• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

En PantherTant skrev 2015-06-18 15:11:17 följande:

Vul idag, allt såg bra ut och hjärtat slog så fint

Åh vad glad jag blir! Grattis!!!
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-06-19 16:09:32 följande:

Midsommarafton och jag går in i vecka 7. Går på toa och en rejäl blödning kommer. Färskt blod med lite klumpar. Tror bestämt att vår resa just tog slut...

Åh vännen :'( Vad ledsen jag blir för din skull. Håller också tummarna för att det är ok. Hoppas att du efter omständigheterna mår ok. Styrkekramar <3 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-06-20 16:40:02 följande:
    Var nyss på undersökning. Träffade en otroligt osympatisk läkare som fick mig att känna mig som en liten lort. Men på skärmen syntes ett pyttelitet tickande. Men är ju ingenting som garanterar att det inte är ett missfall på gång så nöjer mig med att pyret lever just nu. Vul på carlanderska 30/6.
    Usch vad förbannad jag blir på den jäkla läkaren men SKÖNT att pyret lever!!! Det är allt vi kan göra, att ta det en dag i taget. Jag är skiträdd för missfall eftersom jag fick det förra försöket plus att jag blött lite tidigare i den här graviditeten. Bra med goda nyheter :)
    helnil_ skrev 2015-06-20 16:35:35 följande:

Hur går det för er allihopa? :) jag är så jäkla trött hela tiden, det är det jag märker mest. Idag kom det också en illamåendeattack helt plötsligt, har inte mått illa tidigare. Annars känner jag mig som vanligt :) på torsdag är det dags för VUL är nervös och förväntansfull på samma gång. Tiden går så sakta! Nästa vecka går jag in i vecka 7 :)

Jag hoppas att det går fint! Tog min sista Lutinus igår, vilket känns skönt. Mår illa dygnet runt, vill inte äta något, sover helt utan hjälp (har tagit sömntabletter i några år innan vi blev med barn), knasig svullen mage, ömma bröst - lite av varje helt enkelt ;) 
  • Cyanea
    Tuzzelin skrev 2015-06-21 10:22:52 följande:

Blev överstimulerad mot slutet så magen blev jättesvullen. Nu verkar den lite bättre. Man blir ju lite nojjig när man funderar va de kan bero på. Tänker att jag fått missfall så hormon nivåerna sjunkit och de är därför. Man kan bli knäpp av tankarna. Kommer inte känna mig lugn innan jag sett hjärtat slå på ultraljudet. Nån som vet hur tidigt man gör de?

Vi gjorde vårt i v. 7+4 :) 
    maka011 skrev 2015-06-21 00:19:16 följande:

Tack allihopa för alla fina ord! Ja jag hade väl önskat en mer sympatisk läkare vid ett sånt känsligt skede i mitt liv. Fine, jag fattar att han var stressad och kanske ansåg att jag överreagerade, men hans förbannade jobb är att få mig som patient att känna mig trygg och försöka guida mig dit genom att ge mig ordentlig fakta istället för att få mig att känna mig dum och förminskad.

Min man är sjuksköterska och han brukar säga något i stil med att "Läkarnas jobb är att göra bedömningar på vilka medicinska åtgärder som behöver göras. Sjuksköterskors jobb är att se till att patienterna mår bra och att läkarna inte har ihjäl någon." Jag förstår det mer och mer för varje gång jag söker upp vården. Sällan bra läkare om man inte är tydligt dödssjuk, men däremot ofta bra sköterskor oavsett hur frisk man är eller inte. Läkare jobbar liksom inte med omvårdnad, utan medicinering och behandling. Du behövde ingen medicinsk behandling, alltså fick du inget bra bemötande. Tragiskt och beklagligt och absolut inte ok. 
  • Cyanea

Hej tjejer!

Hoppas det är bra med er och era små mirakel :) Jag behöver lite hjälp!

Jag, liksom flera av er, har mått illa under en längre period och nu har det börjat nå en absurd nivå. Jag kräks oftast inte, men det händer då och då. Framförallt mår jag så fruktansvärt illa, dygnet runt. Jag mår så illa att jag blir trött och inte kan göra något på dagarna. 

Nu undrar jag: Vilka är era bästa illamående-tips? Något som är extra bra/dåligt att äta? Eller hur hanterar ni det? 

Kram på er! 

