• Elenic

Marsbebis 2016

AKF skrev 2015-12-01 21:53:58 följande:

Missade ditt inlägg förut.

Fy f***n va jobbigt det låter. Och inte ok någonstans.

Vissa människor, oavsett kön, kliver verkligen in i något annat när deras föräldrar är nära. I det här fallet gick det ut över dig på ett sätt som inte är ok alls!

Stor kram!

Tack för kramen! Ja, det är precis som du säger - han blir liksom helt annorlunda när pappan är i närheten. Jag gillar egentligen min svärfar MASSOR, men inte hur min make blir i hans närhet liksom. Känner på mig att jag kommer behöva tuffa till mig lite kring det här, om det inte löser sig av sig självt när bebis kommer.
    (Svärfar brukar hälsa på oss rätt frekvent när vi är på vårt sommarställe också nämligen, och jag känner att jag nog inte orkar med det så mycket mer - under de här förutsättningarna dvs.)
  • Elenic
    aztec skrev 2015-12-02 00:01:24 följande:

....Ang sömnen osv med nyfödde. Vårt första barn samsov hos oss i babynest även om jag hade föredragit att hon sov i sin egen säng ;) vi använde knappt spjälsängen men vi ger den en till chans denna gång med, men man får anpassa sig.

Dottern blev flyttad från vår säng (läs, sov på mig -_-) vid 2,5år ungefär. Erkänner att jag kommer försöka hårdare på att få denna killen att gilla spjälsängen.

Jag vet inte om det är för att det här är tredje barnet och jag därför ?givit upp? eller vad det kan vara, men jag kan hittills på två barn konstatera att de har varit så olika individer och lättast har varit att bara följa med. Nr 1 sov bredvid mig (vi bodde i en etta och jag hade bara plats för en säng) till en början, och när vi väl skaffade spjälsäng fattade hon ingenting. Däremot flyttade hon till stor 120-säng (resårmadrass på golvet) redan när hon var 2,5 år och har kunnat somna och sova själv redan från då. Nr 2 ville absolut INTE sova bredvid mig. Så vi skaffade spjälsäng igen. Men nej, han ville sova i sin barnvagn. Inne i sovrummet. Så det blev till att bära upp vagnen varje kväll i ett år. Trodde det skulle bli en baggis att sen flytta över honom till egen säng pga detta. Men nej, då ville han sova bredvid. Mig, pappan eller storasyster. Han sover fortfarande bredvid en vuxen eller i våningssäng med sin syster, aldrig ensam i eget rum. Ska bli spännande att se vem denna 3a är. :) (Kommer inte styra nu heller men håller med dig, det vore ju onekligen smidigt om detta lilla barn skulle tycka att det var ok att sova någon annanstans än dikt an sin mammas kropp?)

• Elenic
    AKF skrev 2015-12-02 10:18:28 följande:
    Tack för tips! Har aldrig varit i USA. Direktflyg låter ju lockande. Var i Florida rekomenderar du? Hawaii låter ju grymt också. Har du några tips där?
    Om Hawaii absolut Maui (Wailea eller Lahaina) - lugnt, vackert, skönt, oturistigt. Hyr egen bil för enkla utflykter (Maui är litet, aldrig långa avstånd.) Kauai är också en vacker ö. Skippa Oahu/Honolulu, inte alls särskilt roligt.
    Florida har jag inte varit i själv så där har jag tyvärr inga tips, men när vi nån gång känner för en enkel höstlovsresa eller dylikt blir det garanterat Florida. :)
  • Elenic
    Elenic skrev 2015-12-02 10:54:42 följande:
    Om Hawaii absolut Maui (Wailea eller Lahaina) - lugnt, vackert, skönt, oturistigt. Hyr egen bil för enkla utflykter (Maui är litet, aldrig långa avstånd.) Kauai är också en vacker ö. Skippa Oahu/Honolulu, inte alls särskilt roligt.
    Florida har jag inte varit i själv så där har jag tyvärr inga tips, men när vi nån gång känner för en enkel höstlovsresa eller dylikt blir det garanterat Florida. :)
    Hawaii är för övrigt låååååångt bort och ganska dyrt, men enligt oss - SÅ värt det!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-02 19:06:25 följande:

Jag fick min graviditetspenning beviljad från 10 januari. Känns så skönt att gå ner till 50% om bara en månad. Ville bara säga nåt bra för en gångs skull

Åh vad skönt! Vad glad jag blir för din skull!
  • Elenic
    Madski skrev 2015-12-02 17:36:47 följande:

Vad härligt det låter med en långresa till värmen, är minst sagt avis..här nalkas det förhoppningsvis renovering som bara den.. Vi sålde vårt hus i våras och bor nu i en hyresrätt sen två månader i väntan på att hitta ett nytt hus, kruxet är bara att det inte är det lättaste.. Vi vill bo i ett specifikt område och vi är tyvärr inte ensamma om det, Gaaah, börjar blir tokig på lägenheten snart. Men,men snart så. Är på väg mot en förhandsvisning nu och håller tummarna stenhårt för att huset känns bra och att det blir vårt., en väldans massa renovering, men det är bara att gilla läget.. Snälla, håll tummarna för oss ;) vore skönt att ha flyttat innan lillebror kommer *peppar,peppar* eller iaf signat något så att vi slipper alla husvisningar i vår.. Går in i v25 på fredag så tiden verkligen springer iväg...

