-
Tack Frida Li! Gick också in på Täbys (där vi bor) hemsida och kollade och tydligen är fritids ok vid föräldraledighet. Skönt för sonen, om han nu vill fortsätta.Frida Li skrev 2016-02-02 16:18:10 följande:De dagar barnen bor hos sin pappa får de gå på fritids.
-
Åh så skönt, grattis!Emzaan skrev 2016-02-02 20:48:17 följande:
Tjoho, nu har jag blivit beviljad grav penning. Vilken lättnad. Var hos barnmorskan idag och hon ville boka läkarbesök för sjukskrivning men jag ville vänta på besked, och så låg det hemma och väntade. Plötsligt är det bara 8 arbetsdagar kvar, märkligt men skönt.
Fritis har jag inte tänkt på, måste kolla upp vad som gäller i stockholm. Jag hoppas att dottern får gå litegrann.
-
Ja, visst är det märkligt att mvc/kvinnohälsan inte kan ge info även om andra alternativ (och även såna smarta grejer som menskopp etc.). Jag fixar inte heller hormoner eller spiral och har helt kört på billingmetoden, vilket funkade finfint i 4 år tills vi bestämde oss för att börja göra bebis. Då kunde man ju använda den tvärtom! ;)Reflexen skrev 2016-02-03 23:50:24 följande:Håller helt med dig! Tyckte aldrig att det var särskilt störande att dottern behövde mig/mina bröst var tredje timme. Det mesta gick ju att lösa ändå :)
Det där med att mvc/ BVC är dåliga på att presentera all fakta och skapa trygghet känner jag tyvärr igen. Jag har haft tur med bra sköterskor, men vet vänner som träffat på riktiga stolpskott. Som förespråkat amning till varje pris, trots att bäbisen går ner i vikt, som är nedlåtande i ton och tilltal mm.
Sen förvånade det mig när jag på mvc/kvinnohälsan enbart fick rådet att skaffa p-piller eller spiral. "Jag vill inte ha hormonella preventivmedel och har kraftiga blödningar, finns det inga andra alternativ alls?" Näpp, det fanns det inte... Konstigt att de som ändå är de som möter hela kommunens tjejer och kvinnor inte är mer pålästa.
Jag fick även berätta för läkaren på sjukhuset hur jag hade använt mig av tempning för att se när jag hade ägglossning. Visade henne appen o mina kurvor. Hon hade aldrig sett sånt förut, men verkade iaf intresserad.
Ang. BVC och annan barnsjukvård och amning så är det som sagt skrämmande vad lite de vet, och vilken attityd de har. Har till och med för mig att amning är en frivillig kurs på barnläkarutbildningen... Och minns att det gjordes en undersökning där man ringde runt till massa BVC och ställde frågor kring amning, flaskning och matintroduktion för några år sedan, och av alla var det bara en eller två som svarade korrekt. Det är ju skrämmande, särskilt med tanke på hur alla litar på BVC..
Har själv bara träffat på riktiga stolpskott när (jag och) sonen låg inne för att han hade RS som tvåmånaders. De fick mig verkligen att tvivla på huruvida amningen var tillräcklig som mat för honom och om vi inte borde tillmata. Detta TROTS att han låg tre kurvor över normalen när vi kom in. TRE!! Men de ville väga före/efter amning för att se hur mkt han fick i sig, frågade typ "När ska du amma nästa gång?" (som att jag visste det) och såg förfärade ut när jag INTE visste det, undrade om jag verkligen orkade amma etc. Blä!
Har också "överhört" mammor som velat ha hjälp med amningen men som istället fått rådet "det är nog bättre att börja med ersättning" och mammor som desperat sökt stöd i att börja med ersättning (typ: "Men när det gör så ont att amma och när det är så jobbigt, visst är det väl ok att komplettera med lite ersättning?") men som då fått en klapp på huvudet och typ kommentarer som "det gör ont att amma och är jobbigt, bit ihop, det är det bästa för barnet". Såååååå mycket fel liksom! Irri! -
Hej! Kul, välkommen! Jag bor också strax norr om Sthlm och väntar mitt tredje barn 20/3 - mina två större är 12 och 9 så nästan precis som dina mellanbarn. :)sanna1975 skrev 2016-02-04 09:01:18 följande:
Hej! Får jag hoppa in här, väntar mitt fjärde barn den 31/3. Så förhoppningsvis blir det i mars!