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-06-23 12:44:53 följande:
    Du tog orden ur munnen på mig. Loggade in här för att be om tips. Har *peppar peppar* inte kräkts nångång ännu, men illamåendet är sjukt jobbigt.
    Det enda jag har märkt som hjälper ibland är kolsyrat vatten och något salt. Typ salta kex eller dyl.
    Kul att du nämner kolsyrat vatten och salta kex - det är precis det jag stoppar i mig ;) Trodde jag inbillade mig att vattnet hjälper! 
  • Cyanea
    En PantherTant skrev 2015-06-23 22:35:37 följande:

Har lidit av hyperemesis gravidarum alla graviditeter, så testat en del. Det som funkat bäst är att äta lite och ofta, bara äta kall mat som typ fil, kvarg, blåbärssoppa, smoothies, smörgåsar, rostat bröd med marmelad mm

Illamåendet brukar också lindras lite om jag äter Tyrkisk peber karamelller (om ni vågar pga lakritspulvret) eller mintpastiller.

Dagliga promenader gör också illamåendet överkomligare. Likaså att inte stanna hemma i sängen, far på stan mm men ha spypåse redo i handväskan.

Läkemedel som kan tas är Postafen (receptfritt) eller Lergigan Comp (recept) och när inget annat hjälper: Primperan.

Seaband fungerar också för vissa.

Undvik matos och starka lukter. Ha löst sittande kläder.

Sov ordentligt.

Låt inte blodsockret bli lågt.

Flera bra råd, tack så mycket! Håller på att prova Postafen och kommer väl prova seaband också om inte det funkar... 

Allt väl förresten? Det känns som att det var några dar sedan jag såg något från dig :) 
  • Cyanea
    helnil_ skrev 2015-06-25 10:49:36 följande:

Är det någon idé att fortsätta ta graviditetstest?

Ingen idé alls. Du har ju sett hjärtat, det är ett jättebra tecken! När jag fick missfall förra försöket (typ i v. 4 eller 5) fortsatte jag plussa starkt till flera veckor efter. Gravtest är inte pålitliga på det sättet, ultraljud är en bättre indikator. 
  • Cyanea
    helnil_ skrev 2015-06-25 11:15:18 följande:

Haha bara för att försäkra mig om att det är kvar. Men då vet jag att det inte är tillförlitligt. Jag ska försöka slappna av istället och njuta av att jag är gravid så länge jag inte vet något annat :)

Du är gravid tills motsatsen bevisats :) Och det är ju faktiskt större chans att du lyckas än misslyckas, eller hur? 
  • Cyanea
    Solhem skrev 2015-06-25 16:42:27 följande:

Härligt med hjärtljud! Missfallsrisken har sjunkit till 1,6%(!) älskar och hatar googlandet När tänker ni skriva in er hos MVC? Eller har ni redan gjort det?

Jag ska dit på onsdag nästa vecka (9+4). Vet inte riktigt vad det är för samtal, jag bara antog att det var inskrivning? 
    joyride skrev 2015-06-25 18:26:15 följande:

Inskrivning idag hos bm. Gick jättebra. Hon var seriös och stöttande. Dock får jag inget kubtest utan får vänta på RUL innan vecka 20. Sedan höll hon inte med min ivf läkare om vilken vecka jag är i exakt. Två dagar tvistas det om så
    I vecka 8 är jag iaf. Nu får jag klara mig utan undersökningar i två
    Månader. Ska på sockerprov den 21 aug.

Skönt att du fått en bra bm! Vi fick med ett intyg från Sahlgrenska i vilken vecka jag är i. Läkaren sa "Det är ju dumt att ändra på datum när vi faktiskt vet när det blev till...". Får man inget UL kring v. 12? Eller förväntas allt bara gå bra då? 
    maka011 skrev 2015-06-25 20:59:56 följande:
    För mig spelar maten ingen roll. Mår illa oavsett. Listan på vad jag inte fixar att äta blir bara längre och längre.. Haha.
    Solhem skrev 2015-06-25 16:42:27 följande:

Härligt med hjärtljud! Missfallsrisken har sjunkit till 1,6%(!) älskar och hatar googlandet När tänker ni skriva in er hos MVC? Eller har ni redan gjort det?

Jag tänker att jag ska skriva in mig efter jag har varit på vul nästa vecka. Vill se att det finns ett hjärtljud först och se hur allt ser ut. Om de bedömer att detta faktiskt ser ut att funka eller inte. Har alla möjliga skräckscenarion i huvudet.
    Det är SJUKT segt att vänta på VUL. Det är en riktig prövning. Men glöm inte - det kan gå jättebra. Jag brukar måla fan på väggen för att inte bli ledsen om det är dåligt och bli glad för minsta lilla positiva, men ärligt talat är det en grym strategi. Vi är väldigt bra på att hantera sorg och besvikelse vid det här laget, vi som behövt hålla på med IVF. Jag tycker att du förtjänar att få hoppas och tro att det ska gå bra och slippa oron för en stund <3 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015