• Elenic

Marsbebis 2016

Madski skrev 2016-01-18 21:07:24 följande:

Gaaah, insåg precis mina begränsningar när jag stod i duschen och skulle använda rakhyveln... Blir till att boka in en tid för vaxning.. Benen lyckades jag med, men det kändes som ett träningspass, haha.. Övriga partier lämnar jag från och med nu över till proffsen..
    Någon som har någon att rekommendera i centrala Stockholm?

Hahaha, ja - det blir lite knepigt.. Minns att vid förra graviditeten så funkade det hjälpligt, men då hade jag en liten nisch att sitta på i duschen. (Födde 28:e augusti så att inte ha fixad bikinilinje var liksom inte en option...) Håller med om att benrakningen är klart utmattande! Jag brukar vara ganska noga och nojjig med kroppsbehåringen, men nu låter jag det växa både här och där i betydligt fler dagar än annars.. ;)
  • Elenic
    mammave skrev 2016-01-18 19:08:15 följande:

Elenic: exakt samma här. Blev idag sjukskriven på 25% och har den känslan att jag borde bita ihop, vilket jag säkert hade gjort om jag inte haft två små hemma. Känns lite som man ger upp. Men samtidigt måste jag se till att fixa vardagen med de jag ska ta hand om hemma.

Ser ut som jag är först ut

Som du säger, var det bara jobbet var det ju en grej.. Men det är ju också det där obetalda jobbet mellan 06:30-08:30 och 16:30-21/22 som ska göras, och det är nästan MER slitigt. När läkaren frågade mig igår hur jag ville ha det var jag nära att svara "Ge mig ett hotellrum på SPA så kan jag jobba 100% till Bf"... ;) Hoppas det funkar med 25% för dig och att vardagen blir lättare.
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-18 19:12:08 följande:
    Förstår vad du menar, jag var ganska oförberedd på att jag skulle må som ha gör nu, hade ju tänkt jobba heltid länge till. Nu blir det troligtvis halvtid efter läkarbesök på MVC senare i veckan. Försök att tänka på att Du behöver den extra vilan nu, snarare än vad som kommer att funka på jobbet. Jag har brottats med liknande tankar sen barnmorskan sa att det nog är aktuellt med sjukskrivning och bokade in en tid till läkaren. Sköt om dig nu och skapa fina, behagliga vanor för den kommande tiden!
    Kram på dig! Hoppas att du också kan acceptera en sjukskrivning och att det gör att du mår bättre.

Det som komplicerar saker en aning för mig är att vi imorgon startar renovering av hela vår nedervåning (4 sovrum och vårt enda (än så länge) badrum). Kommer inte bli så vilosamt hemma närmsta 3 veckor... ;) Men det är klart, det är nog bättre än att jobba 100% iaf.

• Elenic
    Smilla80 skrev 2016-01-19 16:52:09 följande:

Jag har köpt Gaviscon mot halsbrännan, lugnar för stunden. Den kommer bara då och då iaf, är inte konstant tack o lov. Jag försöker också använda stödstrumpor! Men svårt att hitta nga bekväma, vill gärna ha hel strumpbyxa. Har benen högt en stund på kvällen. Samlar nog mkt vätska nu! Galet att man redan är i åttonde månaden, nu får tiden lugna sig lite..:) vilken vecka är du i?

Jag har 120 i hb - vet inte riktigt om det är bra eller dåligt? :) Men hon sa att jag ska fortsätta med niferexen iaf...

Pappan kan stanna över på BB om det finns plats, dock ligger man i sal med andra. Med första barnet var min man över 2 nätter, med andra 1 natt... Har jag för mig..! :) Men om det inte finns plats får mannen snällt åka hem. Vi har nog haft tur, haft salen för oss självs ngt dygn under vistelsen.

Skönt att du mår bättre nu, så glädjande! Och skönt att kunna förbereda sig lite inför ankomsten, känner att jag inte hinner med nånting sånt som jobbar heltid... Så det är dig väl unt!

Oj, vad olika det är! Jag hade 114 i hb och då tyckte min BM att det var hyfsat ok att jag kunde lugna mig lite med järntabletterna. (Har dock för mig att över 130 är det man vill ha.)
  • Elenic

Lite samlade kommentarer:

Aztec - stort lycka till nu! Hoppas ni får raka och bra besked!

