• Anonym (Ofrivilligt barnlös)

Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?

Jag och min sambo har inte skyddat oss på över 2 år, men det var först för ca 1 år sedan vi verkligen försökte bli gravida genom att pricka ägglossningar, men utan resultat. Jag fick PCOS diagnos i december och har nu ätit tredje omgången Pergotime utan resultat..

Personer i vår omgivning får barn på rullande band och jag kan inte längre glädjas åt dem, vilket känns otroligt jobbigt för jag är ju egentligen glad för deras skull, men min sorg är större.. Idag kom senaste barnet till två hyfsat nära vänner, men istället för att glädjas med dem, gråter jag. Jag klarar inte ens av att se bilden på deras barn på facebook eller att skicka ett grattis-sms och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka träffa dom överhuvudtaget nu när de har ett nyfött barn. Kanske när det blivit 1 år.. men nu eller de närmsta månaderna? Nej, det går inte för det gör alldeles för ont, fruktansvärt ont. Det låter hårt och jag känner mig hemsk, men det är såå svårt för mig att stå ut i detta och att se andras lycka när jag själv mår så otroligt dåligt över att det aldrig tycks bli vår tur, känns outhärdligt. Det är inte "bara" barn jag känner eller har nära mig som jag mår dåligt av att tänka på eller se, utan jag mår dåligt av barnvagnar, nallar, nappar, gravida - ja, allt som har med barn att göra. Det räcker att jag ser små barn på film, så gråter jag.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag känner mig så otroligt ensam i detta och undrar om det finns någon som är i samma sits..?

• Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?
  • Libra1
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-06-09 21:23:28 följande:

Jag och min sambo har inte skyddat oss på över 2 år, men det var först för ca 1 år sedan vi verkligen försökte bli gravida genom att pricka ägglossningar, men utan resultat. Jag fick PCOS diagnos i december och har nu ätit tredje omgången Pergotime utan resultat..

Personer i vår omgivning får barn på rullande band och jag kan inte längre glädjas åt dem, vilket känns otroligt jobbigt för jag är ju egentligen glad för deras skull, men min sorg är större.. Idag kom senaste barnet till två hyfsat nära vänner, men istället för att glädjas med dem, gråter jag. Jag klarar inte ens av att se bilden på deras barn på facebook eller att skicka ett grattis-sms och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka träffa dom överhuvudtaget nu när de har ett nyfött barn. Kanske när det blivit 1 år.. men nu eller de närmsta månaderna? Nej, det går inte för det gör alldeles för ont, fruktansvärt ont. Det låter hårt och jag känner mig hemsk, men det är såå svårt för mig att stå ut i detta och att se andras lycka när jag själv mår så otroligt dåligt över att det aldrig tycks bli vår tur, känns outhärdligt. Det är inte "bara" barn jag känner eller har nära mig som jag mår dåligt av att tänka på eller se, utan jag mår dåligt av barnvagnar, nallar, nappar, gravida - ja, allt som har med barn att göra. Det räcker att jag ser små barn på film, så gråter jag.

Anledningen till att jag skriver här är för att jag känner mig så otroligt ensam i detta och undrar om det finns någon som är i samma sits..?

Det är tufft att vara ofrivilligt barnlös. Vi har kämpat i 6 år. Det gör ont att se alla små barn och gravida magar.

Det finns lite träffar runt om i landet för ofrivilligt barnlösa. Jag mår lite bättre när jag får träffa och prata med andra i samma situation.

Kika här: www.minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Hoppas att ni lyckas snart!!! Har ni funderat på IVF? Det är bra om man har PCO.
    Libra1 skrev 2015-07-27 18:08:10 följande:
    Det är tufft att vara ofrivilligt barnlös. Vi har kämpat i 6 år. Det gör ont att se alla små barn och gravida magar.

Det finns lite träffar runt om i landet för ofrivilligt barnlösa. Jag mår lite bättre när jag får träffa och prata med andra i samma situation.

Kika här: www.minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Hoppas att ni lyckas snart!!! Har ni funderat på IVF? Det är bra om man har PCO.
    Det blir IVF om det inte tar sig med pergo och andra hormoner, men jag vill ju givetvis helst slippa, men blir det inget plus som kommer vi göra IVF. Jag kommer inte ge upp fören det verkligen är kört! Tack för länken! :)

Skrev tack för länken, innan jag hade tryckt på den.. Den fungerar inte :/

• Anonym (Barnlös)

Vi har fått beskedet att vi inte kan få barn. Att få barn naturligt är helt uteslutet och vi behöver ett litet mirakel för att överhuvudtaget kunna få barn, med hjälp.

Känner mig arg, besviken, bestulen på min livsgnista och befinner mig i en mörk tunnel just nu där jag inte ser något ljus. Så nej, jag kan inte glädjas med andra. Men det känner jag ingen skuld över. Det är inte konstigt direkt. Önskar att människor hade större förståelse för att många par faktiskt inte kan få barn. De allra flesta jag känner ser det som en självklarhet att kunna få barn, så det blir inte lättare när man får frågor om när man också tänkt skaffa barn.

