Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2016-02-22 14:04:27 följande:

Kom precis tillbaka från BM o tårarna vill inte sluta spruta! Jag skulle ha samtal om sammanfattning av graviditeten o prata förlossning idag o bokade in så min man kunde följa med. Men min underbara bm var sjuk o jag fick en vikarie från en annan stad. Det första hon gör är slänger upp mig på vågen. Jag har under denna grav pratat om att jag tycker vikten är jobbig, o jag väger mer denna gång. Jag har alltid vägt mig hemma i lugn o ro o berättat för bm. Sen skulle jag vara glad att jag slapp åka in till stora staden o att de kom ut till oss här. Allt hon sa var tvärtemot som min bm sagt till mig. Hon mätte fel på magen o fick mäta tre gånger, tryckte på blygbenet jätte hårt som redan är ömt eftersom jag har foglossning. Jag hade JÄTTE stor mage för jag bär barnet väldigt lågt fram, jag hade fel hållning...ja allt!! O hon undrade varför vi hade bokat in ett samtal om förlossning idag redan, det gör man aldrig! Ja, kanske för jag födde för tidigt denna gången, jag vet ju inte varför hon bokade ett sånt samtal idag. Då svarar hon att man aldrig föder tidigt igen om man inte vet orsaken till varför man födde prematurt första gången. Ja, tårarna bara sprutade när hon höll på o jag sa att jag ville prata om sånna här saker med min bm o inte henne. Hade sett framemot att träffa min bm, idag har jag en dålig dag, o det är alltid så skönt att få prata ut med henne. Kan inte sluta böla. Ush för henne!

Usch vilken eländig bm! Det är inte konstigt att sammanfatta graviditen! Jag gjorde det i v 36, trots att jag födde i v 42. Tur att din man var med och kan förstå hur illa det var. Även vikten var så okänsligt! Jag har faktiskt inte en enda gång vägt mig på mvc, bm frågade på inskrivningen, det var allt. Om du orkar; skriv till verksamhetschefen. Så där otrevlig får man inte vara!
  • Carabellis kusp
    Emzaan skrev 2016-02-22 19:25:16 följande:

En helt annan fråga som jag behöver råd i , såhär när jag går hemma har vi börjat fundera på en långresa till julen. Men det känns lite riskabelt att boka biljetter när man inte vet att allt är bra med bebis. Borde vi vänta tills hen är född.( vi tänkte köpa billigaste biljetterna som inte kan bokas om.) Känner mig tveksam, samtidigt kanske biljetterna inte finns kvar. Hur skulle ni resonera??

Om ni är ok med att eventuellt förlora pengarna, så boka nu. Jag är en riktig fegis, så jag skulle dock inte vilja resa med ett litet barn, men det är bara jag!
  • Carabellis kusp
    NinanaMama skrev 2016-02-23 04:32:34 följande:

Fråga, vaknade upp nu och tycker nästan det känns som om bebis har vänt på sig och ligger liksom på motsatt sida sen tidigare och uppåt med huvudet mellan revbenen typ, som en stor boll under revbenen och ännu konstigare ingen smärta i blygdbenet (som jag har haft hela tiden när bebis har legat med huvudet där ända sen v.32 alltid ruckbart dock)

Min fråga är iaf borde jag ringa någon? Har BF om 9 dagar och är lite livrädd över kejsarsnitt? Min egna BF är ganska svår att få tag på.. borde jag ringa förlossningen då och be dom kolla?

Det ska tydligen vara väldigt svårt för bebisen att vända sig så sent, men du kan väl prova att ringa din mvc och be att nån känner. Bollen du känner kan ju vara bebisens rumpa.
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-02-23 06:26:56 följande:

Skrev och frågade angående vattenavgång i söndags. Det var visst det jag hade. Ringde SöS imorse (på min barnmorskas inrådan) men då var det normalt att det värkte och läckte urin när barnet fixerat sig. Senare igår kväll kom det ännu mer och även med rosa i så åkte in vid midnatt. Nu ligger jag på förlossningen iaf. På en hård brits och har inte sovit en blund inatt. Så ont i höfterna. Kejsarsnitt (som jag vill ha) blir antagligen senare idag. Hon kunde gärna fått vänta några veckor till med att komma. Är i 35+1 idag, men enligt läkaren brukar det inte bli några problem för de barn som ändå kommer såhär sent. Helt otroligt att jag kommer få träffa min dotter idag :)

Lycka till! Vilken grej!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-23 08:26:19 följande:

Känner samma, önskar också att vi gjort nipt... Tror det är vanligt att oron ökar när man närmar sig "skarpt läge" så att säga...

Det är ovanligt att man missar kronosomavvikelser vid RUL, för dessa barn har viss avvikande anatomi.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-23 11:18:47 följande:

Tack snälla för infon! Jag har nog gissat att det är så, att allt jag oroat mig för borde ha upptäckts på RUL (särskilt som det kändes som att de gjorde ett väldigt noggrannt RUL om jag jämför med de jag gjort tidigare). Egentligen tycker jag inte heller att ett barn med "lättare" kromosomavvikelse (som man kan leva med) vore en katastrof, inte heller ett handikappat barn på annat sätt. Om det inte vore för de två barn vi redan har, och hur deras liv skulle förändras av det. Gissar att det är tankar av typen "Vi har redan två jättefina barn, kan man verkligen få ett till....?" som spökar. Och att jag tycker att jag är så lastgammal (vilket jag objektivt förstår att jag inte alls är). Men tack för tröst!

Det låter lovande med ett noggrant RUL. Jag har gjort mkp, RUL, hjärt-ul, tillväxt-ul, men ändå kan jag inte sluta oroa mig för att det är något allvarligt fel som kommer medföra lidande för mitt barn. Så känner vi nog alla i någon grad. Lite mer för varje dag som man närmar sig BF :-S
  • Carabellis kusp

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Cateyes: 13/3 - planerat snitt 4/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

AKF: 28/3

Frida Li: 29/3

• Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-02-23 11:36:57 följande:

Jag vet inte hur man kopierar listan

Frida Li bf 29/3

Nu är du med!
  • Carabellis kusp
    hannis12345 skrev 2016-02-24 11:25:19 följande:

Jag ligger nr 2 på listan med bf på tisdag och inte en enda känning el sett röken av slempropp el vattenavgång...

Hoppas verkligen att jag inte går över tiden.

Slutade jobba i fredags ( känner mig hur pigg dom helst) väldigt rastlös nu bara.

Ute o går runt Djurgården här i Sthlm ca

2-3h / Dag, vart på manikyr o pedikyr, gjort hårförlängning ;), städat varenda liten m2 hemma, sett alla filmer / serier som finns jaaa nu är det bara att vänta;)

Underbar månad att få barn i känner jag! Vårsolen är såååå skön!

Låter härligt! Jag hoppas vi kan göra sällskap runt Djurgården när bebisarna kommit! Just nu har jag maxgräns på 5 km om dagen för att annars känner jag av lite bäckensmärta.

Förstföderskor går ju över 5 dagar i snitt, så risken att gå över finns ju. Å andra sidan är det ju max 3 v kvar hur som!
  • Carabellis kusp
    hannis12345 skrev 2016-02-24 13:38:17 följande:

Ja vi får absolut gå en runda runt Djurgården sen o rulla vagn tycker jag;)

Vart i Sthlm bor ni?

Bor på Gärdet, och du?
Svar på tråden Marsbebis 2016