• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Då var vi alldeles vips inne i vecka 20!!! Och av någon anledning verkar kroppen vara på banan igen - idag visade vågen drygt ett kilo (!!!) mer än i lördags. Gick ganska mycket igår, så idag behövde jag inte gå så länge innan jag fick lättare foglossning framtill.

Dagens mage ^^ Liten verkar byta ställning helt och hållet idag - oj vad det har "knölat runt"! 

Hoppas ni alla har en underbar helg <3 <3 <3 

• Cyanea
    nesistas skrev 2015-09-05 22:57:46 följande:

Hej alla fina vänner!

Har inte hunnit vara inne här på ett par dagar, oj vad det hänt saker! Stort grattis Grattis Love is everything och Ananas till fina pojkar och Cyanea till liten flicka! Och stor grattis till flera som jag kanske missat, som hunnit göra RUL. HjärtaHjärtaHjärta

I början av veckan anade jag de första rörelserna och nu är det livat här, särskilt på kvällarna när jag ligger still i soffan eller när jag ska sova. Var på extrakoll hos BM igår och fick för första ggr höra pyrets hjärtslag. Starkt pickande, 152 slag/min och två rejäla sparkar hördes (som inte kändes utanpå). Så stort, blev så otroligt tagen att jag var tvungen att smita in på toa när jag kom tillbaka till jobbet och gråta en liten skvätt. Ikväll var också en speciell kväll, första ggr blivande storebror fick känna två små sparkar från magen när vi låg och läste godnattsagan i sängen. Tänk att jag har en stor som jag läser godnattsagor för och en liten i magen som sparkar. Jag är så oändligt tacksam.

Två veckor kvar till RUL... Vi har bestämt att vi ska fråga vilket kön det är den här ggr. Storebror önskar sig en lillebror (även om han också säger att det inte spelar någon roll om det är en lillasyster) och jag och maken är ju såklart glada vad det än är även om vi skulle bli väldigt glada om det var just en lillasyster... Love is everything, jag förstår precis hur du kände och det är inga förbjudna tankar. Såklart man är tacksam och glad vad än det är, men hoppas jag med på att det är en liten tjej... Tror att det är bra att vi kollar kön den här ggr, just för att hinna bearbeta och ställa in sig på vem Liten är... Gravid Skrock säger ju att hjärtslag över 140 är flickor och under 140 är pojkar, men storebror hade också höga hjärtslag över 150 hela tiden så jag gissar ingenting än.. Glad

Stor kram!!

Tack så mycket! 

Åååh vad mysigt!!! Vad glad jag blir för din skull :) Det är underbart när det sparkar. Känner du väldigt tydligt eller är det oftast bara "bökande" därinne? 

Kul att ni ska kolla kön! Det ska bli jättespännande att höra vad det är för något :D Kram på dig! 
    Lady1986 skrev 2015-09-06 13:10:42 följande:

Oohh, har precis känt TRE rörelser utanpå magen, typ mellan blygdbenet och naveln. Jag går in i vecka 18 nu så det känns ju väldigt tidigt, men vad ska det annars vara :) Så coolt!

Underbart!!! Det är säkert bebis, för precis som du skriver - vad skulle det annars vara? ;) 
    Linda8110 skrev 2015-09-06 13:53:37 följande:

GAHAAA vilken dålig dag! Gråtit hela förmiddagen med en känsla i kroppen över att allt är över. Kommer bli en låååång vecka fram till RUL 14/9...

Men hjärtat <3 Klart det inte är över. Jag kan inte se vad som skulle ha kunnat gå fel. Det är nog bara en dålig dag. Hade en hel sån vecka, men hittills har det ju gått bra för mig. Instämmer med Lady1986 - kan du be någon att hjälpa dig? BM, gyn, någon privat? Så här ska du ju inte behöva ha det <3 
    Ananas skrev 2015-09-06 14:59:17 följande:

Imorgon bitti blir det extra UL för att kolla lillebrors hjärta. Håll tummarna för mig är ni snälla! <3

Igår kände min sambo lillebror på magen. Det är mkt aktivitet där inne, särskilt om kvällarna när jag sitter/ligger still. Sååå mysigt! Är i vecka 21.

