• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • blomman 2

Min dotter fick åka vagn tills hon var 4++ för att vi bor långt ifrån allt och att vi var tvungna att gå väldigt tidigt på morgonen. Hon åkte även vagn när vi var borta och kom hem väldigt sent,som mitt i natten. Vi har ingen bil,så för mig var det samma sak i princip när kompisarna åkte bil några futtiga meter hemifrån till förskolan som att min dotter fick åka vagn. För övrigt var min dotter väldigt pigg på att gå så fort hon tog sina första steg och hon har klarat av mycket långa sträckor utan några problem. Och idag går vi dagligen otroligt långa sträckor! Ibland var jag tvungen att ha med vagnen på BUSSEN när jag storhandlar för att jag inte orkade nära alla matvaror! Och dessutom lider av kronisk golf och tennisarmbåge! Man ska inte vara så snabb på att döma.

• BlancoBanco
    metervara skrev 2015-07-15 20:52:11 följande:

Varför åker man bil med barn? Buss? Varför har man en cykelstol? Det är en transportfråga. Ibland vill man ta sig från punkt A till punkt B utan att avsätta 3h till att göra det. Nu åker min 6åring förvisso inte vagn men när hon var 4år fick hon sitta i den till förskolan, helt enkelt för att vi hade tre km att gå och jag inte hade lust att börja promenaden 03:00. På hemvägen fick hon spatsera runt bäst hon ville och det var ju också ett äventyr.. Fick packa matsäck varje gång för att inte hungra ihjäl på vägen.

Varför man har vagn på Furuvik vet jag dock inget om.

Love you!
  • viseversa

Jag har en son som ser "frisk" ut men han är autistisk och när vi är på ställen med mycket folk vill jag kunna sätta ner honom i en vagn ibland så jag känner att jag har koll. Han är ibland JÄVLIGT snabb att dra iväg nämligen. Dock går jag nästan aldrig till såna ställen där det är en folkmassa just för att jag är ett nervvrak hela tiden för att jag känner att jag måste ha koll på alla barnen(4 st)

• Studentpappa
    puss skrev 2015-07-15 20:27:07 följande:

På vilket vis är det lättare stt dra ett stort barn i vagn än att inte dra ett stort barn i vagn?

Det kan krävas en större del tålamod (antar) jag att lämna vagnen hemma. Därav min undran vem som var lat. 
  • Nelly12345

Min ena son 6,5 år har nyligen slutat åka vagn. Han har förkylningsaatma och vissa svårigheter i grovmotoriken som gör honom trött snabbt. Därav har han åkt vagn så länge.

• Studentpappa

Ska man gå 4km till förskolan är det en helt annan sak, men inne på en inte gigantisk nöjespark måste ett friskt barn orka gå själv. Vår treåring (snart fyra) gick då själv hela dagen utan problem och hon är inget motoriskt freak direkt. 

Jag tror dock inte på att barnen inte klarar det, utan att det mer är päronen som är de bekväma. 

• viseversa
    Studentpappa skrev 2015-07-15 22:29:27 följande:

Ska man gå 4km till förskolan är det en helt annan sak, men inne på en inte gigantisk nöjespark måste ett friskt barn orka gå själv. Vår treåring (snart fyra) gick då själv hela dagen utan problem och hon är inget motoriskt freak direkt. 

Jag tror dock inte på att barnen inte klarar det, utan att det mer är päronen som är de bekväma. 

Är det fruktansvärt då? Att vara bekväm som förälder? Att ha ett barn som kanske vill sitta i vab ibland fast barnet är över 3år? Är det så hemskt att du inte kommer kunna sova nu inatt?
  • pgw
    puss skrev 2015-07-15 20:28:01 följande:
    Gäller det också kollektivtrafiken inne på Furuviksparken?
    Ingen aning, har aldrig varit där. Men om man har det systemet hemma, så har man ju vagnen med sig när man åker hemifrån.
  • LaFontaine

Och som vanligt i den här typen av trådar -  hur i hela friden vet TS vilka barn som är friska och inte? Hur vet man vilka man ska förfasa sig över och inte? Och framförallt, har man inget viktigare för sig än att förfasa sig över andra?

• gabardin

Öh för att slippa avbryta dagen när fyraåring efter några timmar inte kan skärpa sig när fötterna är trötta och huvudet fullt av intryck. Vet inte exakt hur stort just Furuvik är men här används vagn på heldagsutflykter som innebär mycket promenerande. Blir 1-2 gånger per år kanske.

I vagnen kan man ta en paus, käka ett äpple och ladda batterierna utan att hela vuxensällskapet måste stanna upp och titta på. Tycker nog att TS kunde fokusera mer på Furuvik och mindre på att glo i andras barnvagnar.

Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)