• Elenic

Marsbebis 2016

Smilla80 skrev 2016-02-22 09:34:49 följande:

Jobbigt för er som har smärtsamma förvärkar! Men er livmoder har ju iaf fattat galoppen att det närmar sig Grand final! Jag har inte upplevt det så mkt än, livmodern blir hård vid ansträngning men det gör inte ont. Blir dock lite orolig för det också - det är ju meningen att livmodern ska jobba o träna... Men det kanske inte ska göra ont? Hoppas min är med på noterna framöver ändå. ;)

Tror inte att du behöver oroa dig! Varje graviditet är liksom unik och vissa känner inte av någon förvarning alls. Själv har jag ju aldrig t.ex. märkt av någon latensfas eller att någon slempropp gått, men det har blivit förlossningar och bebis ändå. Kram!
  • Elenic
    AKF skrev 2016-02-22 09:47:43 följande:
    Nää? Va surt! Jag kan vara i samma sits, för jag fattar inte riktigt hur det där funkar. Jag såg igår att det fanns ett beslut, men egentligen var det bara besked om att betala ersättning fram till 20/2. När jag kollade mer noga så fanns resten av sjukskrivningen (till slutet av mars) med i listan men den var inte 'beräknad'. Det fanns ingen mer info eller ngt beslut att läsa.

Jag håller verkligen med om att systemet är märkligt när en handläggare kan avslå något som en läkare intygat.
    Jag är absolut inte heller någon Fk-expert, men såg som sagt också beslut om ersättning till 20/2 - men ingenting om resten av sjukskrivningen. Låter ju iaf hoppfullt att det fanns med i listan för dig, då kanske de bara fattar beslut senare? För min del kan det ju mycket väl vara så att det efter 20/2 är precis 4 veckor kvar och att de då tycker att jag kan ta FL istället..
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-22 13:53:30 följande:
    Jag har fått höra att för att ens sgi ska bli sänkt så måste det ske under ett halvår. Jag jobbade 90%, o när jag gjort det i ett halvår så sänktes min sgi. O när jag blev gravid ville jag basera min mammapeng på 100% o var tvungen att då jobba 100% i ett halvår. Så du hinner inte förändra din sgi. Men ring FK o kolla
    Tack snälla! Hade också för mig att det var något sånt. Hur som så kommer jag inte ta full ersättning under mammaledigheten (bara 10-15 dagar i månaden) och sen iofs jobba 20-40%, men det blir inte 100% iaf - så SGIn kommer ju sänkas för framåt. Men det borde inte påverka mammapengen iaf..
  • Elenic
    Emelius skrev 2016-02-22 13:58:12 följande:
    Min förståelse är att förvärkar känns som menssmärta, alltså gör ont. Sammandragningarna i sig gör inte ont, är mest obekväma tycker jag nu när jag är i v 38.

Förvärkarna kallas det när sammandragningarna gör ont men inte påverkar tappen?
    Det kan säkert vara så, jag har läst lite olika på olika sidor. Helt klart är ju att man kan uppleva dem olika iaf, och om de då har olika namn verkar det ju logiskt. :)
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-22 14:04:27 följande:

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

Åh näe usch och fy för en sådan upplevelse! Så ofantligt okänsligt och dessutom av en vikarie. Hoppas du kan ringa och få komma till din ordinarie BM om bara några dagar och få ett bättre besök. Kram!
  • Elenic

Nyss hemkommen från BM-besök där vi sammanfattat graviditeten och skrivit in lite om förlossningstankar i journalen.

Är i 36+0, sf-mått 33 och bebisen har fixerat sig. :) Ni andra som väntar 2:a eller 3:e (eller mer), är era små fixerade? Jag hade inte väntat mig att bebisen skulle fixera sig så här pass tidigt iom att jag läst att det för omföderskor är vanligt att de inte fixeras alls, men tydligen tyckte den här bebisen annorlunda.