Har även så smått börjat fundera på namn nu när vi vet vad vi väntar. Har ni börjat fundera? Kul är det iaf men svårare med barn nummer två tycker jag då de ska passa ihop också!

Jag har nog gått upp 6-7 kg redan... gick totalt upp 16 kg med nr 1 och hoppas verkligen att det inte blir mer denna gång för jag hade/har väldigt svårt att gå ner sen och låg på 5 kg + denna gången!!

Håller alla tummar och tår för att det kommer gå bra! 

Vad härligt att sambon också kunde känna! Min make har nedsatt känsel i båda händerna, så det kommer nog dröja innan han känner... Han har känt en spark, men det är det. Hur känns dina rörelser? Är de alltid väldigt tydliga eller har du en del "bökande" också? 

Ja, vi funderar också massor på namn! Fast vi kommer nog inte att bestämma något alls förrän vi träffar henne, men jag vill gärna ha ett gäng på lager så man har lite att utgå ifrån ;) 
  • Cyanea

Hej på er fina tjejer!! 

Här har vi en lat söndag. Har nog gjort lite för mycket de senaste dagarna så min kropp är väldigt trött nu. Hur är det med er ork? Jag känner mig tung och orkar inte riktigt stå för länge. Är det inte lite tidigt att känna så? Eller har jag väldigt dålig kondis? ;) 

Ni som känner era bebisar ofta - hur mycket känner ni dem? Och på vilket sätt? Liten har varit mindre hårdhänt ett längre tag nu. Jag är inte orolig än, vi såg ju varför jag inte kände så mycket på RUL (benen låg uppåt och inåt, så jag antar att jag inte känner åt det hållet), plus att hon mådde bra. Just nu känner jag några enstaka sparkar några tillfällen per dag, men mest kände jag att hon knölar runt därinne. 

Hoppas ni har det bra! Kram på er! 

• Cyanea
    Love is everything skrev 2015-09-06 19:06:38 följande:

Vänjer mig mer och mer att det blir två pojkar! Funderar på Ebbe till lillebror, om vi nu kommer så långt...
    Blir inga fler barn här, vi har kämpat med lite mer än det sista vi har för att komma så här långt. Vi som par och familj kommer inte orka mer av den biten. Det känns skönt att ha tagit det beslutet!

Cyanea: Jag känner av lillebror varje dag mer eller mindre, det är enbart ett knölande och rullande, absolut inga sparkar. Jättemysigt!
    Jag känner mig mycket mer trött än vanligt, får sitta mycket på jobbet, det är jättetydligt.

Linda8110: Åh, nej! Varför skulle det inte vara bra? Det är klart det är!

Ananas: Håller tummarna för dig imon!!! Kram

Men hjärtat, det är klart att det kommer att gå bra! Jag hoppas och tror att de hade förvarnat om ni hade riskerat så dåliga nyheter, annars låter det bara brutalt. Bara tre dar kvar till ditt RUL, och jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå åt rätt håll <3 

Ok, vad skönt att höra! Liten sparkade så mycket i början plus att jag tror att jag hunnit glömma hur det känns när magen är "stilla"...!

Usch, försök att inte måla fan på väggen. Jag vet att vi är bra på det, men det finns ingen som helst anledning. Du behöver inte sörja redan. 

Stor kram <3 
  • Cyanea
    Ananas skrev 2015-09-07 14:07:15 följande:

Tack för era tummar! De hjälpte för vi fick se ett friskt tickande hjärta idag (så långt man nu kan se att det är friskt). Så vi är lättade och mkt glada! Längtar såååå efter min lille kille! <3

JA!!!! Åh vad härligt att höra!!! Här rinner glädjetårar - stort grattis!! :'D Vad skönt att allt ser bra ut. Hoppas att du kan slappna av nu ett bra tag och verkligen glädjas åt er lilla pojke <3 KRAM på dig!! 
  • Cyanea

Fyyyyy vilken bebislängtan jag har idag!! Åh vad jag längtar till januari tills vi får träffa vår lilla älskling <3 <3 <3 

Är det någon av er som har något bra boktips för förstagångsföräldrar? Känner att jag googlar efter massor med frågor som inte finns svar på, förmodligen för att de är så självklara att ingen skriver om dem ;) 

