• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Flygfotogen

För att det är praktiskt? Barn blir ibland trötta. Då undrar jag snarare varför man låter 3-5 åringar gå runt med napp i tid och otid så talet blir knas.

• Studentpappa
    Monchichier skrev 2015-07-17 11:36:34 följande:

Min första fråga blir automatiskt: Hur kan du vara så säker på att barnen du såg var mellan 4-6 år? Gick du runt och frågade alla?

Då jag har två väldigt långa barn har jag alltid fått höra gliringar varför jag har barnvagn till ett så stort barn. För ja, när de varit två har båda varit lika långa som en kort fyraåring. Man kan inte alltid gå på storleken på barn.

Det är ju självklart att det är föräldrarna som är "lata", bekväma skulle jag vilja benämna det. Och det är inget fel med det, varför göra livet krångligare än vad det redan är??

Och så till sist då, varför man kör friska stora barn i vagn:

Att ha med sig en vagn till ett nöjesfält är bekvämt, man har en bekväm och lättillgänglig plats att förvara alla "nödvändiga" grejer i.

För att man kan.

Det ser bättre ut att ha en unge i vagn än att ha hen i koppel.

För att det blir lite uttjatat i längden att stanna för att titta på precis alla "vackra" stenar och pinnar som finns på marken.

Även stora barn behöver vila upp sig, speciellt med alla intryck ett nöjesfält ger med sig.

Har man ett barn som trotsar är det ett utmärkt sätt att minimera trotsattackerna på.

Av naturliga orsaker har vuxna längre ben och kan således hålla högre hastighet på sina apostlahästar. Vilket är smidigt när man ska ta sig igenom ointressanta områden.

För att djurparker inte är så himla jätteroliga och fantastiska som folk påstår. Att dra ut på tortyren genom att hålla en 4-årings tempo precis hela dagen är ett självskadebeteende.

Var skulle man annars gömma kylväskan med den kalla ölen? Orka bära liksom och i en ryggsäck skakas dem ju sönder.

Jag skulle kunna fortsätta länge, länge till. Men jag tror nog att du förstår poängen.

Nej det kan ju såklart även handlat om korta åttaåringar
  • Studentpappa
    Flygfotogen skrev 2015-07-17 11:38:28 följande:

För att det är praktiskt? Barn blir ibland trötta. Då undrar jag snarare varför man låter 3-5 åringar gå runt med napp i tid och otid så talet blir knas.

Rätt många stora i vagn hade även napp, det kanske är praktiskt?
  • jashrinah
    jag var på djurparken med min son häromveckan , fick massa sura blickar när han åkte vagn och det var till och med en sur gubbe som kommenterade om att han nog var för gammal för att åka vagn .... han fyllde 2 år i maj ....
  • Studentpappa
    jashrinah skrev 2015-07-17 12:49:16 följande:
    jag var på djurparken med min son häromveckan , fick massa sura blickar när han åkte vagn och det var till och med en sur gubbe som kommenterade om att han nog var för gammal för att åka vagn .... han fyllde 2 år i maj ....
    Oj, ja det var överdrivet. Kommentarer/gliringar överlag känns väl som rätt osunda reaktioner.
  • Monchichier
    Studentpappa skrev 2015-07-17 12:57:45 följande:
    Oj, ja det var överdrivet. Kommentarer/gliringar överlag känns väl som rätt osunda reaktioner.
    Och din kommentar (och faktiskt även gliring) i debatten i form av trådstart på FL är inte en osund reaktion för att?
  • Monchichier
    Studentpappa skrev 2015-07-17 12:29:59 följande:
    Nej det kan ju såklart även handlat om korta åttaåringar
    Den enda invändningen där. Jomensåatt...
  • jashrinah
    Studentpappa skrev 2015-07-17 12:57:45 följande:
    faktiskt , och även tron att alla barn är lika stora :P min 2 åring antas alltid vara minst 3.5 xD 
  • Miafiastina

Svenska barn i allmänhet är bortskämda, supercurlade latmaskar jämför med t ex schweiziska barn där en normal femåring kan promenera en mil i rask takt eftersom de tränas att gå från unga år. I Sverige låter vi ungarna åka vagn till dess de börjar skolan eftersom de blir så trötta av att gå. Och så undrar vi varför barnfetman ökar i Sverige? Till detta kommer att man åker gratis på bussen, i Stockholm iaf, när man har vagn med sig, vilket gör att både mammor och barn kan spara pengar och energi genom att låta stora barn åka vagn och ta upp en massa plats för vanliga människor på överfulla bussar. Min dotter som är åtta år gör stora ögon när hon ser stora barn åka buss och undrar om det är något fel på dem. Då brukar jag säga att det inte är fel på barnen utan på deras föräldrar!

• Åsa

Gissningsvis av samma anledning som det finns de som har en treåring i vagn. Eller en tvååring. De kan gå men blir trötta och behöver hållas under uppsikt så de inte tappas bort, kommer efter eller kommer ut i trafik. Vid längre promenader eller bland mycket folk kan då vagn underlätta. En rejäl vagn har dessutom plats att lasta på. Barn på plats i vagn, saker under den och möjlighet att gå i rask takt kan bli ett lockande alternativ till händerna fulla med kassar och mindre barn gående mer eller mindre långsamt vid sidan av. Det säger även jag vars barn tultat på rätt så bra till fots även i tvåårsåldern.

När kommer förresten kritik mot att skjutsa förskolebarn i bil för några enstaka kilometer? (Särskilt utanför storstan vanligare än att skjutsa dem i vagn.)

Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)