• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • Studentpappa
    Klexane skrev 2015-07-17 06:21:28 följande:

Så invandrare är fattiga och svenskar rika?

Min dotter är förvissa vara 1.5 år men åker vagn ibland. Vagn är ett måste att ha med om man överhuvudtaget ska få en trevlig dag på stan eller vart man nu väljer att åka. Dessutom kan hon springa iväg på ett ögonblick och hålla handen är kul i några minuter.

Det finns gott om statistik som stödjer att invandrare har svårt att få jobb och är sämre betalda. Missat den debatten? Det gäller givet inte arbetskraftsinvandring från Europa. Jag kan inte tänka mig att det enbart är så att om du kommer från Mellanöstern så gillar du inte karuseller per automatik.
  • Studentpappa
    Anemone skrev 2015-07-16 23:45:34 följande:

Hur kan du veta om barnen du ser är friska? Tror du att alla sjukdomar syns?

Det behöver jag inte för att undra, ser jag 20 stora barn i vagn på en timme så kanske några är sjuka men de flesta inte. Svaren här i tråden visar ju rätt bra att det stämmer, många har barn i vagn länge av olika anledningar förutom sjukdom. Jag sprang inte runt och blängde på något särskilt barn utan det var mest en reflektion.
  • tobbe01

Om man lever sitt eget liv och inte måste publicera sig med text och bild på Facebook och bli "gillad" så blir livet enormt mycket enklare. Då gör man lite som man själv känner för. Man frågar inte om lov hela tiden. 

• Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-17 07:22:04 följande:

Om man lever sitt eget liv och inte måste publicera sig med text och bild på Facebook och bli "gillad" så blir livet enormt mycket enklare. Då gör man lite som man själv känner för. Man frågar inte om lov hela tiden. 

Jag publicerar otroligt lite på Facebook så det har ingenting med min undran att göra. Däremot så har jag som regel att när jag undrar över något så frågar jag istället för att fortsätta undra.
  • tobbe01
    Studentpappa skrev 2015-07-17 07:35:00 följande:
    Jag publicerar otroligt lite på Facebook så det har ingenting med min undran att göra. Däremot så har jag som regel att när jag undrar över något så frågar jag istället för att fortsätta undra.
    ....och så får du klargörande svar? Vet du nu?
  • Studentpappa
    tobbe01 skrev 2015-07-17 07:42:28 följande:

....och så får du klargörande svar? Vet du nu?

Jag förväntade mig inte ett samstämmigt svar utan olika anledningar, och det har jag fått ja. Vad ska man annars använda familjeliv till om inte få svar på oviktiga saker? Har det varit något viktigt hade jag sökt svaret någon annanstans
  • mammatill2rara

Nu känner jag mig träffad. I förrgår skrek en dam på mig just angående denna fråga. Jag blev som tokig. Min dotter fyllde 5 år i onsdags. Mitt svar till att vi använder vagn fortfarande är " jag gillar långpromenader, jag går till mataffären om vi inte storhandlar det blir totalt 5.5 kilometer att gå.. en långpromenad tar kanske att för mig gå en timme. Inte ens mitt 8 åring vill gå rask takt en timme

Han cyklar. Men 5 åringen? Orkar inte gå varken 5 km, eller längre sträckor. Då vägrar hon efter ett tag och vill bli buren. Så då tar vi vagnen med oss. Cykla har hon nyss lärt sig att göra utan stödhjul och än så länge får hon inte vara efter vägen för oss. ..

Men i helgen då vi var på kolMårten lämnades vagnen hemma oturligt nog var alla kärror utlånade så båda barnen gick i över 7 timmar. Närmare 8000 steg UTAN gnäll. Troligen pågrund av all distration de fann omkring sig.

• Studentpappa
    mammatill2rara skrev 2015-07-17 08:04:23 följande:

Nu känner jag mig träffad. I förrgår skrek en dam på mig just angående denna fråga. Jag blev som tokig. Min dotter fyllde 5 år i onsdags. Mitt svar till att vi använder vagn fortfarande är " jag gillar långpromenader, jag går till mataffären om vi inte storhandlar det blir totalt 5.5 kilometer att gå.. en långpromenad tar kanske att för mig gå en timme. Inte ens mitt 8 åring vill gå rask takt en timme

Han cyklar. Men 5 åringen? Orkar inte gå varken 5 km, eller längre sträckor. Då vägrar hon efter ett tag och vill bli buren. Så då tar vi vagnen med oss. Cykla har hon nyss lärt sig att göra utan stödhjul och än så länge får hon inte vara efter vägen för oss. ..

Men i helgen då vi var på kolMårten lämnades vagnen hemma oturligt nog var alla kärror utlånade så båda barnen gick i över 7 timmar. Närmare 8000 steg UTAN gnäll. Troligen pågrund av all distration de fann omkring sig.

De flesta barn klarar mer än var vi päron tror, skönt att det gick bra på kolmården utan vagnen
  • Freja07

Allt syns ej utåt..Min dotter på 8 år har medfött hjärtfel..Nu åker hon inte vagn men fram till hon var 5,5 åkte hon..Nu får vi pausa oftare osv..Men nog finns det kanske "lata" föräldrar oxå men allt syns faktiskt inte..det finns OSYNLIGA funktionsnedsättningar oxå..

Freja 070515 My 081208
  • Monchichier

Min första fråga blir automatiskt: Hur kan du vara så säker på att barnen du såg var mellan 4-6 år? Gick du runt och frågade alla?
    Då jag har två väldigt långa barn har jag alltid fått höra gliringar varför jag har barnvagn till ett så stort barn. För ja, när de varit två har båda varit lika långa som en kort fyraåring. Man kan inte alltid gå på storleken på barn.

Det är ju självklart att det är föräldrarna som är "lata", bekväma skulle jag vilja benämna det. Och det är inget fel med det, varför göra livet krångligare än vad det redan är??

Och så till sist då, varför man kör friska stora barn i vagn:

Att ha med sig en vagn till ett nöjesfält är bekvämt, man har en bekväm och lättillgänglig plats att förvara alla "nödvändiga" grejer i.
    För att man kan.
    Det ser bättre ut att ha en unge i vagn än att ha hen i koppel.
    För att det blir lite uttjatat i längden att stanna för att titta på precis alla "vackra" stenar och pinnar som finns på marken.
    Även stora barn behöver vila upp sig, speciellt med alla intryck ett nöjesfält ger med sig.
    Har man ett barn som trotsar är det ett utmärkt sätt att minimera trotsattackerna på.
    Av naturliga orsaker har vuxna längre ben och kan således hålla högre hastighet på sina apostlahästar. Vilket är smidigt när man ska ta sig igenom ointressanta områden.
    För att djurparker inte är så himla jätteroliga och fantastiska som folk påstår. Att dra ut på tortyren genom att hålla en 4-årings tempo precis hela dagen är ett självskadebeteende.
    Var skulle man annars gömma kylväskan med den kalla ölen? Orka bära liksom och i en ryggsäck skakas dem ju sönder.

Jag skulle kunna fortsätta länge, länge till. Men jag tror nog att du förstår poängen.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)