• Elenic

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2016-01-13 12:12:59 följande:
    Låter som ett bra sjukhus med sån policy! Sist jag födde var det RS-tider, så vi trodde att det var besöksförbud även på vårt, men det kollade svärmor snabbt upp och släpade med sig sitt snoriga barnbarn, två av mina svägerskor och en svåger... Oförskämd is her middle name!
    Oh herregud! Jag skulle vara fetvägra besök på BB (av annat än barnets syskon), tar helst inte emot besök hemma första månaden eller så typ. När man fått barn är det ju inte direkt värdinna man vill vara, åker hellre hem till andra och blir bortskämd. ;)
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-12 22:23:35 följande:

Vi väljer mellan DS och BB Stockholm. Vi födde på DS sist och det var ok - nyrenoverat och fräscht, lite stressad personal mitt i sommaren. Dock kände vi oss ganska ensamma under stora delar av förlossningen. Dottern kom väldigt mycket snabbare än beräknat, de trodde väl att det var timmar kvar... Det var 2010. Vi var kvar på hotellet i fyra dygn och det funkade ju bra, men jag har hört att Hotell BB är väldigt slitet nu. Kan ju hända mkt på 6 år. På BB Sthlm får man stanna för eftervård vad jag förstått. Och de har familjerum där även syskon får vara, dock är det stängt för andra besökare något jag gillar då vi hade svårt att säga nej till alla släktingar som dundrade in i vårt rum på Hotell BB mitt i amningsproblem och nysådda stygn. Ska tänka igenom alternativen lite mer och rådgöra lite med BM imorgon.

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

Jag har väl inte gjort ett aktivt val men tyckte att DS var jättebra 03 och 06 så det blir nog det igen. Då var det ju inte heller renoverat och ffa dusch och toa var riktigt sunkiga minns jag, men det är ju inte direkt det man bryr sig om under förlossningen. Kul att höra att det är fint nu! :)
    Hotell BB tyckte jag däremot var en riktig hit! Blir därför lite ledsen att höra att det tydligen är så slitet nu. Hotell BB är nämligen den största anledningen till att jag väljer DS då eftervården är viktigare för mig än själva förlossningen, och för mig är det positivt att mest bli lämnad ifred. (skulle jag hamna på vanlig BB avd skulle jag nog hellre välja att åka hem faktiskt ;) )
  • Elenic
    aztec skrev 2016-01-13 16:48:27 följande:

Hade tid för tillväxtultraljud imorse, +20% (tänkte faaaaaan en stor bebis, storasyster var minus 17%) men så upptäcker bm att barnet hjärta slår i 220..

Får sätta på en ctg och därefter träffa läkare. Ställer diagnosen "förmaksflimmer" på bebisen. Bebisens hjärta slår inte som den ska men inget strukturellt fel på det.

Okej. Blir uppkopplad på ekg? Mitt hjärta slår normalt.

Slutsats, blev nu inlagd på kardiologi avdelningen, uppkopplad på någon apparat 24/7, jag måste börja äta en hjärtmedicin så den kan gå över till bebisen för att få dens hjärta att börja slå rätt. Dock måste jag ligga inlagd tills på fredag åtminstone för att se så inte mitt hjärta blir knas och hoppas på att det hjälper!! Annars vet jag inte, värsta scenario är att de får plocka ut bebisen och fixa det då. Men de verkar optimistiska :)

Tänker mycket på Om jag inte hade haft tul idag, hade bm upptäckt detta då? :/ hade kunnat gå så långt som hjärtsvikt på bebisen.

Men ja, hoppas på det bästa nu :)

Ojojoj vad läskigt! Men vad bra att de upptäckte det och att du verkar ganska lugn kring allt. Håller tummarna för er!
  • Elenic
    pomperiposa skrev 2016-01-13 16:30:06 följande:

Hej alla, låter som jobbiga upplevelser med besök. Jag har valt att åka hem med mina nu när man fått, så jag har väntat så läkaren har kunnat se så allt är bra, sen åkt hem. Jag tycker inte om att ligga på sjukhus om jag inte måste. Tänkte göra så nu med om allt är bra med mig o den lilla, med mitt första barn hade jag ett besök på 4 dagar och det var ju förstås jättekul att få besök då. Låter jättejobbigt med påträngande släktingar, framför allt svärmor och småbarn.

Man måste ju inte berätta vilken avdelning man ligger på eller vilket sjukhus, jag brukar bara skicka ett sms till mamma/syskon med vikt/längd och kön och sen hör jag av mig mer när jag är hemma. Jag brukar inte träffa släkten så snabbt, oftast väntar man ju med det några veckor just på grund av infektionsrisken.

Säg ifrån, stå på er!  

