• Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?

Jag och min sambo har inte skyddat oss på över 2 år, men det var först för ca 1 år sedan vi verkligen försökte bli gravida genom att pricka ägglossningar, men utan resultat. Jag fick PCOS diagnos i december och har nu ätit tredje omgången Pergotime utan resultat..

Personer i vår omgivning får barn på rullande band och jag kan inte längre glädjas åt dem, vilket känns otroligt jobbigt för jag är ju egentligen glad för deras skull, men min sorg är större.. Idag kom senaste barnet till två hyfsat nära vänner, men istället för att glädjas med dem, gråter jag. Jag klarar inte ens av att se bilden på deras barn på facebook eller att skicka ett grattis-sms och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka träffa dom överhuvudtaget nu när de har ett nyfött barn. Kanske när det blivit 1 år.. men nu eller de närmsta månaderna? Nej, det går inte för det gör alldeles för ont, fruktansvärt ont. Det låter hårt och jag känner mig hemsk, men det är såå svårt för mig att stå ut i detta och att se andras lycka när jag själv mår så otroligt dåligt över att det aldrig tycks bli vår tur, känns outhärdligt. Det är inte "bara" barn jag känner eller har nära mig som jag mår dåligt av att tänka på eller se, utan jag mår dåligt av barnvagnar, nallar, nappar, gravida - ja, allt som har med barn att göra. Det räcker att jag ser små barn på film, så gråter jag.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag känner mig så otroligt ensam i detta och undrar om det finns någon som är i samma sits..?

• Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?
  • Anonym (?)
    Pommac1 skrev 2015-08-04 21:18:59 följande:
    Nej jag straffar ingen. Jag är bara besviken på hennes beteende och det var inte ens ett år sedan hon nämnde att hon funderade på att donera sina ägg. Så, ja? Man blir ju lite som ett frågetecken. Tänker inte lita på vad hon säger nåt mer. Tycker hon har varit extremt grov om man säger så. Naturligtvis kan man ändra sig. Man är bara människa och man kan inte förstå alla. Så jag förstår att du inte förstår.
    Du är besviken på henne för att hon ändrar åsikt om att skaffa barn?

Hur tänker du nu, blir du mer fertil om hon inte skaffar barn? Eller känns det
    bättre om hon också år ofrivilligt barnlös?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-07-28 09:23:24 följande:
    Jag önskar också att det fanns större förståelse och att människor i allmänhet inte var så klumpigt nyfikna; "Ska inte ni ha barn snart, ni har ju varit tillsammans så länge?"  "Nu är det väl snart dags för er?"  "Tänk vilken bra mamma du skulle blivit, ska ni skaffa barn snart?"

Jag har börjat svara att jag inte vill ha barn för då blir det oftast tyst på den som frågar, eller så säger jag att jag inte tycker om barn. Jag vill inte ha frågor kring barn så när de kommer ändå vill jag snäsa av frågeställaren utan att behöva fläcka ut det känsligaste i hela mitt liv - att vi har svårt att få barn och att vi måste ha hjälp, att vi försökt ett tag nu och att varje mens känns som ett knivhugg i hjärtat. Jag förstår faktiskt inte varför människor envisas med att fråga om barn, inser de inte att det är en fråga man absolut inte ställer? Det är ju en enormt känslig fråga för det finns såå många som inte kan få barn, som redan försökt i flera år eller som inte vill ha barn. Jag blir upprörd när jag tänker på det...

Du vill ha förståelse för din barnlöshet, men du vill inte att folk ska få reda på det?
  • Libra1

Tråden handlar om det som står i rubriken...

Visa hänsyn!!!

• Anonym (Förstår)

Förstår dig till 100% TS!
    Jag har också Pcos, prövade med Pergotime i 5 månader ( egentligen rekommenderas det 3 mån i rad men av olika anledningar så kunde vi inte pricka in sex-dagarna i två månader så fick ha Pergotime 2 extra ggr). Varje månad kollade jag med Vul om jag fått ÄL. Och javisst, jag hade äntligen fått ÄL. Men det tog sig fan inte ändå. Fick ett ordentligt sex-schema av vår gynekolog men nää inget funkade. Till slut skickade han remiss för Ivf. Och vi gick igenom allt. Och lyckades på första förstöket, tack o lov!
    Ivf är tydligen vädligt fördelaktigt när man har Pco/Pcos fick jag höra på vår klinik.
    Och jag kan från hjärtat verkligen rekommendera att ni skickar remiss för ivf.
    Och man behöver faktiskt inte umgås med bebisar! Jag berättade för mina vänner rakt ut när det var som värst att jag träffade de gärna, men bara utan bebisen och alla mina vänner respekterade det. När jag ruvade ville jag bara vara i närheten av bebisar hela tiden konstigt  nog. Och om allt går som det ska så får vi en egen bebis i början på feb efter år av försök {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Frustrerad)

Jag var arg frustrerad och hade ingen glädje kvar åt alla andra som ynglade av sig som guppys . 

