• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Broom
    gbgumman skrev 2015-07-17 22:47:12 följande:
    Jag är lat när det kommer till tjat. Men jag gymmar två gånger i veckan och löptränar (mellan 7-10 km) på helgen.
    Jaha? 
  • sextiotalist
    Broom skrev 2015-07-17 22:44:32 följande:

Men nu vet vi ju att du är lat. Och säkert dina ungar också. 

Om jag har förstått gbgmamms (efter att läst flera av hennes svar i många trådar) så må hon välja i andras ögon "lata" lösningar, men jag skulle säga smara lösningar, inte alltid de valen jag själv skulle göra, men med all säkerhet den lösningen som passar deras familj.

Själv så valde vi bil i sista hand, och jag blev ofta full i skratt när någon ondgjorde sig över den lata föräldern med vagn.

Den lata föräldern hade åkt kollektiv med tre byten, den som gnällde över den lata föräldern hade tagit bilen
  • Studentpappa
    gbgumman skrev 2015-07-17 22:43:05 följande:

Men du kan fortfarande se mig dra min dotter i vagn och dra massa felaktiga slutsatser och förfasa dig utan att veta något om mig och mina barn som individer och det stör mig.

Vilka slutsatser var felaktiga? Du sa ju själv att hon var lat och du bekväm? Det var väl vad jag undrade i ts.

Om man ser ett "fenomen" som avviker från sin egen verklighet är det väl rätt naturligt att undra över det? Skulle jag åka till Skövde och helt plötsligt åkte alla ungdomar moped utan hjälm skulle jag bli lika förvånad över det då det är ovanligt.
  • pringles

Vem har rätt att döma andra människor och framför allt barn? Finns sjukdomar som inte syns. Min son är 4,5 och är ordinerad av läkare att åka vagn fast det inte syns på honom att han har en höft sjukdom. Får ibland sura blickar från såna som tycker att vi bara är lata föräldrar. ???? hade gärna sluppit den förbaskade vagnen men tyvärr är det ett hjälpmedel för våran son för att han ska få ett så bra liv i framtiden. Tänk på detta innan ni dömer andra!!!!! Idag får man inte vara annorlunda. Varför jag hittade hit är för att hitta en vagn som klarar över 15 kg. Det är mitt problem. Någon här som vet någon smidig lättkörd vagn som klarar mer ca 35 kg?

• Studentpappa
    pringles skrev 2015-07-18 07:02:54 följande:

Vem har rätt att döma andra människor och framför allt barn? Finns sjukdomar som inte syns. Min son är 4,5 och är ordinerad av läkare att åka vagn fast det inte syns på honom att han har en höft sjukdom. Får ibland sura blickar från såna som tycker att vi bara är lata föräldrar. ???? hade gärna sluppit den förbaskade vagnen men tyvärr är det ett hjälpmedel för våran son för att han ska få ett så bra liv i framtiden. Tänk på detta innan ni dömer andra!!!!! Idag får man inte vara annorlunda. Varför jag hittade hit är för att hitta en vagn som klarar över 15 kg. Det är mitt problem. Någon här som vet någon smidig lättkörd vagn som klarar mer ca 35 kg?

Jag dömer ingen utan undrar vilka anledningar det finns över de som kör friska stora barn i vagn. Sjuka barn är ju en självklarhet, orsakerna är givetvis många och det var det jag var intresserad av att höra några av dem. 
  • pringles

Vilken vagn använde ni?

Nelly12345 skrev 2015-07-15 22:27:08 följande:

Min ena son 6,5 år har nyligen slutat åka vagn. Han har förkylningsaatma och vissa svårigheter i grovmotoriken som gör honom trött snabbt. Därav har han åkt vagn så länge.

• sextiotalist
    Studentpappa skrev 2015-07-18 07:19:42 följande:

Jag dömer ingen utan undrar vilka anledningar det finns över de som kör friska stora barn i vagn. Sjuka barn är ju en självklarhet, orsakerna är givetvis många och det var det jag var intresserad av att höra några av dem. 

