Marsbebis 2016
Har inte beställt några babyboxar. Tycker det mest verkar vara onödiga o tråkiga prylar som jag inte tror jag kommer använda. Minns att det blev mkt som aldrig användes från boxarna vi fick när dottern föddes.
Har inte beställt några babyboxar. Tycker det mest verkar vara onödiga o tråkiga prylar som jag inte tror jag kommer använda. Minns att det blev mkt som aldrig användes från boxarna vi fick när dottern föddes.
Tack alla! :)
Vi kom hem från akademiska nu för en timme sedan, det var oförändrat hos bebisen och de vill inte sätta mig på högre doser medicin. Så vi ska tillbaka till sjukhuset imorgon bitti kl 7.00 för snitt direkt på morgonen!
Så idag direkt efter undersökningen så fick vi träffat narkosläkaren samt hon som ska snitta mig imorgon osv. Mycket info att ta in och ta med sig hem.
Även om de talas om det i två veckor nu så kom det ändå som en liten chock. Att imorgon är han här! Hur länge vi (bebisen) blir kvar vet vi ju inte men preliminärt 1-2v om allt går som det ska :)
Jag börjar även slappna av nu efter ha spänt mig i två veckor känns det som, så är helt slut i kroppen och huvudet. Att imorgon är det inte någonting jag kan göra längre utan doktorerna tar hand om lillkillen.. Jag hoppas jag kan somna ikväll och att allt går bra imorgon! :)
Aztec: Stort grattis till supersöte sonen! Förstår att det inte känns bra med en missbildning på hjärtat, men hoppas att ni kan tänka att det är bra att de hittat vad som felat så att det går att göra något åt det. Hoppas att du också mår bättre snart, allt är jobbigare om man samtidigt har ont själv.
Ang. ledighet och förskola så har jag en rätt bestämd åsikt. Kanske trampar på några tår nu, men då får det väl vara så... Anser att är man sjukskriven etc. så är man ju sjuk, och då borde man kunna ha föris/barnomsorg precis som vanligt. Att ha fått havandeskapspenning är ju inte riktigt samma sak - det är ju för att ens yrke är så pass krävande, och även om föräldraskap inte är "vilsamt" så är det ju inte onormalt att ha ett småbarn och vara gravid. Alltså anser jag att om man "bara" har havandeskapspenning och inte skulle fått en sjukskrivning så borde man nog kunna ha barnet hemma, iaf lite mer än annars.
Ang. förskola under föräldraledigheten tycker jag faktiskt att är barnet under 4 år finns ingen anledning alls att ens ha förskola. Vi har allmän förskola från 4 år, 15 timmar, och det är för att det är det som är bra för barnet. Allt innan dess är faktiskt för föräldrarna... Jag tycker att föräldraledigheten är en sjukt fin gåva att få tillbringa mer tid med det stora barnet/barnen också. Själv hade jag min då treåring hemma tills hon var 4,5 när lillebror föddes, när hon var 4,5 gick hon 9-14 tre dagar i veckan. Innan dess ville hon inte och ville vara hemma. Ja, andra föräldraledigheten blev tuffare än den första. Jag var inte på någon lattefika med andra mammor. Det var mycket ÖF, barnrytmik, museibesök i stan, kreativ lek hemma osv. Men så fick jag också chansen att verkligen vara med mitt stora barn, och lillebror fick en nära anknytning till sitt syskon. Att öht erbjuda mer än 15 h förskola till föräldralediga tycker jag är galet... Men det är vad jag tycker. Andra får tycka annat om de vill. ;)
Många åsikter om det här med graviditetspenning och barn på förskolan. Har sökt lite om detta o de flesta kommuner o förskolor anser att graviditetspenning är en sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag definitivt blivit sjukskriven för foglossning nu. Min dotter kommer ha ca 24 timmar i veckan nu när jag går hemma. Hon har legat på ca 30 timmar nu under två månader då pappan varit sjukskriven. Innan hade hon 41 timmar i veckan i 5 månader o det kändes inte alls bra men det var för jag gick upp till heltid tillfälligt. Man gör det som känns bäst för sin familj helt enkelt.
Intressant diskussion om förskola, sjukskrivning och samhällets normer!
Vår dotter är ju i skolåldern, så hon får inte någon fritidsplats när nån av oss är hemma på föräldraledighet m kommande syskonet. Känns lite tråkigt för henne, då hon älskar fritids, men helt ok för mig som får ha henne nära. är ju lite annorlunda med så stora barn, hon åker tex buss till o från skolan!
Jag tycker också att det är konstigt att samhället är uppbyggt så att man förväntas föda barn och sen snabbt som attans sätta dom på dagis. Det är så synd att många i princip måste välja dagis, pga pengar eller risken att förlora jobbet. Jag har jobbat 100% nästan hela tiden sen dottern var drygt 1,5. Nu inser jag vad jag missat, kommer inte jobba lika med lillasyskonet! Nu tror jag inte att dottern farit illa, då hon gått på en riktigt bra förskola och hämtats tidigt av mormor flera dagar i veckan , men ändå...
Ja men just det ? fritids, det har jag inte ens tänkt på att det kanske påverkas! Sonen kommer helt klart sakna fritids om han inte får ha kvar det. Undrar också hur det blir med tanke på att han är hos sin pappa några dagar varannan vecka ? pappan är ju inte föräldraledig och kan inte hämta när skolan slutar?? Det där måste jag kolla upp, helt klart. (För dottern är det inga problem, hon avskyr fritids och går alltid hem själv, även när hon är hos pappan går hon hem till mig så får han hämta henne där.)