• Libra1
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2015-07-27 21:36:25 följande:

Skrev tack för länken, innan jag hade tryckt på den.. Den fungerar inte :/

Märkligt! Den fungerar för mig. :-/
    Libra1 skrev 2015-07-27 23:48:27 följande:
    Märkligt! Den fungerar för mig. :-/
    Ja nu funkar den! Måste varit tillfälligt knas när jag provade igår ;)
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-07-27 21:45:56 följande:

Vi har fått beskedet att vi inte kan få barn. Att få barn naturligt är helt uteslutet och vi behöver ett litet mirakel för att överhuvudtaget kunna få barn, med hjälp.

Känner mig arg, besviken, bestulen på min livsgnista och befinner mig i en mörk tunnel just nu där jag inte ser något ljus. Så nej, jag kan inte glädjas med andra. Men det känner jag ingen skuld över. Det är inte konstigt direkt. Önskar att människor hade större förståelse för att många par faktiskt inte kan få barn. De allra flesta jag känner ser det som en självklarhet att kunna få barn, så det blir inte lättare när man får frågor om när man också tänkt skaffa barn.

:( Jag förstår att du känner dig arg och besviken, bestulen på din livsgnista och bara ser mörker omkring dig just nu. Det är inte alls konstigt att du känner så! Och någon skuld tycker inte jag heller att det finns i det. Du känner vad du känner och det har du all rätt till.

Jag önskar också att det fanns större förståelse och att människor i allmänhet inte var så klumpigt nyfikna; "Ska inte ni ha barn snart, ni har ju varit tillsammans så länge?"  "Nu är det väl snart dags för er?"  "Tänk vilken bra mamma du skulle blivit, ska ni skaffa barn snart?"

Jag har börjat svara att jag inte vill ha barn för då blir det oftast tyst på den som frågar, eller så säger jag att jag inte tycker om barn. Jag vill inte ha frågor kring barn så när de kommer ändå vill jag snäsa av frågeställaren utan att behöva fläcka ut det känsligaste i hela mitt liv - att vi har svårt att få barn och att vi måste ha hjälp, att vi försökt ett tag nu och att varje mens känns som ett knivhugg i hjärtat. Jag förstår faktiskt inte varför människor envisas med att fråga om barn, inser de inte att det är en fråga man absolut inte ställer? Det är ju en enormt känslig fråga för det finns såå många som inte kan få barn, som redan försökt i flera år eller som inte vill ha barn. Jag blir upprörd när jag tänker på det...

Jag är ledsen för er skull, att ni kommit till den punkt då det konstaterats att ni inte kan få barn :( Det är orättvis tycker jag, att vissa har så enkelt och andra har det så svårt.. är adoption ett alternativ? Eller ni kanske inte börjat fundera kring det ännu.. 
  • Pommac1
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-07-27 21:45:56 följande:

Kan du inte berätta lite mer? Varför behöver ni ett litet mirakel med att få hjälp? Usch vad trist att vi ska behöva känna så här. Jag tror min man blir less på mig snart. Vet inte hur jag ska göra nästa helg då min svärfar fyller år. Känns jobbigt att åka dit då min svägerska som nyligt blivit gravid trots att hon alltid sagt att hon inte tänker skaffa några barn. Jag har ingen lust att träffa den människan. Men min man kommer bara säga: vaddå? Ska du bara sluta träffa min släkt nu? Och se besviken ut. Han är inte alls lika förstående i det här. Och det är ju väldigt synd.
  • Anonym (fd barnlös)
    Pommac1 skrev 2015-07-28 09:31:30 följande:
    Kan du inte berätta lite mer? Varför behöver ni ett litet mirakel med att få hjälp? Usch vad trist att vi ska behöva känna så här. Jag tror min man blir less på mig snart. Vet inte hur jag ska göra nästa helg då min svärfar fyller år. Känns jobbigt att åka dit då min svägerska som nyligt blivit gravid trots att hon alltid sagt att hon inte tänker skaffa några barn. Jag har ingen lust att träffa den människan. Men min man kommer bara säga: vaddå? Ska du bara sluta träffa min släkt nu? Och se besviken ut. Han är inte alls lika förstående i det här. Och det är ju väldigt synd.
    Men folk kan ändra sig! Varför straffa henne och dem för att de ändrat sig.

Jag förstår inte hur vissa barnlösa tänker, och då har vi själva varit där innan vi fick barn via ivf tillslut!
  • Pommac1
    Anonym (fd barnlös) skrev 2015-08-04 17:52:46 följande:

Men folk kan ändra sig! Varför straffa henne och dem för att de ändrat sig.

Jag förstår inte hur vissa barnlösa tänker, och då har vi själva varit där innan vi fick barn via ivf tillslut!

Nej jag straffar ingen. Jag är bara besviken på hennes beteende och det var inte ens ett år sedan hon nämnde att hon funderade på att donera sina ägg. Så, ja? Man blir ju lite som ett frågetecken. Tänker inte lita på vad hon säger nåt mer. Tycker hon har varit extremt grov om man säger så. Naturligtvis kan man ändra sig. Man är bara människa och man kan inte förstå alla. Så jag förstår att du inte förstår.
Svar på tråden Kan inte glädjas med andra som får barn.. Någon mer?