

Jag å min sida får minst lika mycket feed back om hur liten magen är och ojojoj är det bara tio dagar kvar? Egentligen ingen fara, men eftersom jag haft så mycket extrakrångel med bebisen och känner mig allmänt illa till mods i graviditeten, så blir även de kommentarerna jobbiga att bära. Varenda patient, manlig som kvinnlig, vill diskutera min kropp istället för sin tandstatus. wtf, tro inte att preggot inte ser att du slarvat med tandtråden!

Men snart är det klart...! Då börjar kommentarerna om hur mycket man har kvar att gå ner, status på snippan etc
    Eller hur, precis så tänker jag också - har du inget snällt att säga så knip!

Och håller med, kommentarer åt alla håll är jobbiga. Och ännu värre efteråt som du säger, när alla tycker sig ha rätt att fråga de allra mest privata frågor och dessutom förväntar sig svar. (!)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-02-24 20:49:54 följande:

Tessie83; Gud så härligt, stort grattis till bebisen!! Först ut av oss! :) Njut nu riktigt! <3 Kram!

Nelliemeja; lycka till imorgon! Det kommer att gå bra ska du se!

Elenic; vad härligt att få höra så mkt positivt och fint! Värmer extra mycket i vårt välsignade tillstånd...

Det är så komiskt hur olika det kan vara. Jag får ofta höra att jag är liten och att man inte kan tro att jag är så långt gången, att jag är så nätt m.m. Sedan är det EN person på jobbet som envisas med att säga "Gud vad tjock du är nu", "nu måste det väl vara dags snart?!" "Du blir bara större och större för varje dag" och kallar mig tjockis osv, osv... Man undrar ibland vad som är hennes problem?! Men om jag verkligen vore tjock skulle hon nog inte säga så, jag fattar ju innerst inne att det är för att retas just för att man är gravid, men ändå... Mycket trevligare med de fina kommentarerna.

Haha, precis så är det ju - för mig är det nog lika många som kommenterar åt ena hållet som kommenterar åt andra. Man kan ju börja undra vad de har ögonen till egentligen... ;)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-24 21:11:49 följande:

Jag var hos bm igår, på v35-kollen. Allt såg bra ut, men bm blev väldigt osäker på hur bäbis ligger.. Först sa hon att huvudet var nedåt, men på ul var det så svårt att se att hon skrev in i journalen att det inte gick att avgöra!

Ska tillbaka om 14 dgr för ny koll. Hoppas hon kan se säkert då, för då är det ont om tid för vändningsförsök!

Skönt att allt såg bra ut men knepigt/konstigt med läget. Du har ingen känsla? Hoppas verkligen att de får koll på det för ditt lugns skull om inte annat..
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-25 08:01:05 följande:
    Så underbar liten flicka ni fått!

Ang amning; be om hjälp om det gör ont och du har som mål att amma. Det är smidigt när det funkar, men låt det inte bli en plåga för dig! Det tar tid och är svårt, men väldigt många behöver stöd av antingen Amningshjälpen eller amningsmottagningen.

Jag håller med Carabellis, vilken toppenfin flicka!

Och samma sak om amningen. Det är sjukt smidigt när det funkar, men lite knepigt att få till. Jag tyckte också att det var svårt på BB där man fick så många olika råd från så många olika personer, så om möjligt se till att få kontakt med amningsmottagningen (på sjukhuset) eller amningshjälpen (amningshjalpen.se (utan ä) - frivilliga utbildade hjälpmammor) så att du kan få konsekventa råd.

• Elenic
    NellieMeja skrev 2016-02-25 09:10:35 följande:

Nu har jag varit på vändingsförsök men det behövdes inte hihi. För bebisen har lagt sig med huvudet neråt tjhooo. Så glad lycklig å lättad. :)

Åh vad skönt! Grattis!
  • Elenic
    LisaKMB skrev 2016-02-25 09:24:55 följande:

Jag är i vecka 38+4 idag och har åkt på en rejäl förkylning. Känns allt annat än optimalt! Är väldigt hängig och snorig. Skulle förlossningen sätta igång nu så vet jag faktiskt inte om jag skulle orka. Har någon av er andra varit med om något liknande? Några tips?

Jag VET inte om det stämmer, men när jag var gravid förra gången blev jag jätteförkyld ett par veckor innan bf. Då sa min BM att förlossningen knappast startar när kroppen inte mår bra. Vet som sagt inte om hon bara försökte lugna mig eller om det finns någon sanning i det. Annars är väl råden desamma som vanligt, fast med lite mer eftertryck: Vila & vätska. Gärna i mängder. Krya på dig!
Svar på tråden Marsbebis 2016