Tänker för övrigt också som du nu med tredje barnet. Våra barn har visserligen börjat på dagis vid två års ålder, men sen har jag jobbat (mer än) heltid och också haft stor hjälp av mormor etc. för att få ihop vardagen. Med det här barnet så tänker jag och min man att vi ska fokusera lite mer på livskvalitet och lite mindre på pengar, och därför mest troligt gå ner på 80% båda två. På så sätt kan vi klara oss på dagis 3 dagar i veckan och då få hämthjälp vid 14-15 tiden, så vi kommer nog ha typ 15-18 timmar dagis i veckan första åren. Känns väldigt lagom. J
Jag var på föreläsning om amning idag. Intressant, men lite slätstruket och lite väl fokuserat på just amningen (kanske inte så konstigt m tanke på ämnet )! De sade väl typ två meningar om flaskmatning. "Det blir fina barn av dem också..." Lite synd med såna formuleringar, det borgar för en känsla av misslyckande och otillräcklighet hos dem som inte vill, får eller kan amma.
Jag själv hoppas amningen kommer funka, gillade amningen jättemycket med dottern. Funkar det inte, så får vi mata med flaska och ge närhet ändå.
Hur vill/tänker ni göra?
Jaa du, det är ju så knepigt det där för sjukvården att prata amning/flaskning. De är ju rätt förpliktigade att prata enkom utifrån vetenskaplig fakta, och då är det så lätt att det blir ?fel? eller ömma tår.
Det är också så lätt att det blir skuldbeläggande och tokigt, då det här med barnens uppfödning är ett så känsligt och känslosamt ämne. Ingen vill ju vara en dålig förälder och ge sitt barn dålig mat liksom!
Som jag ser det finns det sjukt många fördelar med amning. Det är billigt, miljövänligt och perfekt mat anpassad individuellt just för mitt barn. Den är alltid tillgänglig och lagom varm, och fri från bakterier. Amningen ger mig också skydd mot äggstockscancer och bröstcancer, som jag tyvärr har genetiskt arv för.
Sen KAN amning underlätta anknytning och eventuellt också ha flera hälsofördelar för barnet, men där är ju forskningen inte lika tydlig.
Ersättning har väl säkert också sina fördelar. Mamman blir inte lika låst, man blir inte lika beroende av att mamman ska leverera mat, det kan ge en lugnare och mer psykiskt välmående mamma ? om man mår dåligt av de sakerna.
Jag tycker bara att det är synd att MVC, BB och BVC är så dåliga på att få varje mamma att känna sig trygg och säker i sitt val, att få stöd för det val man gör så att man slipper dåligt samvete etc. Men också att de är så dåliga på att presentera reella fakta. Typ att napp och flaska oftast stör amningen på ett eller annat sätt. Vilka som är tidiga signaler på sök/amningslust hos barnet, så att man verkligen ammar på rätt signaler och inte missar amningstillfällen (som kan leda till för liten viktuppgång, magont etc.). Att amning inte ska göra ont, ever. Och hur man gör om det gör ont för att det inte ska göra det. Men också hur man flaskar på bästa sätt. Hur man gör flaskningen så amningslik som möjligt. Hur man pumpar på bästa sätt om man vill ge bröstmjölk istället för ersättning. Med mera med mera med mera.
Jag hoppas verkligen att amningen fungerar bra den här gången också. Och hoppas också på att det här barnet kanske kan acceptera utpumpad bröstmjölk från mugg eller flaska från c:a 6 mån ålder. Jag ammar gärna länge, men kan tänka mig att ?riska? långtidsamningen från c:a 6 mån ? blir det bara ett års amning den här gången gråter jag inga jättetårar. Blir det amning i 2-3 år så är det också ok, iom att man från 6 mån ändå är mindre låst pga. att barnet börjar med annan föda. Så tänker jag typ?
Nu hoppar jag på ett helt nytt ämne; är det nån som har/har haft en mosekorg eller bedside crib?
Hej, vi ligger fortfarande kvar på neo, men kommit ur intensiven nu iaf och ligger på samvårdsavdelningen ist :) hjärtat är mycket bättre nu och om det fortsätter så här så får vi komma hem i slutet av denna vecka! (med massa mediciner och efterkoller förstås) men skulle vara underbart! Trött på sjukhus nu :( förstår inte hur de som måste vara där månader orkar!
Är bara hemma och byter kläder och packar ner nödvändigheter innan det är dags att åka tillbaka :)
Jag hade beslutat redan innan jag blev gravid att det skulle bli enbart flaskmatning denna gång. Var orolig att de på sjukhuset skulle pressa mig men varit förvånad hur lite kommentarer som fälls ;) (de äldre sjuksyster som fäller någon kommentar) men jag mådde inte alls bra utav amningen med mitt första barn och hon gick inte upp till sin födelsevikt på de tre första , skrek de tre vecktrns 24/7 så näää, vill jag inte uppleva igen. Aldrig sett någon mjölk ur mina bröst ändå ;) men som Elenic påpekade så gäller det att hitta andra/liknande sätt för att få all den närhet som kanske amning ger.
Jag är mycket för fri amning, men eftersom jag ger på flaska så känns det att bästa sättet för mig att få det är att ha en flaska som ej rinner (typ alla i butiken?) så har amningsflaska från medela där bebisen måste suga själv, som ett bröst kör vi iaf på ;) haha.
Dock äter ju vår lillkillen varannan timme nu i sond x) så får börja med det när han växt till sig!
Hoppas det går bra för alla! Trots kämpor ;)