Har börjat känna mig otymplig och magen spänner som bara den, man märker att han inte har lika mycket utrymme längre.. Halsbrännan är dock bättre *peppar,peppar* men jag är inställd på att den blir värre igen..

Är det många av er som handlat mycket än!? Jag har handlat lite kläder, ytterst lite, kanske fem, sex plagg inkl strumpor haha.. Känns som att utgifterna kommer att spåra snart med hus, renovering, barnvagn, babyskydd etc.etc och så ska vi inte glömma att det blir föräldrapenning sen också., inser atg det kanske är läge att börja köpa allt!? När bör man vara på banan med allt? Jag för mig att Vi var relativt tidiga med allt sist.. Hur är er status med allt?

Åh, hoppas verkligen att ni hittar rätt boende snart! Själva står vi inför en megarenovering/utbygge av vårt hus. (Har faktiskt möte med bygglovsnämnen imorgon.) som säkerligen kommer dra igång lagom tills bebis har kommit. Men jag tröstar mig med hellre då än när bebis är 2-3 år gammal... ;)
    Faktum är att vi flyttat när både bebis 1 och 2 har varit precis 3 månader. Med första hade jag nästan räknat med det, då vi bodde I en etta när hon föddes, men när tvåan kom bodde vi I en fyra. Men så hittade jag huset jag ville bo I när han var 14 dagar gammal...Så då blev det flytt igen! Allt går. Min erfa är att man får så sjukt mycket energi när kroppen blir mindre och lättare och man slipper smärta och krämpor. För ja, skriver under på otympligheten... Urk!

Vi har handlat lite kläder (typ tre uppsättningar), babyskydd (på outlet) och begagnad barnvagn. Behöver väl köpa lite smått till, typ några kläder, några flanellfiltar. Ska få låna ett babynest. Sen känns det inte som att vi behöver så mycket mer för den första tiden. Men jag kanske har fel. :) 
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-12-02 19:11:09 följande:

Så skönt, Carabellis! Får du vara lite ledig under jul också, så det blir en liten paus där med?

Jag ska vara ledig hela dotterns jullov, skönt!

Jag med! :) Ledig från 18:e December till 11:e januari, ska bli MER än lovely!
  • Elenic
    Frida Li skrev 2015-12-02 22:06:57 följande:

Ja!! Fick min graviditetspenning beviljad! Tog en vecka bara att få besked! Glad förskollärare!

Åh vad skönt för dig! Grattis!
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-12-03 17:42:41 följande:

Har börjat få så ont på sidorna av livmodern när jag går snabbt, känns nästan som håll men värker mer. Har någon haft liknande? Någon som vet vad det kan bero på?

Näe, inte på sidorna av livmodern, däremot i sidorna (midjan mer). Jag vet att man fortfarande kan få ont i livmoderns ligament då den fortfarande växer väldigt fort, det kanske är det som känns? Eller som för mig då, att jag börjar bli riktigt trött i magmusklerna på sidorna, för att det börjar bli tungt helt enkelt?
  • Elenic
    aztec skrev 2015-12-05 18:04:15 följande:

Mannen jobbar så försökt tagit tag i allt hemma idag, samtidigt som man försöker underhålla en 3åring. Storstädat, tvättat femtielva st maskiner med tvätt, lagat massa matlådor, julbakat, städat lite mer, storhandlat... Nu efter middagen så känner jag mig höggravid! V 28!! Foglossning, andfådd, ont i fotleder, magen är sprängd.. gah.. Ska ta en lussebulle till mig och dottern och spendera resten utav kvällen i soffan :) hoppas alla har en trevlig helg.

Skriver under på att känna mig höggravid.. Är i 25+0 idag (BM besök senare i eftermiddag) och jag börjar redan att tycka att det här är outhärdligt. Har så ont i fogarna att jag inte kan sova (legat vaken sedan 04...), magen trycker upp mot revbenen så att det känns som att lungorna inte får plats, kroppen känns tung och otymplig, får sammandragningar så fort jag böjer mig framåt. etc. etc. Fattar inte hur jag ska stå ut i 15 veckor till...
Svar på tråden Marsbebis 2016