Marsbebis 2016
Egentligen vänder jag mig nog mest mot normen att storasyskon ska vara I barnomsorg är det normala, när jag tycker att det är tvärtom. Familjen måste ju vara utgångsläget och barnomsorg nåt som kan läggas till on top så att säga.
Egentligen vänder jag mig nog mest mot normen att storasyskon ska vara I barnomsorg är det normala, när jag tycker att det är tvärtom. Familjen måste ju vara utgångsläget och barnomsorg nåt som kan läggas till on top så att säga.
Jag var på föreläsning om amning idag. Intressant, men lite slätstruket och lite väl fokuserat på just amningen (kanske inte så konstigt m tanke på ämnet )! De sade väl typ två meningar om flaskmatning. "Det blir fina barn av dem också..." Lite synd med såna formuleringar, det borgar för en känsla av misslyckande och otillräcklighet hos dem som inte vill, får eller kan amma.
Jag själv hoppas amningen kommer funka, gillade amningen jättemycket med dottern. Funkar det inte, så får vi mata med flaska och ge närhet ändå.
Hur vill/tänker ni göra?
Nu hoppar jag på ett helt nytt ämne; är det nån som har/har haft en mosekorg eller bedside crib?
Finns det någon som har bra koll på föräldraförsäkringen? Glömmer alltid hur det är... Ger föräldrapenning högre eller lägre ersättning per dag, om man tar dagar med full ersättning, än den tillfälliga föräldrapenningen?
Det är så alltså? Fantastiskt i så fall. :) Försökte testräkna i planeringen på fk, men då såg det ut som att en dag gav mindre än en vabdag så jag blev lite konfunderad.
Det är så alltså? Fantastiskt i så fall. :) Försökte testräkna i planeringen på fk, men då såg det ut som att en dag gav mindre än en vabdag så jag blev lite konfunderad.
Nu gör jag bara denna arbetsdag och imorgon sen är det hemgång med graviditetspenning så himla skönt. Har idag så fruktansvärt ont att jag knappt kunde lyfta foten ett tag å tårarna är inte långt borta. Å jättekul å få den här kommentaren att det är ju självförvållat inte F-N väljer jag att få så här ont bara för att jag vill ha ett barn. Blev riktigt irriterad å sa ifrån. Var tvungen å gnälla av mig. Var hos B-m igår har gått upp 5 kg på en månad vad är detta när jag klarade julen på 2kg. Men orkar inte direkt å leva nyttigt när jag så här ont. Å bus bebis låg med huvudet upp. Men den rör sig hur mycket som helst fortfarande. Så den får skärpa sig å lägga sig rätt till nästa besök.
Har ni andra författat förlossningbrev ännu?
Jag började skriva ner nån väldigt kort punktlista, mest för att jag trodde att det var bra förberedelser för maken. Fast han visade sig vara måttligt intresserad så jag tror inte att vi färdigställer den. på MVC nästa gång ska vi iaf skriva in lite i journalen vet jag vad vi tänker kring smärtlindring, amning och vilket BVC vi valt. Kanske nöjer oss så...
Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!
Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.