Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Madski skrev 2016-01-09 11:12:50 följande:

Jaha, *känner mig som iq fiskmås* haha...ska jag kolla med henne för hon ville inte att jag skulle ta Lozec mer än 7d.. Körde 20mg då..

www.fass.se/m/produkt/20041118000111/uidhealthcare

Där kan du läsa om du trycker på graviditet. Förstår förvirringen, menar själv tandläkare och min man läkare, så vi har läst på innan jag började moffa omeprazol, hehe. Tar också 20 mg! Man ska normalt bara ta i 2 v på eget bevåg, menvid en graviditet så orsakas ju halsbrännan i första hand av relaxin som finns under hela graviditeten, så därför blir det ju mycket längre behandlingstid. Jag tror att rekommendationen max 2 v bygger på att man kan maskera en allvarligare sjukdom som faktiskt behöver annan behandling om man håller på för länge. Så är det ju inte när man är gravid
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-01-10 14:10:43 följande:

V 33 idag och är så trött. Har bara jobbat två dar efter julledigheten, men känns tufft att jobba heltid 6 veckor till. Jag har ju inga andra besvär än tröttheten så ngn sorts sjukskrivning lär det ju inte bli tal om. Hade gärna jobbat halvtid nu Vet ngn vilka regler som gäller om man vill jobba bara halvtid från nu? Har ju ingen lust att ta föräldradagar redan....

Jag förstår dig! Jag går in i v 33 imorgon. Och halvtid på tisdag... Som jag förstår det har man rätt till deltid utan ersättning utan att det sänker SGI, så för de som har råd är det ju ett bra alternativ! Kolla med försäkringskassan, de har ju telefontid även på söndagar!
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-01-10 15:39:19 följande:

Hur gör du när du går ner på halvtid?

Halva lönen är ju inte så kul

Jag har fått graviditetspenning pga hårt arbete. Det kompenserar dock inte för lönebortfall utan är på sjukpenningsnivå. Halva lönen är inte kul, fast å andra sidan ska man ju helst inte vara helt slutmattad (mitt ord för att beskriva för maken hur jag mår efter en vanlig arbetsdag...) när det är dags för BF. man kan ju gå ner 25% annars?
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-01-11 12:20:50 följande:

Hej alla blivande marsmammor! Har tagit en liten ofrivillig paus i skrivandet och läsandet här. Blev ju jättejättesjuk över jul och nyår och har väl precis tillfrisknat från det. Men då har istället foglossningen blivit överjävlig. Jag kan numer bara sova i max 1 timme i taget och de flesta nätter blir det bara 2-4 timmars sömn. Och dagtid gör allt ont. Jag orkar verkligen ingenting! (Att sitta eller ligga gör ont det med, så jag får lite panik då inget är smärtfritt..) Går in i vecka 31 idag så det är ju rätt långt kvar dessutom.. Jag har läkartid om en vecka och lär bli deltidssjukskriven då, de sista 7 veckorna jag skulle jobba. Vill verkligen inte det men ser ingen annan lösning. Den här veckan tyckte min BM att jag skulle sjukskriva mig själv, kände som någon skrev innan att det kändes som "lite fusk" men det löste sig själv då sonen vaknade magsjuk tidigt imorse.. :/ Känner att det nu mest handlar om att hålla ut och inte så mycket roligheter faktiskt.. Jobbigt. Kram på er!

Kämpa på! Kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att ha så ont! Låter verkligen som en bra idé med sjukskrivning. Många blir väl lite bättre i som foglossning med absolut vila? Man ska ju helst orka föda och ha en bebis sen också
  • Carabellis kusp

Barnmorskor är så söta; jag kom idag på kontroll och berättade glatt att jag jobbar halvtid fr o m idag och att det känns slappt, så säger hon "men oj, orkar du jobbar enda till kl 17 på eftermiddagarna, ska du inte försöka gå kl 16 i alla fall?" De är verkligen då måna om att man tar det lugnt. Är förstås bra, men för mig som aldrig varit sjuk, arbetslös eller liknande, så känns det hemskt främmande att nån tycker att det är mycket att jobba sent på em. Hoppas ni andra har lika omtänksamma bm!

• Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-12 19:42:38 följande:

Först 28 mars, men de flyttade mig en hel vecka så jag litar inte riktigt på det. Tror att det är något tidigare, men det visar sig ju. ;)

AKF skrev 2016-01-12 21:23:14 följande:

Är det någon här som planerar att föda på BB Stockholm? Någon som gjort det tidigare?

Precis, man ska inte ta BF för seriöst, bara 5% föder ju på den dagen.