Mina barn är 21, 11 och 8 år, jag har en tjej och två pojkar. Nu kommer en lillasyster, om man ska våga lita på ultraljudet... ( Man har ju hört talas om att de sett fel ibland! )
Vi bor strax norr om Stockholm.
-
Men såååååå enig! Alltså, offentlig amning eller offentlig matning av bebis - what's the difference! Tycker isf att det är äckligare med vuxna människor som sitter och äter och smaskar på typ tunnelbana och bussar... Eller som sörplar kaffe på caféer. Bröst är naturligt och normalt, och att bebisar äter från dem är sånt som vår art gör liksom. Det är däremot INTE normalt att fylla dem med silikon, exponera dem i allsköns sammanhang etc. men det är det ingen som reagerar på. Blir galen!Smilla80 skrev 2016-02-05 07:44:08 följande:Ser att ni pratat amning också. :) om det går som jag önskar så vill jag försöka amma kommande barnet lika länge som de andra två, dvs ca 1,5 år. Vid den tiden har mina små själva naturligt börjat tappa intresset så amningen har bara ebbat ut lugnt och skönt utan hard feelings, haha... Men det kan ju bli annorlunda nu, det vet man ju inte. För mig har amningen fungerat bra men har full förståelse för dem som den inte fungerar för, viktigast är att var och en får hitta sitt eget sätt att mata sitt barn utan att bli "bedömda". Att inte kunna amma offentligt är ju en annan het potatis som jag tycker är helt galen. Vem orkar störa sig på ngt sånt?! Man sitter ju oftast inte och "flashar" sig totalt... Men det är min åsikt det. ;)
Ska bli intressant att se vad min make tycker om det här när det väl är dags... Han är ju inte pappa sen tidigare och är en sån som tycker att offentlig amning är lite weird. Är rätt övertygad om att han kommer ändra sig dock. ;) (Och gör han inte det så är det hans problem, jag kommer amma offentligt så länge mina barn ammas, så det så!)
-
Vad kul! :)Minitrea skrev 2016-02-05 14:38:53 följande:Kul, jag bor också i norrort. Väntar mitt tredje barn och de andra två är 6 och 4,5år.
-
Jag började skriva ner nån väldigt kort punktlista, mest för att jag trodde att det var bra förberedelser för maken. Fast han visade sig vara måttligt intresserad så jag tror inte att vi färdigställer den. på MVC nästa gång ska vi iaf skriva in lite i journalen vet jag vad vi tänker kring smärtlindring, amning och vilket BVC vi valt. Kanske nöjer oss så...Carabellis kusp skrev 2016-02-05 14:18:45 följande:
Har ni andra författat förlossningbrev ännu?
-
Men, vilken story! Förstår om det är jobbigt för dig/er. Hoppas att ni kan få till en bra nystart när ni väl är hemma. Kram!aztec skrev 2016-02-05 14:46:16 följande:
Hej allihopa, först goda nyheter ;) vi har blivit godkända för hemgång utan hjärtläkaren! Yay! Medicin minst ett år framåt och kontroller men som sagt så mår hjärtat bra nu och förhoppningsvis stanna så ;)
Däremot så ligger vi (jag och lillkillen, medans pappa och storasyster är hemma) kvar på neo (samvård) dvs han ligger uppkopplad inne där jag sover. Finns toa/dusch osv. Det är typ allt. Babyfängelset kallar vi det x) det är hemskt där!! Men känner att jag måste få skriva av mig någonstans! Allt sköts såå dåligt där! En avdelning som bör vara extra försiktig då det är sjuka bebisar och känsliga föräldrar!
Det började redan när vi skulle flyttas dit, på morgonen hör jag ingenting, vet inte ens om jag ska bli utskriven från BB. Åker ner och hälsar på bebisen vid 15... 15.30 kommer en sjuksköterska och säger att vi båda fått rum på neo samvård (istället för neo intensiven) jaha okej? Blir helt ställd, fattar ingenting. 1h senare flyttar vi in där ist, bryter ihop totalt. Tror jag haft det inom mig innan då jag inte riktigt vågat ta in att jag ska ta hand om honom (pga hjärtat osv) hann inte med mentalt och sen var vi bara där.
