• Mecros

Barngröt utan socker

Hej! 

Jag är visslingen fortfarande gravid och är beräknad om 2 månader. Men till min fråga, jag är mest nyfiken på era erfarenheter. 

Gröt till 6 månaders barn, som man köper på ica t.ex nestlé eller semper och vad det nu finns, är ju känt för att vara socker i, nu står det osockrat på paketen men socker benämns i andra termer än just socker. Det sägs att barnet hellre vill äta dessa gröter och välling istället för att bli intresserade av "riktig" mat just för att dem är så söta. 

Har ni något tips på hur man kan göra egen barnvänlig gröt? Jag äter själv havregrynsgröt varje morgon, men flingorna är ganska stora för ett 6 månaders barn. Läste någonstans att någon hade blandat havregrynsgröt med lite bröstmjölk. vad är era erfarenheter? 

Jag själv äter ekologiskt och så sockerfritt som möjligt, då socker är sjukt svårt att undkomma i vår dagliga kost tyvärr. 

• Svar på tråden Barngröt utan socker
  • Natulcien
    ankan9 skrev 2015-05-22 13:43:53 följande:

Att ge vanlig havregrynsgröt utan järn och fett i ska du inte göra.

Det beror ju naturligtvis på vad bebisen äter i övrigt. Om bebisen äter enorma mängder gröt så är det såklart viktigt att berika den ordentligt. Men om bebisen till största delen ammar och bara smakar på lite annat så är det ingen fara med lite "vanlig" gröt. Man måste såklart se helheten, inte bara gröten som ett isolerat mål mat.

• ankan9

Jag talade dock om den perioden bebisen äter gröt, vilket antagligen sträcker sig längre än de veckor den får smakportioner.

Mitt barn äter inga mängder gröt, och har aldrig gjort. En gång om dagen. Den berikar jag, för att se till att hon får i sig minst 8 mg järn om dagen. Jag beräknar även hennes e% fett då senaste studierna pekar på att ett större fettbehov i småbarns hjärnor än man trott förr.

Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.

Natulcien skrev 2015-05-22 13:59:48 följande:

Det beror ju naturligtvis på vad bebisen äter i övrigt. Om bebisen äter enorma mängder gröt så är det såklart viktigt att berika den ordentligt. Men om bebisen till största delen ammar och bara smakar på lite annat så är det ingen fara med lite "vanlig" gröt. Man måste såklart se helheten, inte bara gröten som ett isolerat mål mat.

• Donum
    ankan9 skrev 2015-05-22 14:07:13 följande:

Jag talade dock om den perioden bebisen äter gröt, vilket antagligen sträcker sig längre än de veckor den får smakportioner.

Mitt barn äter inga mängder gröt, och har aldrig gjort. En gång om dagen. Den berikar jag, för att se till att hon får i sig minst 8 mg järn om dagen. Jag beräknar även hennes e% fett då senaste studierna pekar på att ett större fettbehov i småbarns hjärnor än man trott förr.

Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.

Mina barn har fått helt vanlig havregrynsgröt (mixade gryn när de var små) och de har uppenbarligen fått en bra start därigenom. Ingen näringsbrist, ingen järnbrist, inga krämpor överhuvudtaget. Jag har dock ammat länge och gissningsvis påverkar det att järnet som bröstmjölken innehåller tas lättare upp i kroppen än tillsatt järn. Om TS kommer att amma finns ingen anledning att ge specialmat till barnet. Det går bevisligen utmärkt med helt vanlig gröt. Vi har för övrigt aldrig gett våra barn annan mat än den vi själva äter (således inte heller välling). Man kan också ha i åtanke att företagen bakom diverse barnmatsprodukter vill tjäna pengar. Självklart kan man betala för det om man vill, men det har ingenting att göra med vad barnen faktiskt behöver.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Natulcien

Jo tack, jag har bra koll. Och jag vet att det är poppis att smula palt i hemmagjord gröt. Men jag vet inte om du läste allt jag skrev? Jag skrev att man måste se helheten och inte bara gröten. Alla bebisar äter inte ens gröt. Det finns andra livsmedel, samt bröstmjölk och ersättning också. Och om bebisen får i sig nog av det andra så måste man inte trixa med palt och fett i gröten. Jag reagerade på att du skrev att man inte ska ge gröt utan fett och järn, vilket man naturligtvis kan göra om bebisen äter allsidigt för övrigt. En liten smörgåskant med leverpastej, lite blodpudding eller lite aprikospuré innehåller också järn. Glad
  • Natulcien
    Donum skrev 2015-05-22 14:20:07 följande:
     Man kan också ha i åtanke att företagen bakom diverse barnmatsprodukter vill tjäna pengar. Självklart kan man betala för det om man vill, men det har ingenting att göra med vad barnen faktiskt behöver.
    Exakt. Barnmatföretagen har spridit en myt om att alla bebisar i princip dör av järnbrist vid exakt 6 månaders ålder om de inte omedelbart får järnberikad föda. En lukrativ myt, vad det verkar... Flört
  • Anilo

Mixade havregryn + mixat paltknäcke + ev katrinplommonpuré

• Monkii
    ankan9 skrev 2015-05-22 13:43:53 följande:

Glöm inte palt om du gör egen gröt.

Vi gjorde gröt på bovete och quinoamjöl från 5 mån och på havregryn och boveteflibgor från 7 månader.

En matsked krossat palttunnbröd i för järn och en tesked smör/rapsolja för fett. Fettet behövs för hjärnans utveckling.

Att ge vanlig havregrynsgröt utan järn och fett i ska du inte göra.

Ang järn så är det mkt järn i just havregryn
  • Dasha

. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.

Skrattande tur för ditt barn!

Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll.

har du koll på ALLA vitaminer och mineraler ett barn behöver?
  • Mecros

Nu känner jag att tråden gled ur sin ursprungsfråga. Tack för alla tips, kommer absolut ta del av dem när bebis är redo för gröt.

Andra som köper gröt, puréer och allt vad det finns får gärna göra det och jag ser inget fel med det. Jag gör som jag känner så får andra göra som de känner.

Men jag vill laga allt från grunden hemifrån för då vet jag exakt vad mitt barn får i sig. Och inga konserveringsmedel, surreglering och diverse för att kunna förvara i barnmatsburkar på i en butik. Många skriver också att det står ju faktiskt vart sockret kommer ifrån osv, men som träning/kostnörd i många år har jag lusläst allt möjligt och man ska inte va så godhjärtad mot dem som säljer barnmat. Se allt med skeptiska ögon, iaf när det gäller mat och grejer man stoppar i sig. Men sen år det upp till var och en att göra vad man vill :) tack och hej! Nu lämnar jag tråden.

Svar på tråden Barngröt utan socker