• Cyanea
    maka011 skrev 2015-09-08 23:15:34 följande:

Fick se pyret idag. Besökte gynakuten pga mycket sammandragningar. Mvc hade i vanlig ordning inte tid. Blev orolig då de kom i samband med oro/sorg/stress. Kvinnan jag var assistent åt har gått bort, jag får inte vara kvar på min arbetsplats, börjar gå bredvid redan nästa troligtvis, pappa som är periodare har haft återfall, makens moster gick bort. . Det är tufft nu.. Men allt såg bra ut och pyret låg och vinkade. :)

Men usch :( Har bara känt två sammandragningar och gillade det inte alls. Fy vad motigt det låter för dig!! Men bra att bebisen mår bra. Jag håller tummarna för att du snart också mår bättre <3 Det är tufft när allt jobbigt kommer i en stor klump så man inte hinner hantera allt. 
    Linda8110 skrev 2015-09-09 08:55:37 följande:

Sitter på gynakuten... Haft onda sammandragningar regelbundet sedan igår eftermiddag. Haft en tung dag på jobbet igår så jag kunde knappt gå när jag skulle hem. Hade hoppats att det skulle bli bättre under natten, men inte... Livrädd just nu.

Men inte du också!! Hoppas du får bra hjälp och att du snart kan åka därifrån, lugn som en filbunke. Man ska inte kunna framkalla missfall på egen hand, och det låter ju som att sammandragningarna kommer efter hård ansträngning. Kanske blir det lite syrebrist i musklerna och det därför gör ont? Berätta gärna hur det går, kommer oroa mig tills jag får höra att det gått bra. STOR kram på dig <3 
    Love is everything skrev 2015-09-09 11:41:14 följande:

Jobbigt maka011!! Men skönt att lillen mådde bra iaf!

Linda 8110: Hur har det gått?! Hoppas allt är bra med pyret och att det är bättre med dig!

Lycka till till alla oss som har RUL idag! Själv ska man inte dit förrän sen eftermiddag, lååångt kvar...
    Pratade med en överläkare från gynn på jobbet i måndags, hon är expert på ultraljud-diagnostik och erbjöd sig vara med idag på ultraljudet. Nån bra förmån man kan få via jobbet. Känns skönt! Önska lille Ebbe tur nu!

Håller alla tummar och tår för er allihop!!! Härligt med fina kollegor - det gillas :D Heja Ebbe!!! 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-09-09 15:02:41 följande:

Tack alla fina som bryr sig <3
    Det har gått bra tack och lov! Pyret vinkade till sin oroliga mamma :)
    Läkaren sjukskrev mig i 2v och sa åt mig att vila tills dess att smärtan släpper helt. Fick mig en viktig läxa att jag kan inte köra på som jag gjort tidigare på jobbet. Hoppas kunna gå tillbaka tidigare än om 2v, men det får ta den tid det tar.

Åååååh vilken lättnad!!! Fina, fina unge, klart bebis mår bra <3 Bra att det såg bra ut och att du blir sjukskriven. Tänk nu på att även ta det lugnt hemma. Och visst är det nog bättre att få den påminnelsen redan nu jämfört med senare. Men den där jäkla oron... Usch... Näe, SKÖNT att det såg bra ut med din lilla skatt!!! Krya på dig <3 
  • Cyanea

Det är supersvårt att ta det lugnt ;) Då får väl din karl göra det värsta grovjobbet hemma en period. Vilken bra tajming med RUL så snart!! Det ska inte kunna hända så mycket på en helg tycker jag. Hoppas det ger med sig snabbt och att du snart känner dig som dig själv igen :) 

• Cyanea

Linda8110: Bra att han hjälper till, och jag förstår det där med tvätten ;) Vitt får gärna vara vitt så att säga...! Jag förstår att det måste vara svårt, men din hälsa är viktigare än jobbet. Du måste ta hand om dig.

Maka011: Usch, det låter inte alls kul :( Men kanske är det lika bra att du sjukskriver dig? Så där ska du liksom inte behöva ha det. Jag säger samma sak till dig som till Linda - Din hälsa är viktigare än jobbet.

Stor kram på er båda - OCH TA DET LUGNT NU ;)

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015