Ascendere skrev 2015-07-23 12:53:28 följande:
En indikation på vart Moderaterna är på väg kommer vi att få på deras kongress i höst. Då skulle tydligen en ganska stor skara moderater från främst Skåne lägga ett förslag om att gå ur DÖ. Det är även många moderater som öppet börjat prata om att samarbeta med SD, dock inte på riksplanet då det knappast ses med blida ögon av AKB och C:o.
Som det ser ut i dag tror jag Moderaterna har större möjligheter att vända sin politik och börja återta väljare än vad S har.
S reagerar antagligen med ryggmärgen och fortsätter tjata om jobben. De är däremot helt oförmögna att ta in kopplingen hög invandring av outbildat folk -> hög arbetslöshet.
De Nya Moderaterna styrs av Reinfeldts "
öppna-era-hjärtan-Hen-liberaler".
Alla som idag leder MUF går i samma genus-korrekta fotspår.
Det finns säkert ett gäng moderater (äkta moderater) som kommer att protestera mot DÖ på stämman men jag kan inte se att det kommer att hända någoting som ändrar Nya Moderaternas politik.
Det jag kan se hända är att ett antal moderater lämnar Nya Moderaterna och går till SD. Eller möjligen till KD. Eller till Borgerlig Framtid.
Jag kan inte se någonting som gör att Nya Moderaterna tänker lämna den liberala väg de trätt in på och det kommer att förr eller senare tvinga bort moderaternas kärnväljare. Den dagen de tröttnar på att få stryk i varje fråga internt.
Detta kommer i sin tur att sänka Nya Moderaterna ned mot 15% och en tredje-/fjärdeplats i svensk politik.