Personalen har noll koll, alla har sina egna rutiner, alla gör på sitt sätt, de vet inte vart saker finns någonstans och alla kommer med små tips som inte är andras lik/är bättre.
Tog lång tid innan jag fick genomgång utav avdelningen, det är tex ett gemensamt kök för typ 20 rum, vart man hämtar blöjor, sond material tex.
Jag personligen är en sån person som ogillar att göra "fel" och vill gärna ha kontroll på läget så jag kan slippa hamna i situationer där jag skulle kunna ha fel ;)
Det i bakhuvudet, ett sjukt barn, hormoner som sprutar så blir jag bara mer irriterad och irriterad på personal och hur de jobbar. Hans mediciner kommer sent och jag måste fråga efter dem osv, ingen som vet något, "jag återkommer" men inget händer. Jag ber om medicinlistan/tider, så jag vet, känner att jag inte kan lita på dem.
En säger något som gäller, sen kommer det en annan som säger tvärtemot!!
Det är sjukt många såna här incidenter! Jag brukar inte klaga eller säga till i första laget, men jag kände redan dagen efter att jag måste skriva ett klagomål till någon som har hand om det här.. Sa tom detta till min sambo (som inte kan vara där mycket).
Känner mig som världens sämsta mamma när de först säger en sak och sen något annat sen när jag gör som den första sa osv.
Sen igår (torsdag) kommer en läkare in på FM. Berättar att lillkillen har fått fel dos utav en av sina hjärtmediciner! Wtf????? Över dubbel så hög dos. (de ha de i tablettform först som de gjorde till vätska för sonden, de beställde medicinen i flytande ist) och när de började ge den flytande så gav de massa mängd flytande som innan. Dvs någon gjorde inte sitt jobb! Och det hände inte en gång! Får medicinen av olika sjuksköterskor varje gång. Läkaren beklagar sig, ska undersökas varför och hur detta kunde ske osv. Medicinen sänker pulsen och min son ligger lågt, men nu förstod de varför han hoppat ner på 50-60 när den varit som lägst. Pga medicinen. Nu har medicinen en halveringstid som tur är, men jag tänker bara TÄNK OM. Jag blev chockad när han pratade.
Men sen senare så blev jag mest förbannad och inte alls förvånad! Det springer sjuksköterskor/undersköterskor/bm inne hos oss hela tiden och igår var det efter mötet med läkaren flera incidenter som fick mig vilja ta med mig min son och åka hem! Bara grät :( ville inte ha någon annan nära honom och kände att jag kan ta hand om honom själv! Men var tvungen att hålla ihop det då de springer ut och in i rummet hela tiden. Grät på toaletten :(
Min första tid med min dotter var hemsk! Ville att denna gången skulle bli bättre, komma hem och slappna av på ett annat sätt, men tär att ligga där :( tycker synd om alla andra där på avdelningen som måste ligga där flera veckor!
Mannen kom jag böt av mig imorse, så jag är hemma med dottern så är han där över helgen. Men känner mig dålig som måste låta min son vara kvar.
Blääää. Måste försöka få till en nystart när han får komma hem sen så jag glömma det här.
-
Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.Carabellis kusp skrev 2016-02-06 12:20:06 följande:Det var typ den där mvc-sammanfattningen jag trodde var förlossningsbrevet, hehe. Min man fick läsa gudrun abascals bok som förberedelse, jag gillar hennes tankar och resonemang.
-
Skrev jätteambitiöst brev med första barnet, vilket nog var bra men inte blev det som jag tänkt riktigt ändå. Med andra barnet minns jag inte ens om jag skrev nåt brev. Den här gången har jag ju erfarenhet av två förlossningar och vet att det som funkar för mig är vetevärmare, lustgas och att föda knästående - så om inte förutsättningarna kräver annat så är det väl det jag hoppas på. Och då känns det som att det räcker att skriva in det i MVC-journalen. :)Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!
Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.