Halsbränna ja, den har kommit med besked sista veckan! Så nu blir det till att knapra Novalucol och Gaviscon (eller, jag kör med Reduflux som är typ samma som Gaviscon men bättre tycker jag). Försöker undvika omeprazol och andra ppi:er (protonpumpshämmare) då jag inte riktigt gillar biverkningsbilden, även om de är effektivare...

Stödstrumor skulle nog vara en bra idé men jag typ bara VÄGRAR. Känner mig tillräckligt osexig som det är...

Och idag inleds projekt badrumsrenovering hos oss. Hjälp... Kommer få duscha på minimal plats i tvättstugan och kommer ha sovrum och toa på olika våningar nu i tre veckor framåt. Känns som en dröm för nattsömn och foglossning- NOT! Men det blir toppen när det blir klart så klart.

Kram på er!

• Elenic
    Madski skrev 2016-01-22 07:58:56 följande:

Går in i vecka 32 idag och det är fredag, underbart! Att gå in i ny vecka på fredagar gör att det känns som att veckorna går lite fortare..

Nu har vi äntligen beställt vagn :) blev en bugaboo Buffalo by diesel.. Jag har hela tiden velat ha en Buffalo, men han jag varit inne på Cameleon 3, men när han såg Buffalon i dieselutförandet så ändrade han sig, haha..
    I övrigt ligger vi inte alls på banan, men än finns det tid ;) och allt annat som behövs brukar ju vara lagervaror så i värsta fall får sambon fixa själv.. Känner mig nästan lite för relaxed just nu, jag som egentligen är ett kontrollfreak deluxe.

Åh, en sån suktade jag lite efter... Men sen bestämde jag mig för att det inte var värt pengarna och köpte en beggad buffalo istället. Men jag tycker att dieselklädseln är så SJUKT snygg! (Däremot tycker jag inte hjulen på det chassit är helt jättesnygga..)

Var så nöjd med att ha sparat några tusenlappar, men sen ett par dagar senare gick min tekniktokige make och köpte en ny iPad (vi hade två sedan innan..) och då kände jag att den besparingen kanske var onödig. (Hade hellre haft vagnen en än att han skulle få senaste versionen av iPad liksom...) ;)

Är också LÅNGT efter med förberedelserna inför bebis. Men tröstar mig med att allt funkar bara man har blöjor, babyskydd och kläder. Måste bara komplettera lite på det sistnämnda så kan bebis komma så får vi i värsta fall ordna med allt annat efter förlossningen.
  • Elenic
    Madski skrev 2016-01-22 13:21:38 följande:
    Beställde faktiskt vår från Holland, har flera kompisar som gjort det så det blev 2000kr billigare så jag ser det som babyskyddet på köpet :) haha.. Jag är mest såld på chassit och liggdelen, tveksam till sittdelen just nu, så om jag inte gillar sittdelen när det väl är dags för den så borde jag kunna gå +/- 0kr iom rabatten i Holland, haha.. Eller så köper jag nytt tyg till sittdelen!? Time Will tell..

Tänker som dig att allting löser sig med babyskydd, kläder och blöjor.

Förlåt att jag skrattar, men jag vet precis hur det är när man själv sparar in på något och ens respektive köper något relativt onödigt.. Prioriteringarna ser minst sagt olika ut ibland.. Funderar på att lämna över ansvar av inköp av babyskydd inkl bas till sambon helt så slipper jag fundera på för- och nackdelar samt pris., han kör efter devisen, bäst i test/märke/säkerhet och sen till kassan.. Haha.. Själv jämför jag som bara den., men med babyskydd så är såklart säkerheten viktigast så då kan han få fixa.. Vet inte om det är värt att kolla erbjudanden bara för att spara några hundralappar/en tusenlapp!? Tror det i slutändan jämnar ut sig oavsett.,
    Haha, skönt att det finns lite igenkänning I det iaf och att det inte bara är här som det ser ut på det sättet. Min make är precis likadan - han tittar inte alls på prislapp och förlitar sig helt på bäst-i-test och personalens rekommendationer. Han måste vara varje marknadsförares våta dröm. (Och när han väl fått för sig att han BEHÖVER något,, då kan han inte släppa det tills han köpt det.)