Jag födde på DS sist, vanliga. Har dock många kompisar som fött på bb Sthlm och varit mycket nöjda med framförallt bemötande. Jag valde sist att föda på ds eftersom bb Sthlm bara tog lågrisk på den tiden och även om jag var lågrisk, så ville jag vara på ett ställe som har komplikationer så ofta att de hanterar dem rätt i det akuta läget. Detta gäller ju inte längre, men jag väljer samma eftersom jag var nöjd med ds.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-12 22:23:35 följande:

Vi väljer mellan DS och BB Stockholm. Vi födde på DS sist och det var ok - nyrenoverat och fräscht, lite stressad personal mitt i sommaren. Dock kände vi oss ganska ensamma under stora delar av förlossningen. Dottern kom väldigt mycket snabbare än beräknat, de trodde väl att det var timmar kvar... Det var 2010. Vi var kvar på hotellet i fyra dygn och det funkade ju bra, men jag har hört att Hotell BB är väldigt slitet nu. Kan ju hända mkt på 6 år. På BB Sthlm får man stanna för eftervård vad jag förstått. Och de har familjerum där även syskon får vara, dock är det stängt för andra besökare något jag gillar då vi hade svårt att säga nej till alla släktingar som dundrade in i vårt rum på Hotell BB mitt i amningsproblem och nysådda stygn. Ska tänka igenom alternativen lite mer och rådgöra lite med BM imorgon.

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

Båda är nog väldigt bra beträffande vård. Det där med besök av släkt är något jag gruvar mig för. Förra gången stod svärmor i rummet 12 h efter avslutad förlossning och frågade hur mycket jag sprack innan hon knyckte bebisen och satte sig med ryggen vänd mot mig. Jag måste stå på mig denna gång i att jag inte vill ha besök så tidigt och framför allt inte av henne.

Jag tyckte inte heller att hotell bb var optimalt, kändes ensamt, men denna gång tror jag att det gör mindre när jag vet hur amning ska kännas, hur ont man kan ha i snippan etc.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-13 11:36:56 följande:

När jag väntade dottern så var en av mina större bekymmer just det med ev besök på BB. Det visade sig tack o lov att man inte fick ta emot något besök på BB här hos oss! Så skönt!

Den här gången är jag lugnare, men det är säkert bara för att jag vet att ingen får komma o hälsa på

Carabellis: oerhört oförskämt av din svärmor att sätta sig m ryggen mot dig! Stå på dig den här gången!

Låter som ett bra sjukhus med sån policy! Sist jag födde var det RS-tider, så vi trodde att det var besöksförbud även på vårt, men det kollade svärmor snabbt upp och släpade med sig sitt snoriga barnbarn, två av mina svägerskor och en svåger... Oförskämd is her middle name!
  • Carabellis kusp
    aztec skrev 2016-01-13 16:48:27 följande:

Hade tid för tillväxtultraljud imorse, +20% (tänkte faaaaaan en stor bebis, storasyster var minus 17%) men så upptäcker bm att barnet hjärta slår i 220..

Får sätta på en ctg och därefter träffa läkare. Ställer diagnosen "förmaksflimmer" på bebisen. Bebisens hjärta slår inte som den ska men inget strukturellt fel på det.

Okej. Blir uppkopplad på ekg? Mitt hjärta slår normalt.

Slutsats, blev nu inlagd på kardiologi avdelningen, uppkopplad på någon apparat 24/7, jag måste börja äta en hjärtmedicin så den kan gå över till bebisen för att få dens hjärta att börja slå rätt. Dock måste jag ligga inlagd tills på fredag åtminstone för att se så inte mitt hjärta blir knas och hoppas på att det hjälper!! Annars vet jag inte, värsta scenario är att de får plocka ut bebisen och fixa det då. Men de verkar optimistiska :)

Tänker mycket på Om jag inte hade haft tul idag, hade bm upptäckt detta då? :/ hade kunnat gå så långt som hjärtsvikt på bebisen.

Men ja, hoppas på det bästa nu :)

Oj, vad jobbigt för dig och er! bm hade säkert hört det med dopplern, men bra att ni är i goda händer.

Tror inte det gör ondare att föda ett 20% större barn, huvudet är ju störst ändå...
  • Carabellis kusp

Idag har jag tvättat alla bebiskläder och sorterat in i byrålådor. Imorgon ska jag köpa blöjor, tvättservetter och nappar tillsammans med min stora flicka, tror att hon uppskattar det.

Vad behöver man egentligen? Känner mig så ringrostig! Tur att jag har en galleria 500 m bort, hehe.

Ni som redan har två barn, är mjuklift ett bra köp inför hämtningar och lämningar på föris?

Svar på tråden Marsbebis 2016