• LängtanSåStor

BF Februari/Mars 2016 :)

Änñnntligen plus på stickan. Ngn mer som har BF I Februari eller Mars?

Jag har BF 24 Februari!

• Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)
  • zespriem
    Linda40 skrev 2015-08-19 12:10:19 följande:

Vi blev erbjudna nipt-testet gratis och med tanke på missfallsrisken vid moderkaksprov/fostervattensprov så var valet inte svårt. Nu går vi och väntar på svar...jätte jobbigt!

Nä, då är det ju inte ett svårt val! Vi får betala 6300 för testet, har då redan betalat 1900 för KUB. Fick ni mkt dåliga siffror?
  • Linda40
    zespriem skrev 2015-08-19 13:41:45 följande:
    Nä, då är det ju inte ett svårt val! Vi får betala 6300 för testet, har då redan betalat 1900 för KUB. Fick ni mkt dåliga siffror?
    Vi fick 1:94 och i Stockholm landsting så erbjuder dom då även nipt-test numera.
  • zespriem
    Linda40 skrev 2015-08-19 15:23:18 följande:

Vi fick 1:94 och i Stockholm landsting så erbjuder dom då även nipt-test numera.

Håller tummarna för att du får bra svar! Jag fick 1:237. Där jag gjorde ligger gränsen på 1:300, har förstått att den på många ställen ligger på 1:200, så jag kanske inte behöver vara så orolig. Imorgon ringer BM och då tänkte jag be om tid för nipt.
  • maja747
    Linda40 skrev 2015-08-19 15:23:18 följande:
    Får man fråga hur gammal du är? :/Jag är 28 år och i v. 11+2. Har KUB 31/8 och oroar mig för att jag ska få dåligt resultat..
  • Linda40
    maja747 skrev 2015-08-20 14:59:36 följande:
    Får man fråga hur gammal du är? :/Jag är 28 år och i v. 11+2. Har KUB 31/8 och oroar mig för att jag ska få dåligt resultat..
    Ja det får man =) jag är 40 år men som jag har uppfattat det så har dom infört nipt-testet till alla som blir erbjudna kub och får under 1:200 i resultat.
  • Linda40
    Linda40 skrev 2015-08-20 15:28:13 följande:
    Ja det får man =) jag är 40 år men som jag har uppfattat det så har dom infört nipt-testet till alla som blir erbjudna kub och får under 1:200 i resultat.
    NIPT kallas en ny metod där man i ett blodprov på den blivande mamman kan avgöra fostrets kromosomer. I Stockholm erbjuds det till kvinnor som har en KUB-risk större än 1:200, som alternativ till moderkaksprov eller fostervattenprov. Kvinnor som inte har en förhöjd risk får, om de önskar ta ett NIPT-prov, bekosta det själva. Det kostar 2015 8000:-
  • mammave

Jag har gjort nipt-test denna graviditet, men valde bort kub-testet då det inte alls är speciellt tillförlitligt. Att få högrisk på kub och sen att bebisen är frisk är ganska vanligt och skapar mkt onödig oro. Med största sannolikhet är ändå bebisen frisk. Räkna om det till procent så ser ni att procentsiffran blir väldigt liten. Vad bra att de äntligen har börjat erbjuda nipt. Jag bekostade mitt själv eftersom jag varken gjorde kub el bor i Sthlm, men det var värt varenda krona mot att slippa oron som kub kan orsaks (fick högrisk på kub i min förra graviditet med en frisk liten kille i magen då)

• zespriem
    mammave skrev 2015-08-20 21:33:17 följande:

Jag har gjort nipt-test denna graviditet, men valde bort kub-testet då det inte alls är speciellt tillförlitligt. Att få högrisk på kub och sen att bebisen är frisk är ganska vanligt och skapar mkt onödig oro. Med största sannolikhet är ändå bebisen frisk. Räkna om det till procent så ser ni att procentsiffran blir väldigt liten. Vad bra att de äntligen har börjat erbjuda nipt. Jag bekostade mitt själv eftersom jag varken gjorde kub el bor i Sthlm, men det var värt varenda krona mot att slippa oron som kub kan orsaks (fick högrisk på kub i min förra graviditet med en frisk liten kille i magen då)

Förstår verkligen ditt val! Klokt av dig. Jag är väldigt orolig. Fick dessutom reda på av läkare på mottagningen att de använder en annan algoritm vid sin uträkning än som görs på sjukhuset. Så jag kan inte jämföra mina siffror med dem som gjort på sjukhuset där gränsen är 1:250. Där jag gjorde är gränsen 1:300. På måndag ska jag lämna blodprov.
  • Lisa 236
    Hej på er vänner!

Var med här för ett tag sen men fick en massa blödningar mm så orkade inte vara inne något, Nu i allafall ser allt bra ut och blödningarna är borta sedan några veckor. Är i vecka 13+4 idag och har  BF den 21 feb 2016. 

Har gjort KUB nyligen med mycket fina resultat. så lycka till till oss alla nu framöver.
  • Johlin87

Hej tjejer! Inte varit här inne på flera månader, tycker det blir för jobbigt att läsa om alla blödningar etc när man inte var riktigt "safe" än men nu känns det bättre :) Går in i vecka 15 idag så är i andra trimestern nu.

Var på KUB i måndags och fick se den lilla gullungen, hoppade och sparkade runt för fullt där inne, och fick fina resultat. BF 20 februari nu :) Galet så orolig man kan vara med andra barnet..man vet mer vad man kan förlora tror jag och blir nojigare innan man vet allt är ok. Förra graviditeten fick vi se dottern i vecka 8. Nu vill jag bara veta vad det är för kön..

Hoppas det går bra för er som väntar på resultat, usch lider med er! :(

Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)