• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

helnil_ skrev 2015-06-29 22:40:45 följande:

Blir så nervös när ni säger att ni inte kan ha era vanliga kläder! Jag är i exakt vecka åtta (7+0 idag) och min mage putar ut pyttelite så kan ha alla mina kläder och det syns knappt. Blir så nervös att de är nå fel!

Bli inte det, jag instämmer med Linda8110 - det är inte bebis, bara massor med svullna tarmar och kanske en del vätska :P Det tränger och ser inte det minsta gulligt ut, i alla fall inte på mig ;) Har ett enda - ETT ENDA - par normala byxor jag kan ha, och det är mina "baggy jeans"... Har i och för sig en maxiklänning också som ju passar, men den har tajt resår över brösten vilket förstår gör skitont. 

Man kanske ska svälja stoltheten och skaffa mammakläder trots allt? 
    nesistas skrev 2015-06-29 22:13:35 följande:

hej systrar!

Maka011 vi håller tummarna för dig imorgon på VUL! Förstår att du är nervös. Jag har VUL på onsdag (lyckades få en tidigare tid än nästa vecka, puh). Också nervös, det är så overkligt fortfarande har inte riktigt tagit in att vi faktiskt väntar barn igen, så här sju år senare. Sista chansen till syskonförsök, vågar inte ta in det fullt ut än. 

Men herregud vad magen putar! Gravid Känner mig uppblåst som en ballong och inga byxor passar. Hur ska man kunna smyga flera veckor till utan att det märks? Är ju bara i vecka 7+1... Desperat jakt på vanliga byxor med snäll mjuk midja, som inte är mammabyxor, har ni några tips?

kram Nesistas

SKÖNT att du fick en tidigare tid! Det är en plåga att gå och bara vänta... Då håller jag tummarna för dig och tänker på dig under morgondagen :) 

Skönt att höra att det inte bara är jag som har ballongmage :P Jag fattar inte heller hur detta ska gå! Tack och lov har vi båda semester just nu, så jobbet är inget problem. Vi bestämde oss dessutom för att hålla oss borta från hans familj som inget vet ännu tills vi passerat v. 12. Mitt tips ang. byxor som inte är mammabyxor är leggings. Jag har två par jag kan ha utöver mina jeans. Leggings och generösa skjortor är bra grejer ;) 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-07-01 09:22:46 följande:

Haha, ja verkligen! Upplever du att det "kör" i tjejmagen? Alltså inte gaser. Har haft småhugg där med sen jag vaknade idag. Känns inte jätte angemänt. :/
    Linda8110 skrev 2015-07-01 09:50:07 följande:
    Jag har ju haft otaliga krampattackar och ilande och molande och gud vet vad hela tiden... Men den lever :)
    Så har det varit för mig också. Fast mest precis omkring livmodern, inte I den. Lite lite till höger eller lite lite till vänster. Kramp får jag också. Inte alls skönt, men å andra siden växer det ju så det knakar ;) 
    nesistas skrev 2015-06-30 17:34:24 följande:
    Stort grattis!! Så härligt att höra! Solig
    Imorgon är det min tur, börjar bli riktigt nervös nu.... Håll tummarna att allt är bra!
    Jag har tänkt på dig idag. Hur har det gått? Håller alla tummar och tår för att allt gick bra <3 
  • Cyanea

Idag har jag och maken varit på MVC för första gången! Jättespännande. Vet inte riktigt om vi är inskrivna eller om vi blir det på fredag? Ska tillbaka då i alla fall för att boka in RUL m.m. 

BM var jätterar, men verkar inte riktigt ha förstått det där med IVF. Hon litade på datorns uträkning och bakdaterade oss 4 (!!!) dar. Istället för att vara i v. 9+4 blev jag plötsligt i v. 9+0. Snopet, tänkte jag. Detta trots att vi hade med oss intyget från Sahlgrenska. Vet inte alls hur det gick till. 

När vi pratade om min oro för missfall fick vi genast en tid på en mottagning lite längre bort, så nu vid kl. 14 fick vi träffa en ny läkare. Hur underbar som helst. Med vanligt ultraljud (vilket bara det känns som en enorm seger, att slippa VUL-staven) letade hon rätt på bebisen på nolltid. Fint litet hjärta som pickade på och alldeles rätt storlek. Det bästa av allt var att den sprattlade och levde rövare hela tiden <3 Så sjukt underbart att se den röra sig!

Just nu är jag så sjukt glad. Vårt mirakel lever och mår bra! Läkaren sa även att för varje dag som går minskar risken för MF, och att när bebisen ser så fin ut som den gjorde idag är risken ganska liten. Inte obefintlig, men liten. Hon bekräftade också vårt datum, att vi ska lita på IVF-klinikens datum. Väldigt självklart egentligen, men skönt när ens läkare kan fastställa det. 

