Marsbebis 2016
Elenic: tack för info om samsovning. Kunde själv inte förstå hur det s
Elenic: tack för info om samsovning. Kunde själv inte förstå hur det s
Hur mycket sammandragningar har ni? Jag går in i v 35 i morgon, och nu börjar sammandragningarna komma rejält. Tidigare var det knappt några alls, och jag kände mig oförskämt rörlig. Men nu har det verkligen vänt. Ett par dagar har jag haft sd till och från hela dagarna, och samtidigt har jag även fått mer ont i fogarna och en smärta som strålar på insidan av låren. Att gå på någon promenad är bara att glömma, jag sitter mest hemma. Jag kommer inte ihåg hur det var förra gången, det är trots allt 8 år sen jag var gravid sist! :)
Börjat tänka rätt mkt på förlossningen nu. Jag får olika scenarion framför mig och funderar på om det kommer att vara likt den förra. Minns kroppen och hjärnan eller har man blivit ringrostig, äldre och sämre på att föda barn? Typ såna tankar... Jag är rätt trygg med det som kanske var jobbigt sist, som allt som kommer efteråt, amningsproblem etc oroar mig inte nu, för jag har gått igenom det och vet hur jag ska göra. Men själva förlossningen - jag minns inte så mycket när jag tänker efter... Det var ett snabbt förlopp, från öppen ca 3 cm till 10 på 2,5 timma. Personalen hann inte med på det snabba förloppet riktigt, jag födde många timmar tidigare än vad de 'räknat ut' så jag har bett att man har det i åtanke den här gången. Jag satt på pilatesboll första delen. Smärtlindringen blev lustgas och akupunktur. Vi hann inte med så mkt annat...
Någon mer som funderar mkt? Hur tänker ni kring smärtlindring? Vad är era erfarenheter ni som fött fler än ett barn, var det liknande förlopp de olika gångerna eller skiljde de sig åt?
Visst är det nån mer av er som liksom jag inte vet könet på bebisen? :)
Börjar tänka på hur det kommer bli sen när bebisen kommer... Denna gång har man ju redan ett barn att ta hand om o man kan inte bara sitta där i soffan o amma o amma o sova när bebisen sover. Är rädd för att bli trött, helt slut! Min man ska dessutom operera sin hand nästa vecka så han får man också ta hand om ett tag. Min mamma ska ta semester då bebisen ska komma, har bett om lite hjälp då. Mycket känslor o tankar o detta har ju gjort att jag fått ta upp kontakten med min psykolog igen. Ni som väntar tredje fjärde..barnet. Hur kände ni? Hur blev det? Blir man en supermom som klarar allt?:)
Alltså, det är ju himla tur att man är så anpassningsbar ? för man fixar faktiskt det mesta! Nu minns jag inte hur stor din stora är, men min dotter var precis 3 när lillebror föddes och det fungerade utmärkt. Första dagarna var ju lite kaos så klart, men så länge man kunde acceptera det också tycka att det är helt ok att gå i pyjamas till 12 och bara hinna med en sväng till lekparken som enda dagsutflykt så funkar ju det.
Det som också händer med barn nr 2 är att man faktiskt fokuserar mindre på bebisen? Och det är helt ok! Bebben får liksom ?hänga mer? med. Man lär sig amma stående, gående, samtidigt som man lagar mat (i sjal..), ammar samtidigt som man sitter på golvet och leker lego etc. Man får också hitta sätt att ?mysa på? tillsammans, t.ex. ladda upp med bra filmer så att man kan mysa i soffan och amma, eller amma och samtidigt läsa bok för storasyskonet etc. ÖF är också en höjdare för storasyskonet att roas lite.
Det som brukar bli knepigast är första gångerna man ska natta storasyskon och samtidigt ha hand om bebis. (Om man fortfarande ligger hos storbarnet när det ska sova.) Vi löste det så genom att jag låg med båda i min säng, ammade småsyskonet så det var tyst/nöjt (och kanske tom somnade), läste för storbarnet och sen låg kvar till h*n sov.
Iom att man har syskon att ta hand om kan man inte lika bra sova på dagen när bebis sover, så jag började helt enkelt att gå och lägga mig när storasyskonet gick och la sig. (19:30 ? I know, galet, men det som behövdes för att jag skulle få tillräckligt med sömn?)
Så, om man sammanfattar: Nej, det är inte omöjligt. Nej, man dör inte av uttröttning, men man måste hitta strategier som gör att man får tillräckligt med sömn. Ja, man måste se över ?kraven? och komma fram till en acceptabel nivå för sig själv. Ja, det blir lite konstigt ibland men man måste hitta sätt att skratta åt det och inse att det är en övergående period av livet. Och det är underbart, underbart härligt att ha flera barn ? de får sån glädje av varandra!
Åh kul, då är det ni Emzaan, Elenic, LisaKMB och Nelliemeja som inte vet, eller har jag missat någon? :) Könet spelar ju ingen roll men kan ändå vara kul att ha lite koll på oss som väntar överraskning! ;) Lisa du väntar andra barnet va, har en dotter? Och Nelliemeja du har väl två flickor och Elenic en pojk och en flicka...? Emzaan vad har du för "sort" sedan innan nu igen? :) Har du nån känsla av vad du väntar nu? Jag har två små killar, och har ingen direkt känsla av vad det blir nu. Hade bara det med första barnet, och då hade jag rätt!