Jag tänkte ta huddinge i stockholm, jag var där sist, det är nära för mig och jag tycker det gick bra och bra kommunikation

Och jag har till och med åkt hem INNAN läkarbesöket och sedan åkt tillbaka dagen efter eller så när detär dags för läkarbesöket. (Med barn nr 2 som föddes typ 21 åkte vi hem på förmiddagen dagen efter. :) ) Gillar inte heller vara I sjukhusmiljön I onödan, längtar hem till mina grejer och ffa mina andra barn, och gillar att kunna bestämma själv hur jag vill ha det. :)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-01-14 10:48:20 följande:

Idag har jag tvättat alla bebiskläder och sorterat in i byrålådor. Imorgon ska jag köpa blöjor, tvättservetter och nappar tillsammans med min stora flicka, tror att hon uppskattar det.

Vad behöver man egentligen? Känner mig så ringrostig! Tur att jag har en galleria 500 m bort, hehe.

Ni som redan har två barn, är mjuklift ett bra köp inför hämtningar och lämningar på föris?

Ja, lift - absolut! Om du lämnar/hämtar gående med vagn är det nästan ett krav (jag har tyvärr behövt lämna/hämta med bil och då har jag ju burit babyskydd fram och tillbaka). Jag som är en minimalist i köpande och tänker att jag tar resten om behovet uppstår har köpt/tänkt köpa:

Babyskydd
    Barnvagn med mjuklift och fårskinn + regnskydd till barnvagnen
    Bärsjal

8 omlottbodies stl 56
    4 byxor stl 56
    2 pyjamasoveraller
    3 bomullsmössor
    5 par strumpor
    1 fleeceoverall
    1 mjuk jacka

1 pkt blöjor
    1 zinksalva
    1 babyolja
    tvättlappar av frotté
    1 skötbädd

2 plastfrottéfiltar
    3 flanellfiltar

Förlossningsbindor
    Amningsinlägg
    2 amningstoppar

Känns som att vi klarar oss bra på det den första månaden eller så (ja, blöjor kommer vi ju behöva köpa fler paket ;) ).
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-01-14 20:20:58 följande:

Jag tror att vi börjar få ordning på det vi ska handla.

Köpte barnvagn här om dagen, blev en Emmaljunga superviking.

Har nog ungefär så mycket kläder som du, Elenic. Tror inte vi behöver köpa mer i stl 56 nu. Har en del kvar från dottern och köpt en del nytt. Ska leta efter fårskinnet dottern hade, det är toppen i vagnen. Jag har några gravid/amningstoppar till mig, tror det räcker.

Kvar att köpa är säng, babyskydd samt blöjor och andra förbrukningsvaror. Det lämnar jag till mannen.

Skönt att börja bli redo! :) Med tvättmaskin typ bredvid skötbordet ser jag inte behov av mer kläder, och de växer ju ändå ur dem på nån månad eller så om jag minns rätt. ;)
  • Elenic

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

AKF: 28/3

• Elenic

Tänker på alla som har det jobbigt nu med kroppsförändring, halsbränna, fogar och kanske ffa Aztec  - skulle inte vilja vara i din situation och hoppas att du snart, snart får besked.

Själv var jag på läkarbesök på MVC idag och blev sjukskriven 50% pga. fogarna. Känns som ett nederlag på ett sätt, men samtidigt nödvändigt. Förstår dock inte hur jag ska kunna anpassa jobbet efter det men det måste ju bara gå.

Kram till er alla! 

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-01-18 17:41:56 följande:
    Ja, det är läskigt hur fort det kan svänga.

Jag tycker att du inte ska se det som ett nederlag utan som att du sätter det viktigaste först; din hälsa så att du ska orka med förlossning och tiden efter. Inte bra att komma helt slutmattad till sjukhuset! Jag glider snyggt hem efter fyra timmar på jobbet och känner mig a million dollar när jag sakta vaggar hem i dagsljus genom den frostiga staden; den energin behövs! Nu ska ju inte du ut och vagga på stadens gator med tanke på varför du är sjukskriven, utan mysa ner dig under en filt med te och nån bra lektyr, inte sant?
    Gulle, det har du rätt i! Det är mer den här känslan av att inte klara av att vara duktig och bita ihop, den är rätt djupt rotad i mig.. Men jag ska helt klart se till att ta hand om mig själv de timmar det handlar om. Sova en timme eller så på eftermiddagen (eller ta sovmorgon) är ju inte helt fel när man knappt får nån sömn nattetid pga. värk liksom. :)
  • Elenic

På tal om bf-lista: En sak slog mig idag när jag var på läkarbesöket och hon tog fram den berömda snurran för att kolla antal dagar mellan bf och nu. I år är det ju skottår, dvs. en dag extra vs. vad som finns i den där snurran. Är det något som ni tror att man tagit hänsyn till när man satt våra bf? Eller är de liksom alla fel en dag pga skottåret?

Svar på tråden Marsbebis 2016