• Elenic

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2015-12-17 15:41:29 följande:

Idag hade min man och dotter roat sig med en tur till lindex för att lätta upp vabbandet. De köpte ett set med kläder till bebisen. Känns så himla overkligt att se de där kläderna; kan fortfarande inte känna mig minsta som en blivande tvåbarnsmor. Är då rädd att bebisen ska dö och att jag ska stå där med massor av kläder. Fruktansvärd känsla! Ska vara hemma med dottern imorgon hela dagen, det blir så jobbigt med alla tanker jag inte kan mota bort.

Cateys, skönt med ditt snitt! Det är bra att de tar dig på allvar.

NellieMeja; det är segt att vara i tredje trimetern! Unna dig lite lyx om du kan; fotvård, frisör, tandhygienist (kanske inte så lyxigt, är väl yrkesskadad), nya doftljus, fin musik och riktigt god mat. Bäst att skämma bort sig själv innan man blir mänsklig napp, hehe.

Läste idag att bb sophia får kritik av IVO för brister i riskbedömning av den kvinnan som dog där. Hon hade inte heller fått rätt rådgivning på mvc angående risker vilket gjorde att hon valde "fel" klinik.

Förstår dig helt och fullt med känslorna. Vågar inte heller ta ut glädjen och märker att jag inte boar alls. Tre månader kvar och vi har helt klart inte gjort oss redo på något sätt för bebis. Varesig mentalt eller praktiskt. Hur ska man kunna vända de här tankarna?

Såg också nyheterna om Sophia.. Är glad för att jag valt att föda på DS igen, även om det kanske inte är "inne" eller "flashigt". Känns tryggt helt enkelt. (Även om jag, som haft väldigt bra förlossningar, ändå börjar fasa en hel del för just förlossningen. Mest för att jag är rädd för att något ska gå fel...)
  • Elenic
    CatEyes skrev 2015-12-17 11:38:04 följande:

Hej alla!

Nu har jag blivit beviljad planerad snitt!! Är rädd och nervös men samtidigt så känns det så skönt att det är klart!! Nu kan jag njuta av sista tiden.

Så skönt för dig!
  • Elenic
    sandra84 skrev 2015-12-19 13:13:12 följande:

Tips, råd och hjälp önskas!

Jag var hos läkaren för två veckor sedan. Hon trodde att jag hade ljumskbråck och åderbråck i underlivet. Mitt problem är att jag knappt kan stå upp och röra mig mer än 30 minuter. Sedan är jag sängliggande resten av dagen. Någon som har några tips för att underlätta??? Har tid hos en kirurg om två veckor. Men måste kunna ta hand om mina två barn. Börjar bli deprimerad och nere när jag inte kan göra något alls. Försöker njuta då det är sista graviditeten men känner knappt fosterrörelser pga smärtan.

Åh fy vad jobbigt! Vet ingenting om det utan skickar bara en kram och hoppas på att du får den hjälp du behöver. Kram!
  • Elenic
    aztec skrev 2015-12-17 18:26:42 följande:

V29 möte hos bm idag, gick smidigt. 117 i järn, 3,5 i socker, 145 i hjärtslag på bebis, 129/71 i blodtryck, +4 kilo, 27 i magmått (?) följde min kurva så allt var topp. Tog influensavaccin sen var det bara att åka hem ;) 4v till nästa tid...

Imorgon är det sista dagen på förskolan och mannen jobbar bara helgen ut, sen har vi iaf året ut ledigt tillsammans. Ska bli skönt!

Vilka toppenvärden! Men allvarligt, har du bara +4 kg sen start? Nu väger inte jag mig, men jag gissar på att jag minst måste ha gått upp det dubbla.. Vad skönt det låter med ledigt. Jag har långledigt i jul men maken som nyss bytt jobb har bara ledigt i några dagar, så det blir nog ganska tuffa dagar hemma med barnen för mig (de behöver ju aktiveras, helst ute, för att inte börja klättra på väggarna...). Men det ska bli skönt ändå!
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-12-18 10:58:52 följande:

Har nu också fått beviljat kejsarsnitt vilket känns jätteskönt. Har ul i vecka 28+ och 32+, sedan ska jag tillbaka 34+0 för att bestämma datum, beroende på medicinska utlåtande. Enligt henne jag pratade med brukar KS utföras 3-5 dagar innan bf, vilket jag tycker känns ganska sent.

Åkte igår kväll på värsta magsjukan. Vet ej om det är vanlig magsjuka, vinterkräksjuka eller bara en matförgiftning, men sprang fram och tillbaka på toan mellan 18-01 med diarré och kräkningar. Har i samband med detta fått en massa sammandragningar. Pratade med min bm spm tyckte jag skulle åka in till förlossningen och de blir värre. Nu mår jag bättre. Mör i hela kroppen dock och tog en halvtimma att få i mej lite gröt. Nu blir det sängen och soffan hela dagen.

