• Dasha

Barngröt utan socker

för det första, finns det t.ex nestle mild gröt havre från 4 mån, som man kan ge ända tills barnet är runt 10-11 mån, och sedan övergå till vanlig havregrynsgröt. I Nestle Min Gröt Havre Mild finns det inte NÅT som har med socker att göra.
    finns säkert andra märken också.

för det andra, så ger vi nu sempers gröt från 6 mån, med äpple och banan, och där står det att sockret kommer från just bananen och äpplet, det vill säga, om du gör din egen havregrynsgröt och river i lite äpple och m osar i lite banan, så blir det precis samma sak

• Dasha
    ankan9 skrev 2015-05-22 14:07:13 följande:

. Men jag har valt att försöka ge min tjej en så bra start jag kan.

Skrattande tur för ditt barn!
    ankan9 skrev 2015-05-22 14:07:13 följande:

Jag vet dock att det inte är många som har sådan koll.

har du koll på ALLA vitaminer och mineraler ett barn behöver?
  • Dasha
    Mecros skrev 2015-05-22 17:55:02 följande:
    En ingrediens är skummjölk vilket innehåller socker, en ingrediens är grädde vilket innehåller mjölkpulver=socker.
    ursäkta.. förstår inte....

tänker ni inte ge barnet något mjölk överhuvudtaget? till vilken ålder då?

menar du laktos när du säger socker?

mitt första barn hade mjölkallergi, och läkare var väldigt bekymrade att, citerar "barnet går miste om så väldigt mycket när barnet inte får mjölk". Och då ammade jag hela tiden! men läkare ändå insisterade på att ge barnet Nutramigen (typ ersättning, gjort på hydraliserad mjölk). de ville att jag skulle tilläga den i alla mjölkfria grötar och puréer. och då åt mitt barn också 2 kalktabletter om dagen.
  • Dasha
    Mecros skrev 2015-05-22 18:17:58 följande:
    Fast nu var det frågan om tillsatser osv och inte om att utesluta mjölkprodukter.

Finns ju alltid två sidor av ett mynt så sådana här diskutioner kan pågå förevigt.
    nej, jag bara förstår inte riktigt.

trodde du menade mjölk. Men du menar alltså mjölkPULVER?

vad är det i mjölkpulver som är socker? om man alltså jämför med mjölk från min kyl hemma?

• Dasha
    Madmoiselle skrev 2015-05-22 18:32:11 följande:
    All mjölk innehåller socker oavsett om det är mjölken hemma i kylen eller mjölkpulver. Det kallas mjölksocker eller laktos. Det finnas alltså naturligt i mjölken det är inte tillsatt.
    ja men precis, så tänker jag också.

men mecros vill utesluta gröt på grund av mjölpulver, men vill inte utesluta mjölkprodukter.

ursäkta, jag är nog lite trög idag, kan någon förklara detta för mig? jag kanske också slutar köpa industrigröt då.

• Dasha

tack för förklaringen!

en till fråga bara Skäms

Mecros skrev 2015-05-22 18:56:11 följande:
     t.ex Sempers egna barngröt har tillsatser däribland socker

menar du nu mjölksocker eller annan socker?

googlade lite själv, fick t.ex. den här artikeln:
    www.dt.se/allmant/dalarna/barngrotens-dolda-socker

i slutet av artikeln erbjuder dem ett recept på "bra hemlagad gröt" som inte har så mycket socker som köpegröt:

Receptet kommer från dietisterna på Barnkliniken på Falu lasarett och innehåller tillräckligt med järn för ett barn. En portion på 150 gram innehåller drygt en sockerbit.

1/2 deciliter havregryn, krossa eller mixa dem om barnet vill äta slät gröt

2 teskedar smulat paltbröd (innehåller järn som barnet behöver)

1-1,5 deciliter vatten

1 tesked fett, olja, smör eller flytande margarin

1 matsked rivet äpple, päron eller annan frukt

FATTAR INTE: DEN HÄR GRÖTEN HAR JU INGEN MJÖLK I

hur kan de jämföra sockerinnehåll på gröt med mjölk och utan mjölk?  och säga sedan att mjölkfri gröt är bättre för att den innehåller mindre socker!!!!!????

det är inte attityd fråga, det är logiken som haltar här.
    Möjligen min logik. Påpeka gärna var jag har fel.

Svar på tråden Barngröt utan socker