Hoppas det är bra med alla er medsystrar där ute <3 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-07-01 17:01:47 följande:

Imorn har vi vårt vul. Som om det intee räckte med nervositet så krockade vi med bilen idag. Bilen framför tvärnitade och vi hann inte bromsa in tillräckligt, så det blev en kollision och vår bil är pajj framtill. Vi mår bra, men nu är jag ju djävulskt orolig för lilla livet där inne :(

Åh fy vad obehagligt!!! Du ska se att det gick bra med pyret. Det ligger ju skyddat av blygdbenet, tror inte att något ska kunna trycka på där. Vilken tid är det dags imorrn? Jag lovar att hålla tummarna för dig! 
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-07-01 19:37:37 följande:
    Grattis!!!! Så underbart! vad härligt att höra angående statistiken med missfall. Jag nosar fortfarande emellanåt. Särskilt när jag tycker att jag mår lite för bra  
    Tack så mycket <3 Jag gör precis likadant, blir så jäkla nojig så fort jag mår acceptabelt! Men kanske är det så att du börjat komma in i rutiner som funkar bättre för dig och att kroppen börjat anpassa sig till graviditeten? 
  • Cyanea
    trulsatruls skrev 2015-07-02 00:49:30 följande:

Jag var tvungen att ta en paus från alla trådar ett tag, blev så fruktansvärt orolig där ett tag nämligen... Men igår var vi på VUL och minsann puckade ett starkt hjärta därinne och hennes är exakt på dagen så stor som henne ska! Vilken känsla! Nu kan vi slappna av en aning och försöka njuta av tiden som kommer. Grattis till er andra som fått se era underverk!

nesistas skrev 2015-07-02 09:02:34 följande:

Hej alla fina systrar!

Förlåt att jag inte uppdaterade igårkväll men låg hela kvällen med jätteont i magen, troligen gaser och luft i tarmarna. (Anar lite hur stackars bebisar med kolik har det, fy fasen vad ont det gjorde). Bättre idag, puh.

Vi var på VUL igår hos jättegullig BM på IVF Stockholm och fick se vårt lilla pyre med ett starkt pickande litet hjärta. BM sa att det såg jättefint ut och hennes känsla var att det är en liten tjej. Hjärta Vi skrattade och frågade hur hon kunde se det så tidigt, och hon skrattade också och sa att det var en känsla hon hade. Skrattande Vi är så klart glada vad det än är, men innersta önskan är ju en liten lillasyster till blivande storebror.... Så oändligt skönt att få se pyret, det finns, det lever och växer! Först nu kan känslan sjunka in och vi vågar landa i tanken, jag är faktiskt gravid igen!! Så glad, så tacksam, så ödmjuk inför livets längtan efter sig självt.

Stor kram till er alla

Lady1986 skrev 2015-07-02 12:36:05 följande:

Allt såg bra ut med lilla pyret! Jag är i vecka 7+3, exakt som mina beräkningar ???? Hjärtat slog fort, fort!

GRATTIS tjejer <3 <3 <3 Hoppas att ni kan ta det lugnt ett tag nu när ni vet att allt ser bra ut och passa på att riktigt skämma bort er i sommarvärmen, för det har ni gjort er mer än förtjänta av :D 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-07-02 14:42:08 följande:

Stort grattis till alla er som varit på vul! Mäktigt eller hur?? :) Har idag varit på samtal på mvc och fått tid till inskrivningssamtal 5/8. :) Bm var inte riktigt nöjd med hur carlanderska räknar hon ville backa mig en vecka, men nöjde sig till sist med deras uträkning.

Lite obehagligt att de så gärna vill flytta på datumen, kan jag tycka. Jag menar, om de utför IVF hoppas man ju innerligt att de har koll på befruktningsdatum etc och inte bara hoppas på det bästa ;) BM baserar ju dessutom sina siffror på väldigt vaga referenser jämfört med IVF som faktiskt inte gissar utan VET. 
  • Cyanea
    Hemlig78 skrev 2015-07-02 20:00:04 följande:

Enligt flera källor som tex ivf, bm, vi som gör ivf vet exakt hur gammalt embryot är och när det sätts in. Det betyder att om den växer som den ska så har man datumet från insättningen o åldern på fostret . Börjar det skilja på dagar eller vecka (att den är mindre än vad den skulle) så kan det bero på att det är något som inte ska med tillväxten. - men självklart kan det bli superbra iaf.

Jag förstår verkligen inte vad du menar. De baserar ju inte på ultraljud heller, utan någon standardberäkning efter senaste mens. Och varför basera datumen på senaste mens om man hållit på och manipulerat kroppen så som man gör med IVF och kanske inte ens har sin "normala" cykel? Min BM baserade inte hur långt gången jag är på storlek, utan på andra parametrar. Läkarens UL bekräftade att fostrets storlek överensstämmer med hur långt gången jag är enligt IVF. 
  • Cyanea

Var precis hos MVC igen. Mina tyroideaprover var visst inte helt bra :( Vet inte vad som var fel, det kunde BM inte svara på. Nya prover tagna idag i alla fall och någon gång under nästa vecka ska jag få besked om jag behöver Levaxin eller inte. Önskar att BM hade kunnat svara lite bättre, nu är jag ju orolig för att Kotten ska fara illa :( 

• Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-07-03 09:05:28 följande:
    Vad är det för sorts prover?
    Sköldkörteln. Min mamma och äldsta halvsyster har haft struma, så de la till lite extra prover till mig, jag vet inte om det är standardprover för alla. Om jag inte missförstår dem verkar jag ha för liten produktion i sköldkörteln :( 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015