Skönt med snittbeslut (om man nu vill ha det)! Hoppas du mår bättre nu och har kryat på dig!
  • Elenic

Foglossningselände! Har haft så galet ont i veckan, knappt kunnat sova och känner mig lika smidig som en gravid flodhäst ungefär. Hade dock förtröstan då jag hade tid hos en foglossningsexpertsjukgymnast i fredags. Men när jag kom dit så hade hon behövt vabba och jag fick istället träffa en vanlig sjukgymnast som inte kunde göra mer än diagnosticera, boka upp mig på en ny tid med rätt person och skriva in mig på bassängträningen. Så nu är det bara att bita ihop och vänta tills nästa bokning 7:e januari... Det är liksom typ en månad till med smärta. Har iaf hyrt en TENS och hoppas få den före jul för viss smärtlindring iaf, även om TENSen aldrig hjälpt mig jättemycket. Åh vad jag har svårt för att bli så fysiskt begränsad, det tär verkligen på psyket...

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-12-19 16:39:18 följande:

Vad jobbigt med foglossningar, det verkar som om många av oss har det. Jag har endast små känningar ännu, så hör väl till de lyckligt lottade. Håller med Elenic om att det är jobbigt att bli begränsad. Jag försöker skona kroppen så gott jag kan, tar tex hiss ist för trappor o tänker på hur jag sitter/står på jobbet. Får lätt ont i ryggen av att köra/åka bil, så ska bli intressant att se om jag kan jobba till 1 mars som jag tänkt (måste ut på kundbesök i jobbet).

Var det du Elenic, som visste hur man fick träna? Visst var det nåt simsätt som var bättre/sämre?

Ja, visst är det störigt jobbigt.. Jag har också ont av bilkörning, vilket så klart är ett problem. Har också en liten rolig sportig bil som jag älskar vanligtvis men som nu är ett rent h-vete att kliva i och ur.

Och ja, det var nog jag som hade koll på träningen. :) Gällande simning så ska man undvika bröstsim, men att crawla brukar gå bra, alternativt ännu bättre, att simma med en sån där flytmoj mellan benen så att man bara jobbar med överkroppen. Annars tycker jag att gammal hederlig vattengympa är helt underbar träningsform vid foglossning, tantvarning till trots. ;)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-19 16:50:32 följande:
    Jag tvingade mig till lindex själv nu när det är 20% och lyckades köpa 2 bodies och 2 byxor, ivrigt påhejad av dottern. Det känns bra! Sa till min man i morse att det känns faktiskt som att vi är fyra i familjen på nåt sätt och så känns det.

När har du BF? Jag ska ju också föda på ds, vi kanske blir grannar
    Vore ju kul! Jag har 20/3 som bf men räknar med att gå över då jag gjort det med båda. Bebisen går under arbetsnamnet "Våfflan" då vi hoppas på våffeldagen. :) Du?

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-20 20:39:45 följande:
    Jag har 6/3, så förhoppningsvis är jag förlöst innan ditt BF. Eller ska vi enas om 13/3? fast våffeldagen är tufft! Jag har egentligen tänkt föda på kvinnodagen.

Vattengympa som du skrev om låter jättebra! Ska försöka börja på det när jag går ner i tid efter nyår. Synd att det är dyrt!
    Då hoppas jag verkligen att du har fått före mig! Med mitt track record kanske du får en hel månad före mig faktiskt... ;)

Ja, det blir ju knepigt att vara på vattengympa 15:00 (som är den tid jag fått) och jobba heltid samtidigt.. Min BM har ju föreslagit 50% sjukskrivning som jag kanske borde hoppa på. Samtidigt är det ju bara 7 veckors jobb det handlar om (!) för mig innan jag tänkt gå hem...

Har faktiskt inte koll på kostnaden, men jag gissar att det jag ska gå på är inom sjukgymnastiken och då är det samma kostnad som ett besök där - och jag har frikort... ;) Ibland är det bra att ha mycket besvär runt graviditeterna. ;) ;)
  • Elenic
    mammave skrev 2015-12-20 21:11:58 följande:

Kram på er som har ont el mår dåligt! Jag är mest bara trött, så jag har tur. Måste vara jobbigt att må dåligt/ha ont och samtidigt vilja njuta av en graviditet

Tack för kramen! Ja, det gör ju att man mest längtar tills det är över, och liksom inte glädjs så mycket...
Svar på tråden Marsbebis 2016