Känns att det börjar närma sig nu! =)

• Elenic
    Emzaan skrev 2016-02-22 19:25:16 följande:

En helt annan fråga som jag behöver råd i , såhär när jag går hemma har vi börjat fundera på en långresa till julen. Men det känns lite riskabelt att boka biljetter när man inte vet att allt är bra med bebis. Borde vi vänta tills hen är född.( vi tänkte köpa billigaste biljetterna som inte kan bokas om.) Känner mig tveksam, samtidigt kanske biljetterna inte finns kvar. Hur skulle ni resonera??

Jag skulle bokat biljetterna men betalat med ett kreditkort, så att man får ett avbokningsskydd (får man oavsett biljettyp). Om då bebis föds med något som gör att bebis inte kan resa får ni tillbaka pengarna mot läkarintyg.

Jag reser mycket och gärna med barn under 1 år. (Sen blir det korta resor när de är mellan 1 och 3.) Vi ska åka på en 3-4 veckorsresa till bl.a. Hawaii i oktober/november och har bokat (än så länge namnlös biljett till bebisen då, så lägger man bara till namn sen).
  • Elenic
    hannis12345 skrev 2016-02-22 20:41:28 följande:

Hur mår ni bf mars mammor?

Hur många dagar har ni kvar?

Jag har bf om 8 dagar ( 1 Mars)

Min graviditet har varit förvånadsvis enkel. Trots bra siffror på kub så kan jag ändå inte sluta oroa mig för ds eller andra handikapp..

Känns jättejobbigt att jag går runt o oroar mig för detta ( kanske har med kontrollbehov att göra)

Ngn mer som känner så...?

Hej! Har 27 dagar kvar till bf 20/3 men behöver nog ställa in mig på att det blir 1-2 veckor till som de andra två...

Skönt att du känner så för graviditeten! Förutom foglossning och att jag varit ganska deppig måste jag säga att min graviditet också varit förhållandevis enkel. Men nu är jag trött på att ha ont, inte kunna sova, aldrig tycka att något är roligt osv. Får gärna komma bebis nu. ;)

Jag känner igen mig massor i det du säger om oron. Jag är också orolig. Vi hade ju bra, men inte toppensiffror på KUB-en, (men bättre än risken som min ålder i sig ger). Jag oroar mig för DS, andra handikapp, hjärtfel, PSD allt möjligt - ffa hur det skulle påverka mina barns liv (och mitt). Hur vi skulle orka med ett barn med särskilda behov eller i värsta fall, om barnet inte kan överleva... Känner också att jag oroar mig mer ju närmre vi kommer. Nu inne i magen är det ju ingen skillnad, men sen...
  • Elenic

Känner samma, önskar också att vi gjort nipt... Tror det är vanligt att oron ökar när man närmar sig "skarpt läge" så att säga...

hannis12345 skrev 2016-02-22 21:51:17 följande:

Elenic,

Skönt att någon som känner samma. Känns som ingen är orolig, för ingen pratar om det...

Vill bara att mini ska komma ut nu. Ångrar att jag inte säkrade upp med även Nipt test.gjorde bara kub..

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-23 10:53:23 följande:
    Det är ovanligt att man missar kronosomavvikelser vid RUL, för dessa barn har viss avvikande anatomi.
    Tack snälla för infon! Jag har nog gissat att det är så, att allt jag oroat mig för borde ha upptäckts på RUL (särskilt som det kändes som att de gjorde ett väldigt noggrannt RUL om jag jämför med de jag gjort tidigare). Egentligen tycker jag inte heller att ett barn med "lättare" kromosomavvikelse (som man kan leva med) vore en katastrof, inte heller ett handikappat barn på annat sätt. Om det inte vore för de två barn vi redan har, och hur deras liv skulle förändras av det. Gissar att det är tankar av typen "Vi har redan två jättefina barn, kan man verkligen få ett till....?" som spökar. Och att jag tycker att jag är så lastgammal (vilket jag objektivt förstår att jag inte alls är). Men tack för tröst!
Svar på tråden Marsbebis 2016