Men i din trådstart förutsatte du en massa som visade att du hade redan en bestämd uppfattning varför eller hur?

Sedan refererade du till ett tillfälle (nöjespark) då fler än vanligt tog vagnen
  • Lilla W

Min son 4.5 år går och springer längre och mer än de flesta, orkar mer än de flesta. Går på gymnastik. Cyklar själv långa sträckor och går till dagis men ibland tar vi vagnen :0 Lillasyster 3 månader gillar inte vagnen medans storebror älskar att sitta i vagnen o filosofera en stund, vi kanske går en promenad i rask takt, lillan i bärsele sovandes och jag o sonen pratar om det vi ser, sjunger och har en väldigt mysig stund, har väldigt svårt att förstå vad som skulle vara fel med det? Han sitter still en liten stund, thats it, vad är problemet? Dessutom behöver han ofta sova en stund på dagen fortf. även det gör han gärna i vagnen, fel? Och nej han slutade med blöjor och napp i 2 årsåldern. Vi bor i en stor stad och tar oss långa sträckor utan bil och blir ofta borta hela dagen, och vagnen är ett jättebra hjälpmedel. Detta är en så otroligt tröttsam debatt, varför är vagn de farligaste som finns, men åka bak på cykel, bli buren på axlar, åka bil, ståbräda är helt ok. De jag känner som slutade med vagn tidigt använde ist ngt av ovanstående. Det är ju samma sak! Kontentan är ju att barnets förflyttas från A till B utan att gå.

Och miafinastina: jag vet inte vart i Schweiz du har varit (militärläger?) men min mamma är från Schweiz och mina kusiner och kusinbarn har INTE gått flera kilometer i 2 årsåldern och helyllebilden du målar upp med helgsvandringar stämmer inte, snarare är dom mindre aktiva än vad vi är, och min kusin sög på tummen upp i tonåren. Kvinnor fick rösträtt 1991 i en del av landet och barnaga ansågs i alla fall när vi var små som en toppen uppfostringsmetod. Så jag vet inte om det är en jättebra måttstock som du vill påstå. Och eftersom du är så världsvan (jag har oxå bott i andra länder) så borde du väl oxå veta att bara för att barn inte kissar och bajsar i blöjor i många länder (för att det inte finns några blöjor) så betyder det inte att dom är "rena" och går på toaletten. Dom gör sina behov där dom står. Jag är väldans trött på att vi ska nedvärdera hur vi tar hand om barn i Sverige. Sverige är ett fantastiskt land att växa upp i. Vi glömmer ofta att många länder först förbjudit barnaga även först under de senaste decenniet typ Australien, Stor Britannien osv. I min sons dagisgrupp är de yngsta 3 år och ingen har har napp eller blöja så ta och kom ner från dina världsvana hästar. Det du säger om 5 åringar i blöja o nappar stämmer inte.

• Studentpappa
    sextiotalist skrev 2015-07-18 07:24:57 följande:

Men i din trådstart förutsatte du en massa som visade att du hade redan en bestämd uppfattning varför eller hur?

Sedan refererade du till ett tillfälle (nöjespark) då fler än vanligt tog vagnen

Ja den var onödigt spydig och det har jag lagt till. Men det var ju ändå av ren lathet en del använde vagnen så fel var det väl inte. Min undran var ändå över olika anledningar, rätt självklara men ändå. Ibland kan man få en aha-uppevelse av andras lifehacks som ändå inte behöver vara raketforskning. Men i detta fall har den uteblivit.
  • Donum

Hade vi bott i stan så hade våra barn förmodligen använt vagn rätt länge, av säkerhetsskäl. Jag hade inte känt mig trygg att gå med två barn "lösa" på Drottningtorget eller Järntorget, t ex. Det är för mycket trafik från alla håll så jag hade nog kört barnen i vagn om vi bodde så. Nu bor vi på landet och de stora, snart 5 år resp. 2,5 år, går överallt. Det är minst ett halvår sedan 2,5-åringen satt i vagn men hon hade definitivt fått sitta i vagn om vi inte bodde på landet. Hon är rätt vild.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)