• Studentpappa

Varför stora barn i vagn? (+4 år)

Varför kör man friska stora barn i vagn? Är ni rädda att de ska få motion eller gå sönder? Var på furuvik igår och hälften av ungarna i framåtvända sittvagnar tror jag var mellan 4-6 år. Ok om de har ett handikapp, men det tror jag knappast gäller särskilt många av vad det såg ut.

Är det föräldrarna eller barnen som är lata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-18 07:24
    TS:en är onödigt spydig, jag är bara nyfiken och inte ute efter att förolämpa.

• Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)
  • gbgumman
    tobbe01 skrev 2015-07-16 19:37:23 följande:
    Och å andra sidan.....vari finns det "idealistiska" i att barn över typ fem år inte får åka vagn?
    Jag tycker det är helt ok (och rätt skönt) att inte ha en idealisk unge. En vanlig härlig skitunge med egen vilja är underbart att ha.
  • pigglet

Vi använde vagn till de äldsta barnen rätt länge när det gällde sådana heldagsutflykter. Om vi gör något så gör vi det en hel dag, dvs vi går in när de öppnar och ut när de stänger. Det blir många timmar, massor av intryck, och då kan det vara skönt för även en 4-åring att sitta i vagn en stund och vila. Sedan kanske man inte heller har bilen precis utanför, utan har en bit att gå när de stänger också...
    Och så var det ju så praktiskt att kunna packa saker i/under vagnen  :)

Habiliteringen var tidiga med att påpeka att yngsta inte skulle sitta i vagn, rullstol var mycket bättre. Varje gång jag läser sådana här trådar, där folk förfasar sig över äldre barn i vagn, förstår jag varför. Vi var på Furuvik för några veckor sedan. Om någon såg vår son skulle de klassa honom som "helt frisk", men det innebär inte att han orkar gå en hel dag. Så han springer runt det han vill, men får sitta i rullstolen när vi går mellan de olika hagarna.

• Monkii

Åh jag önskar att jag hade fått i sitta i vagn ibland när jag var 4-5. Jag fick sån brutal i värk i fötterna efter en lång dag och alla trodde att jag bara fejkade när jag satt ner på marken och grät.

• Anemone

Hur kan du veta om barnen du ser är friska? Tror du att alla sjukdomar syns?

• cosinus

Behöver väl inte vara något av det :)

Mina har kunnat sitta i vagn när de varit över 4 år. En 4-åring går inte lika fort som en 10-åring i 5 km. En 10-åring blir vansinnig av att vänta på lillsyrran den sträckan så för att kunna gå in till stan, gå och handla lördagsgodis och annat hela familjen så har vi oftast haft med barnen fast den yngsta varit 4. Så har denna kunnat gå 2 km, vila några 100 meter och sen gå igen. Om alternativet till vagn är att hela familjen åker bil tycker jag det är helt lysande med vagn även för lite större barn.

Vi har också ibland gått och badat på vintern. De 2 äldre har orkat gå 3 km, bada och gå hem. De två yngre har gått dit, badat och sen varit helt slut. Då har de fått åka vagn hem.

Har aldrig förstått varför en del är så anti vagn för lite större barn. De behöver ju inte ens sitta i den större delen av tiden men bara att den är med och ger vila ibland gör att man på ett helt annat sätt kan anpassa tempo och längd efter äldre syskon och göra det roligare för hela familjen.

• Min älskade dotter

Vi har vagn till vår 4-åring. Anledning - för att hon inte orkar gå en hel dag på ex Furuvik. :) Att bära på henne känns ju bara onödigt då hon blir trött :) Och en hel dags aktivitet brukar hon behöva vila en stund mitt på dagen :)

Alla gör vi olika och alla barn är olika :) Skulle inte ens orka bry mig om hur andra gör ;)

• Penida

Brukar själv tänka att det inte syns utanpå och jag finner det rätt ointressant varför ett barn sitter i vagn.

gbgumman skrev 2015-07-16 09:21:39 följande:
    Det har blivit mitt motto också. När folk frågar varför jag inte jobbar heltid svarar jag att det är skönt att inte göra det.

Försöker göra livet så enkelt som möjligt.
    Skaffar inte fler barn än jag orkar med
    Jobbar inte mer än jag behöver.
    Lagar mat från grunden när lusten infaller tar halvfabrikat eller hämtar hem mer från restaurang när jag inte orkar.
    Säger nej till chefen när hon vill att jag ska göra något uppdrag jag inte vill.

Det konstiga är att jag har fått mer respekt från omgivningen sedan jag började säga nej.

Dock säger jag alltid ja om det känns bra. Vilket det ofta gör när jag inte är uttröttad av massa felprioriteringar. Hamna i en livskris när mitt äldsta barn var runt 1,5 år och när jag tog mig ut detta bestämde jag för aldrig mer onödiga konflikter eller liknade.

Vilket fint inlägg. Tumme upp!
    Avskyr CIO-metoder
  • tobbe01
    gbgumman skrev 2015-07-16 19:46:25 följande:
    Jag tycker det är helt ok (och rätt skönt) att inte ha en idealisk unge. En vanlig härlig skitunge med egen vilja är underbart att ha.
    Precis. Våra ungar åkte vagn länge och de åt t o m välling ur nappflaska tills de var i skolåldern!!! (den var godast så ). Idag är de vuxna, välutbildade och välmående kvinnor.
  • Klexane
    Studentpappa skrev 2015-07-16 08:29:32 följande:

Sen noterade jag att väldigt liten del besökare var invandrare, men det är rätt dyrt att vara där vilket säkert bidrar.

Så invandrare är fattiga och svenskar rika?

Min dotter är förvissa vara 1.5 år men åker vagn ibland. Vagn är ett måste att ha med om man överhuvudtaget ska få en trevlig dag på stan eller vart man nu väljer att åka. Dessutom kan hon springa iväg på ett ögonblick och hålla handen är kul i några minuter.
Svar på tråden Varför stora barn i vagn? (+4 år)