Jag och min make bestämde oss för att försöka bli med barn efter 1 år tillsammans . Men efter ett missfall blev det inget mer . Vi prövande pergotime i 6 månader . Blev deklarerade oförklarligt barnlösa . Vi fungerade var för sig men inte tillsammans . Efter ett år fick vi komma in i ivf karusellen. I samma veva började folk omkring oss att bli med barn som min förskräckliga svägerska .När deras barn kom brast det bara för mig jag bara grät . Min lilebror fick en son . Allt påminde mig om vad jag inte kunde få . Vårt första ivf försök misslyckades trots fina ägg . 
    Sen tog det ytterligare 1 år innan de bestämde sig för att sätta in ett fryst ägg i en kontrollerad ägglossning.Det tog 4 år . Men nu till slut har vi honom vårt mirakel . Han är 2 år nu .Nu vet vi också vad som de missade att diagnosera . Jag har endometrios . 
    Jag gläds åt min son mer än något annat . Fast jag kommer så väl ihåg hur jäkla skit jobbigt det var att se alla gravida . Att alla förväntade sig att man skulle glädjas åt dem . Jag klistrade på ett leende fastän jag höll på att dö inombords . Sen gick jag hem och grät . Nu vill vi ju ha ett syskon , fast som sagt inget händer . 

Anonym (?) skrev 2015-08-04 21:45:47 följande:
    Du vill ha förståelse för din barnlöshet, men du vill inte att folk ska få reda på det?
    Jag önskar att människor i allmänhet hade förståelse för att alla inte blir gravida utan problem och därav inte ställer frågor kring det till vem som helst! 15 % av alla i fertil ålder har faktiskt svårigheter av olika slag som gör det svårt att bli gravid. Därav tycker jag inte att man ska ställa frågor kring det till personer som man inte är väldigt nära.
    Anonym (Förstår) skrev 2015-08-04 22:53:58 följande:

Förstår dig till 100% TS!
    Jag har också Pcos, prövade med Pergotime i 5 månader ( egentligen rekommenderas det 3 mån i rad men av olika anledningar så kunde vi inte pricka in sex-dagarna i två månader så fick ha Pergotime 2 extra ggr). Varje månad kollade jag med Vul om jag fått ÄL. Och javisst, jag hade äntligen fått ÄL. Men det tog sig fan inte ändå. Fick ett ordentligt sex-schema av vår gynekolog men nää inget funkade. Till slut skickade han remiss för Ivf. Och vi gick igenom allt. Och lyckades på första förstöket, tack o lov!
    Ivf är tydligen vädligt fördelaktigt när man har Pco/Pcos fick jag höra på vår klinik.
    Och jag kan från hjärtat verkligen rekommendera att ni skickar remiss för ivf.
    Och man behöver faktiskt inte umgås med bebisar! Jag berättade för mina vänner rakt ut när det var som värst att jag träffade de gärna, men bara utan bebisen och alla mina vänner respekterade det. När jag ruvade ville jag bara vara i närheten av bebisar hela tiden konstigt  nog. Och om allt går som det ska så får vi en egen bebis i början på feb efter år av försök {#emotions_dlg.flower}

Åh, vad kul att ni nu väntar barn, att det tillslut tog sig. Önskar er all lycka!
  • Anonym (sprid kärlek....)

Det är så svårt att förstår för någon som inte har haft svårt att få barn.

Jag hoppas och önskar att alla ni som kämpar att ni såklart får det ni önskar. Men även om så inte blir fallet finner frid och ett lugn. Att ni kan se och hålla barn utan att bryta ihop.

Att ni kan leva livet till fullo och ärligt glädjas åt andra. Livet är fullt av prövningar och detta verkar vara er. Hur man handskas och tar sig igenom dess säger mkt om hur man är som person. Jag skickar er kärlek och hopp och önskar att era önskningar slår in! <3

• Hoppp

Ni som inte kan glädjas till andra som får barn eller är gravida, den dagen ni själva blir gravida så förvänta er inte att någon annan kommer glädjas med er. Förvänta er exakt samma situation av bitterhet som ni själva ger.

• Anonym (Diane)

Åt tom p piller men blev gravid.. Är 20 år så det finns inte ens en chans att jag kan behålla.. Jag har endlmetrios så jag har alltid gått runt och trott att jag ska ha supersvåra att bli gravid i framtiden , och har varit väldigt ledsen över det.. :( men samtidig hände detta nu i fel tid..

Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?