Barngröt utan socker
Bebisen blir ju van vid söt smak p.g.a. bröstmjölken som ju är ganska söt.
Men du kan ju alltid köra havregryn i mixer och koka gröt på dem om du vill undvika just industrigröt.
Bebisen blir ju van vid söt smak p.g.a. bröstmjölken som ju är ganska söt.
Men du kan ju alltid köra havregryn i mixer och koka gröt på dem om du vill undvika just industrigröt.
Att ge vanlig havregrynsgröt utan järn och fett i ska du inte göra.
Jag talade dock om den perioden bebisen äter gröt, vilket antagligen sträcker sig längre än de veckor den får smakportioner.
Mitt barn äter inga mängder gröt, och har aldrig gjort. En gång om dagen. Den berikar jag, för att se till att hon får i sig minst 8 mg järn om dagen. Jag beräknar även hennes e% fett då senaste studierna pekar på att ett större fettbehov i småbarns hjärnor än man trott förr.
Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.
Nu känner jag att tråden gled ur sin ursprungsfråga. Tack för alla tips, kommer absolut ta del av dem när bebis är redo för gröt.
Andra som köper gröt, puréer och allt vad det finns får gärna göra det och jag ser inget fel med det. Jag gör som jag känner så får andra göra som de känner.
Men jag vill laga allt från grunden hemifrån för då vet jag exakt vad mitt barn får i sig. Och inga konserveringsmedel, surreglering och diverse för att kunna förvara i barnmatsburkar på i en butik. Många skriver också att det står ju faktiskt vart sockret kommer ifrån osv, men som träning/kostnörd i många år har jag lusläst allt möjligt och man ska inte va så godhjärtad mot dem som säljer barnmat. Se allt med skeptiska ögon, iaf när det gäller mat och grejer man stoppar i sig. Men sen år det upp till var och en att göra vad man vill :) tack och hej! Nu lämnar jag tråden.