Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Jag förstår inte hur du kommit fram till att ett alternativ som bara får stöd av 46% skulle kunna ta makten. När Vänsterpartiet tvingas välja mellan det brunblå och det rödgröna alternativet kommer V välja det rödgröna som då kommer samla drygt 50% av mandaten (då L får lämna riksdagen kommer Ls mandat fördelas mellan övriga partier). Den koalition som får mer än 50 % av mandaten får bilda regering.
Miljötalibanerna ligger under 4% , dags för nya räkneövningar.
Miljötalibanerna ligger under 4% , dags för nya räkneövningar.
Men 46% var väl om jag minns rätt ganska precis vad det nuvarande regeringsalternativet hade i förra valet om man räknade ihop alla deras röster gemensamt?
Och jag tror att de då kunde ta makten?
Ditt uppräknade alternativ S+MP+C skulle i dag få bara 39%.
Medan motståndarna skulle få ungefär samma som nuvarande regeringsalternativet fick vid förra valet, alltså 46%.
Förra gången gav dessa ca 46% ett maktskifte.
Men du tror inte att dagens 39% skulle kunna innebära att de förlorar makten???
Tidigare har jag fått intrycket att du har lite bättre koll.
Men nu blandar du ihop rätt så grundläggande saker när du inte verkar kunna skilja på väljarnas röster i allmänna val respektive partiernas mandatfördelning och röstetal vid omröstning i riksdagen?
Fortfarande är jag övertygad att S kommer minska betydligt eftersom de inte tar några krafttag alls mot kriminalitet och de ökande samhällsproblemen. Jag tror att väljarna kommer ge dem foten.
Vs röster saknar självklart inte betydelse.
Vänsterpartiet skulle alla dagar i veckan (även om de ogillar nuvarande regerings politik) lägga sin röst på S/MP/S före en röst på SD/M/KD.
Att Vänsterpartiet aldrig kommer lägga sin röst på en regering som är beroende av stöd från ett parti med rötter i nazism tror jag att de flesta politiska bedömare är överens om och då räcker inte den brunblå alliansens 46 % inte till.
Men 46% var väl om jag minns rätt ganska precis vad det nuvarande regeringsalternativet hade i förra valet om man räknade ihop alla deras röster gemensamt?
Och jag tror att de då kunde ta makten?
Ditt uppräknade alternativ S+MP+C skulle i dag få bara 39%.
Medan motståndarna skulle få ungefär samma som nuvarande regeringsalternativet fick vid förra valet, alltså 46%.
Förra gången gav dessa ca 46% ett maktskifte.
Men du tror inte att dagens 39% skulle kunna innebära att de förlorar makten???
Tidigare har jag fått intrycket att du har lite bättre koll.
Men nu blandar du ihop rätt så grundläggande saker när du inte verkar kunna skilja på väljarnas röster i allmänna val respektive partiernas mandatfördelning och röstetal vid omröstning i riksdagen?
Fortfarande är jag övertygad att S kommer minska betydligt eftersom de inte tar några krafttag alls mot kriminalitet och de ökande samhällsproblemen. Jag tror att väljarna kommer ge dem foten.