Smart att köpa från Holland! Jag har tidigare bytt vagn rätt många gånger och aldrig gått back, så visst går det att byta om man ångrar sig. :)
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-22 23:03:05 följande:

Mysigt att läsa om allas inköp, tips och planering av inköp. Vi känner att vi har det mesta på plats. Vi köpte adapter till babyskyddet idag, på Blocket som mycket annat. Bland annat har vi köpt en Kronan City, en bedside crib och en Stokke newborn-stol. Skötbord, babynest, åkpåsar och en hel del kläder har vi kvar från vårt första barn, men säsongen är lite fel då hon föddes i högsommarvärme, så jag har shoppat en del nytt, lite begagnat och reafynd. Älskar verkligen barnkläder så det har varit ett rent nöje, haha. Kvar är att vi ska köpa täcke och kudde, en skötbädd och ett spjälskydd till sängen.

Mitt bästa köp till första barnet var nog babynestet, och sen hade vi mycket användning för babygymet som vi ärvde och som jag först tyckte var konstigt... Se så rätt det kan bli ändå.

Jag är i vilket fall glad att vi ordnat så mycket redan för nu är foglossningen ett helvete. Blev sjukskriven 50% idag men läkaren tror att jag behöver 100% snart, helst ville han ge mig det redan nu, men jag vill dock avsluta och lämna över på jobbet först, så vi prövar 50% någon vecka.

Ha en fin helg alla!

Åh vad jobbigt att det blivit så tufft med fogarna AKF! Men skönt med sjukskrivningen. Jag fick ju 50% fram till bf, men kommer nog bara jobba februari ut. Fem veckor alltså. Känns just nu hanterbart, men inte mer än så. Herregud vad trött man blir av att ha ont... Styrkekram!
  • Elenic

Apropå bäddning och sovning och så undrar jag också lite om de här sovpåsarna som jag ser har blivit populära (fanns inte alls 03 och 06). Känns som sagt som att det kanske kan bli för varmt i dem?

Vår lilla kommer ha fårskinn och kanske en filt i mjukliften i vagnen, inte mer än så. Till hösten blir det sen vanlig åkpåse för då räknar jag med att vi bytt till sittdel.

Liten kommer sova med oss i vår stora säng. Då sonen oftast sover med oss kommer vi nog sova bebis - jag - son - pappa iom att barn inte ska ligga bredvid bebisar för säker samsovning. Bebis kommer ligga i babynest uppe vid mitt huvud och kanske ha en tunn filt över sig. Mina tidigare bebisar har varit riktiga små element och aldrig behövt pyjamas, så jag tror inte att det blir någon sådan här utan kanske en body bara.

Vad jag förstått så rekommenderas fortfarande absolut ryggsovning, om samsovning så så kallad "säker" samsovning - annars egen säng i föräldrarnas sovrum. Och så amning eller napp på natten.

Kudde har jag också funderat på, har inte haft de till de tidigare och det har gått bra. Idén med kudde under lakan låter ju supersmart, men vi kommer ju inte ha lakan utan babynest så jag vet inte om vi ska ha en eller inte...

• Elenic
    aztec skrev 2016-01-25 14:23:07 följande:

Vet inte om det var goda nyheter eller dåliga idag, blandat kanske?

Hade undersökningen i fm och bebisens hjärtrytm hade inte slagit om tyvärr. Så bara fortsätta äta medicinen tills på onsdag då vi får träffa barnhjärtläkaren igen. Men läkaren på undersökningen pratade med han via telefonen och troligtvis om det inte är förändrat på onsdag så blir det kejsarsnitt, kan bli så tidigt som på torsdagen! Bara tre dagar kvar! Kändes overkligt.

Nu väntar jag på läkaren på hjärtintensiven som ska bestämma om jag får åka hem tills på onsdag eller om jag måste stanna kvar. (de har platsbrist och mina värden har varit bra hela tiden så hoppas de släpper iväg mig.)

Men som sagt, hoppas att det slår om tills på onsdag, men börjar ställa in mig på att det blir kejsarsnitt nu och att de får fixa hans hjärta när han kommer ut istället!

Någon som gjort planerat kejsarsnitt? Hade en "vanlig" första förlossning..

Oj! Det var en del att smälta. Jobbigt så klart att inte bebisens hjärta ändrat sig än. Och grymt spännande med evt. kejsarsnitt så snart isf! Gissar att de isf. har en väldigt tydlig vårdplan för er lilla och hoppas att ni kan känna er lugna och trygga i det. Hoppas att du får åka hem och invänta, det låter ju klart skönare.. Håller tummarna för att allt kommer gå strålande!
Svar på tråden Marsbebis 2016