• mammave

Marsbebis 2016

Smilla: tack, min man har fattat nu efter att jag förklarat. Så det känns bra. Funkar ganska bra med lämningar o hämtningar. Jag försöker ta lite hjälp av min mamma (sväljer stoltheten o vågar be om hjälp vilket underlättar). Vi kämpar på med ammningen men på kvällen har vi fått ge lite tillägg då han blivit väldigt ledsen. Tydligen räcker inte min mjölk till kvällen trots mkt amning. Men det är bara ett tillfälle om dan o förhoppningsvis kommer vi ifrån det så småningom. Fick göra så med doettern oxå en period, men kom igång med helamning ordentligt sen

• mammave

FridaLi: det verkar som storasyster får mkt av din tid. Kanske är det bara en testperiod. Det är ju en stor omställning av få syskon om man förut haft mamma o pappa själv. Hoppas det vänder snart

• mammave

Reflexen: prata med bvc om din oro tkr jag.

Trots att mina stora (7 och 3) är jättegulliga mot lillebror o inte verkar avundsjuka så får jag oxå dåligt samvete att jag inte hinner med dem o hemmet. Men det är ju så kort period. Redan till sommaren tänker jag att detta blir lättare.

• mammave

Elenic: oj! Jobba!? Det skulle jag aldrig fixa nu. Funderar på att plugga till hösten dock, men distans

• mammave
    Reflexen skrev 2016-04-23 10:37:58 följande:

Nu är vår lilla sötnos opererad. Det har gått bra och hon har fått börja amma lite försiktigt igen. Jag har pumpat under de två dygn hon varit fastande, så hoppas produktionen är ok och kan fortsätta utvecklas med henne!

Hon ska övervakas hela dagen idag och ska väl undersökas något mer också innan vi får veta exakt hur det ser ut/när vi får åka hem. Men hittills ser allt bra ut iaf! Enligt läkarna så blir alla barn friska och slipper följdsjukdomar efter den här operationen. Skönt!

Vad skönt att höra, men vad tufft ni haft det. Hoppas amningen funkar nu, det gör det säkert eftersom du pumpat.
  • mammave
    Carabellis kusp skrev 2016-04-22 11:42:14 följande:

Livet rullar på här hemma nu när vår flicka snart är 6 v. Hon växer, sover, äter, bajsar och ler så vackert mot oss. Ute slår grönskan ut. Ni som känner mig nu vet redan vilken tonart inlägget går i; i moll. Mitt i vår lycka och vårlyckan, finns det motsatta. En barndomsvän som hastigt återfallit i cancer, en far som får en stroke, en kusin som tvingad avbryta en graviditet i vecka 20. Allt runt mig tycks så skört, så flyktigt. Och vad händer härnäst?

Fy vad jobbigt Det är så mkt som händer dig och de runt dig. Du borde få njuta nu efter din graviditet ju. Kram
  • mammave
    Frida Li skrev 2016-04-26 17:18:30 följande:

Hej alla mammor! Hur har ni det? Här funkar det fint med amning o sömn. Bara lite svårt med storasyster ibland o känner mig nog lite allmänt nere o känslig. Donerar bröstmjölk till min mammas jobb på neonatalavdelningen o det är just nu brist på mjölk så mamma berättade idag att min mjölk försörjer tre pyttebebisar där nu, min mjölk är det enda dom har inne i mjölkbanken nu. Så jag försörjer 4 bebisar nu, det blev man glad över att höra :)

Vad duktig du är som donerar mjölk! Klart man kan känna sig lite nere emellanåt med en liten bebis. Vet hur du känner. Med dottern tyckte jag det var väldigt tufft i början. Med de andra två har det varit mkt bättre, men ibland känns det lite tufft nu med.

Här får vi mata till med lite tillägg på kvällen, då min mjölk inte verkar räcka till riktigt då. Men det är bara ca 50ml per dag sådet är inte så mkt.
  • mammave
    Frida Li skrev 2016-04-27 21:34:08 följande:
    Hur vet du satt din mjölk inte räcker till? Oftast vill barn snutta på kvällarna, det är ju inte bara mat utan trygghet också. Ju mer man ammar ju mer ökar produktionen så där stoppar du egentligen barnets sätt att öka den. Ibland föredrar bebisar till sist flaskan istället för bröstet, med flaskan behöver barnet inte "kämpa" o ibland slutar detta med att barnet protesterar vid bröstet o inte vill, många kvinnor tror då att de inte har någon mjölk.
    Jo, det vet jag. Och tro mig, hade det räckt med amning hade jag ammat bara. Men att han gallskriker vid bröstet efter ett tag pga hunger, bara en gång på kvällen. Det där med att de hellre tar flaska än bröstet har jag aldrig varit med om. Dottern behövde också tillägg en period. På kvällen är det en del som har mindre mjölk. Jag är inte orolig för att amningen inte ska funka, och en hungrig bebis vill jag inte ha. Han måste ju få det han behöver o visar tydligt att han behöver. Hade han inte varit hungrig hade han inte tagit flaskan efteråt. Sedan lägger jag honom till bröstet även efter flaskan, eftersom han gärna vill somna där.
  • mammave

Här har det börjat bli lite strul ibland med att komma till ro. Förut somnade han så lätt vid bröstet, men inte längre (särskilt inte till natten o då blir det lite skrik här med). Men himla skönt att höra att det inte bara här det låter så och inte bara jag som känner att mys med de stora blir lidande. Hoppas detta vänder snart för att kämpa för att de ska somna tycker jag är jobbigt Min stora pojk somnade väldigt lätt jämt, vilket var skönt. Dock var det mkt skrik o vaggande med dottern, vilket jag upplevde som tufft.

Svar på tråden Marsbebis 2016