• Mecros

Barngröt utan socker

Hej! 

Jag är visslingen fortfarande gravid och är beräknad om 2 månader. Men till min fråga, jag är mest nyfiken på era erfarenheter. 

Gröt till 6 månaders barn, som man köper på ica t.ex nestlé eller semper och vad det nu finns, är ju känt för att vara socker i, nu står det osockrat på paketen men socker benämns i andra termer än just socker. Det sägs att barnet hellre vill äta dessa gröter och välling istället för att bli intresserade av "riktig" mat just för att dem är så söta. 

Har ni något tips på hur man kan göra egen barnvänlig gröt? Jag äter själv havregrynsgröt varje morgon, men flingorna är ganska stora för ett 6 månaders barn. Läste någonstans att någon hade blandat havregrynsgröt med lite bröstmjölk. vad är era erfarenheter? 

Jag själv äter ekologiskt och så sockerfritt som möjligt, då socker är sjukt svårt att undkomma i vår dagliga kost tyvärr. 

• Svar på tråden Barngröt utan socker
  • Mecros
    Daltonify skrev 2015-05-22 10:38:31 följande:
    Jag ger ingen "köpegröt" utan köper havregryn som är extra tunna, finns på de flesta mataffärer. Ibland har jag i fruktpureer jag gjort själv och ibland har jag inte i något alls. För järnets skull tar jag i lite krossad paltknäcke och kokar med gröten. Har gjort detta sedan 4 mån då han bara fick börja smaka lite så inga problem för en nybörjare.
    Tack för tipset! Har också tänkt att göra egna puréer. Undvika köpbarnmat i så stor mån det går.
  • Mecros

Nu känner jag att tråden gled ur sin ursprungsfråga. Tack för alla tips, kommer absolut ta del av dem när bebis är redo för gröt.

Andra som köper gröt, puréer och allt vad det finns får gärna göra det och jag ser inget fel med det. Jag gör som jag känner så får andra göra som de känner.

Men jag vill laga allt från grunden hemifrån för då vet jag exakt vad mitt barn får i sig. Och inga konserveringsmedel, surreglering och diverse för att kunna förvara i barnmatsburkar på i en butik. Många skriver också att det står ju faktiskt vart sockret kommer ifrån osv, men som träning/kostnörd i många år har jag lusläst allt möjligt och man ska inte va så godhjärtad mot dem som säljer barnmat. Se allt med skeptiska ögon, iaf när det gäller mat och grejer man stoppar i sig. Men sen år det upp till var och en att göra vad man vill :) tack och hej! Nu lämnar jag tråden.

• Mecros
    Natulcien skrev 2015-05-22 16:39:09 följande:
    Det låter bra! Vi gav heller aldrig burkmat till sonen, utan lagade själva. Jag tycker att det är klokt att utesluta raffinerat socker och annan skit så mycket man kan. Däremot tror jag inte att man behöver vara rädd för söta smaker.
    Lycka till med bebisen! Glad
    Ja precis! Tack så mycket!
  • Mecros
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-05-22 17:35:00 följande:

Nyfiken fråga bara. Vad för socker är det i Fruktgröt med äpple & päron från Semper tex?

Ja nu undrar ni väl vad den där jävla handen är här och surrar men ja av nyfikenhet så undrar man ju. smile2.gif

En ingrediens är skummjölk vilket innehåller socker, en ingrediens är grädde vilket innehåller mjölkpulver=socker.
  • Mecros
    Dasha skrev 2015-05-22 18:02:25 följande:
    ursäkta.. förstår inte....

tänker ni inte ge barnet något mjölk överhuvudtaget? till vilken ålder då?

menar du laktos när du säger socker?

mitt första barn hade mjölkallergi, och läkare var väldigt bekymrade att, citerar "barnet går miste om så väldigt mycket när barnet inte får mjölk". Och då ammade jag hela tiden! men läkare ändå insisterade på att ge barnet Nutramigen (typ ersättning, gjort på hydraliserad mjölk). de ville att jag skulle tilläga den i alla mjölkfria grötar och puréer. och då åt mitt barn också 2 kalktabletter om dagen.
    Fast nu var det frågan om tillsatser osv och inte om att utesluta mjölkprodukter.

Finns ju alltid två sidor av ett mynt så sådana här diskutioner kan pågå förevigt.
  • Mecros
    Dasha skrev 2015-05-22 18:40:13 följande:
    ja men precis, så tänker jag också.

men mecros vill utesluta gröt på grund av mjölpulver, men vill inte utesluta mjölkprodukter.

ursäkta, jag är nog lite trög idag, kan någon förklara detta för mig? jag kanske också slutar köpa industrigröt då.

Grejen är att jag inte vill använda mig utav t.ex Sempers egna barngröt då den är väldigt söt och har tillsatser däribland socker och så som Apple/päronjuicekoncentrat samt andra tillsatser. Jag vill göra egen gröt där jag vet att inga tillsatser använts. Även om laktos/mjölkpulver/skummjölk finns i vanlig mjölk så har den här "mjölken" i barngröten behandlats och gjorts torr. Då blandar jag hellre ner mjölk i gröten själv. Och jag undviker gärna socker i största mån därav vill jag just undvika gröten.

Men alla gör som de vill.
Svar på tråden Barngröt utan socker