• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-02-03 14:01:58 följande:
    Då antar jag att det inte behöver spekuleras i några regeringar där både S och C ingår då.

Om nu inte S tänkte fungera som stödhjul åt ett eller flera borgerliga partier då, förstås.

Det kan nog hända mycket innan valet. Så här tycker exempelvis liberaler och centerpartister i en aktuell undersökning: 

"C och L:s väljare vill inte stöttas av SD

I den liberala delen av Alliansen, C och L, ser det radikalt annorlunda ut. Drygt hälften av Liberalernas och Centerns väljare vill regera med stöd av eller tillsammans med Socialdemokraterna. Något fler vill regera tillsammans med Stefan Löfvens parti än som vill regera med stöd av det.

Till skillnad från Moderaternas och Kristdemokraternas sympatisörer vill C- och L-väljarna inte styra landet lutade mot Sverigedemokraterna. Bara en av tio vill regera med stöd av eller tillsammans med SD. Nästan alla av dem som förordar den här lösningen tycker att samarbetet ska begränsas till stöd, inte en koalition."

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-02-03 14:23:02 följande:

Det kan nog hända mycket innan valet. Så här tycker exempelvis liberaler och centerpartister i en aktuell undersökning: 

"C och L:s väljare vill inte stöttas av SD

I den liberala delen av Alliansen, C och L, ser det radikalt annorlunda ut. Drygt hälften av Liberalernas och Centerns väljare vill regera med stöd av eller tillsammans med Socialdemokraterna. Något fler vill regera tillsammans med Stefan Löfvens parti än som vill regera med stöd av det.

Till skillnad från Moderaternas och Kristdemokraternas sympatisörer vill C- och L-väljarna inte styra landet lutade mot Sverigedemokraterna. Bara en av tio vill regera med stöd av eller tillsammans med SD. Nästan alla av dem som förordar den här lösningen tycker att samarbetet ska begränsas till stöd, inte en koalition."

Här kan man läsa mer om undersökningen: 
    www.aftonbladet.se/a/BLQbQ/sprickan-i-alliansen-spelar-lofven-i-handerna
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-02-03 14:24:14 följande:
    Här kan man läsa mer om undersökningen: 
    www.aftonbladet.se/a/BLQbQ/sprickan-i-allians...
    Ja, väljarna går här i täten och drar med sig partistrategerna, iofs utifrån en ideologisk grund.

Vi är på väg att få minst tre block i politiken, ett rödgrönt, ett liberalt och ett brunblått.

Inte förvånar det mig att liberala väljare i så stor utsträckning är kategoriskt negativa gentemot samarbete med brunhögern.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ewald01
    Världsmedborgare skrev 2017-02-03 10:50:07 följande:
    SD vill ju begränsa strejkrätten, tala om värsta sortens arbetarfientligt parti.
    M har tidigare haft liknande åsikter, och med tanke på hur snabbt dom nu vandrar högerut, så kan det bli en gemensam fråga.
    Ja, det är typ dessa partier som vill begränsa strejkrätten.

Men dee möter hård motstånd - i alla fall i Österrike. Fram för allt Amnesty International, Greenpeace och Miljöpartiet är mycket kritiska och tycker att en sådan lag kan bryta mot författningen.

Bland annat vill man att den som leder en strejk ska stå för alla skador som de som deltar i strejken orsaker, t.ex. krossade fönster.

Dessutom ska man bara kunna strejka där, där man inte är ett hinder för trafiken eller för handeln.
  • Ewald01

Jag måste dock säga att jag inte är helt emot ändrade regler kring strejkrätten.

Skadegörelse ska man undvika. Men Konservativa går för långt.

Ett förbud mot tiggeri däremot skulle vara okej tycker jag.

• Världsmedborgare
    Ewald01 skrev 2017-02-03 21:49:13 följande:
    Ja, det är typ dessa partier som vill begränsa strejkrätten.

Men dee möter hård motstånd - i alla fall i Österrike. Fram för allt Amnesty International, Greenpeace och Miljöpartiet är mycket kritiska och tycker att en sådan lag kan bryta mot författningen.

Bland annat vill man att den som leder en strejk ska stå för alla skador som de som deltar i strejken orsaker, t.ex. krossade fönster.

Dessutom ska man bara kunna strejka där, där man inte är ett hinder för trafiken eller för handeln.
    Det är tack vare samverkan mellan starka fackförbund och företagen som Sverighe idag är så ledande inom de flesta områden.
    Och det går igen i de flesta välfärdsländer, som t.ex England, Tyskland och Frankrike.
    Undantag finns förstås, men det har kostat dom länderna mycket av blod, svett och tårar, nåt som vi varit nästan helt förskonade från.

Och de som är tillräckligt gamla minns säkert att man över hela Världen försökte kopiera Sverige, vår politik och vårt sätt att samarbeta med företagen från regerings håll och arbetstagare, under 1950-60-70-talet.
    Alltså det som kanske kan kallas gammelsosse-politik.
    Och Löfven tycker jag är lite åt det hållet, och det har jag absolut inget emot.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Ewald01 skrev 2017-02-03 22:00:03 följande:
    Jag måste dock säga att jag inte är helt emot ändrade regler kring strejkrätten.

Skadegörelse ska man undvika. Men Konservativa går för långt.

Ett förbud mot tiggeri däremot skulle vara okej tycker jag.
    Det finns inget som inte måste förändras över tid, det är ett måste att följa med i tiden och anpassa sig till varje tids verklighet.
    Men för de konservativa är de flesta förändringar av ondo, verkar det som.
    Dom har svårt att fatta, att om Världen förändras, så måste även vi göra det.
    Gör vi inte det, ja då gör vi oss snabbt omöjliga att samarbeta med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-02-02 12:49:47 följande:

Om man läser vad du länkar till så framgår följande: 

"Det var kommunens demokratiberedning som tillsammans med Södertäljebyrån bjöd in kommuninvånarna till en första av flera planerade dialoger under det kommande året. Deltagarna fick möjlighet att komma med tips på hur vi ökar delaktigheten samt göra inspel till kommunens kommande styrdokument för demokratiarbetet. Här följer exempel på de synpunkter som kom in under kvällen. Synpunkterna kommer att beaktas i det fortsatta arbetet med styrdokumentet för demokratiarbetet"

Jag tycker att det är bra att Södertälje kommun låter innevånarna komma till tals och att man beaktar alla förslag. Jag tror emellertid inte att Södertälje kommun kommer att "utbilda mediafolk" men jag ser inget problem om Södertälje kommun skulle satsa pengar på PR och det tror jag inte heller att Södertäljes innevånare tycker. 

Tycker du att Södertälje kommun borde ha censurerat förslagen från kommuninnevånarna?

Exempel på synpunkter. Det betyder att man aktivt valt ut idiotförslaget om att "utbilda" media att inte rapportera kritiskt.

Skribenten som jag också länkade till tyckte att det var i linje med hur S i Södertälje förhållit sig till media i ett antal andra fall som han listade och det är tyvärr bara att hålla med.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?