• Hannah8401

omskärning av pojke

Hej.

Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

• Svar på tråden omskärning av pojke
  • Hannah8401

Never mind, ok, det var bra att du insåg att han var en skit innan det gick så långt!

Min man är en väldigt snäll, omtänksam och kärleksfull man, så det är så konstigt för mig att han blir så sur för detta. Man känner nog aldrig en annan människa helt.

• coco channel

Hej, är muslim och gift mig med en svensk man, innan vi var gifta vi satt och pratade om detta, så när vi fick vår son vi tog honom till doktorn och det gick jätte fått tog nästan 3minuter, och sen läkaren förklarade för oss hur vi ska sköta honom hemma och allt gick super bra han har sin blöja på sig och allt blev bra inom tre dagar, lycka till.

• Hannah8401

Tack coco för att du delar din historia. Problemet är ju att jag inte kan tänka mig att göra det förrän sonen kan bestämma själv.

• coco channel

Vi har pratat om detta innan, och han vet att vi muslimer vi gör för pojkar, min man har omskärat sig också och han är nöjd, min pojkes kön ser väldigt normalt ut ingen har märkte nånting konstigt det är bara en liten bit som hänger i kön.

• Nenne666
    Nayaa skrev 2015-05-10 14:34:37 följande:

Nenne666: Du hetsade upp dig fullständigt över att TS inte efterfrågade dina råd utan andras.

Hannah8401: Nej jag vet inte vad straffet är men tar för givet att det är straffbart. Se till att han är medveten om det. Förhoppningsvis vänjer han sig vid tanken på att inte ha en omskuren son ju längre tiden går.

Nä, jag ville belysa en frågeställning som inte togs upp. Vilket är minst lika viktigt att ha koll på. Att du upplever att jag hetsar upp mig är ju dock en annan sak och får stå för dig.
  • Nenne666
    coco channel skrev 2015-05-12 00:17:31 följande:

Vi har pratat om detta innan, och han vet att vi muslimer vi gör för pojkar, min man har omskärat sig också och han är nöjd, min pojkes kön ser väldigt normalt ut ingen har märkte nånting konstigt det är bara en liten bit som hänger i kön.

Ja och att den kan betyda så mycket?Inte minst för sonens framtida sexualitet längre fram i livet ,.. En köttbit? Varför får den inte vara kvar och låta det bli ett vuxet och eget val?
  • Speakers Corner

Bra ts att du står upp för din son.
    Jag anser att alla ingrepp på en människas kropp som inte är medicinskt motiverade är något den människan själv ska fatta beslut om som vuxen individ.
    Barn ska inte påtvingas ingrepp som det inte finns medicinsk anledning till, i synnerhet inte om dom är permanenta.
    Det är sonens beslut, inte makens.

• nevermind
    coco channel skrev 2015-05-12 00:17:31 följande:

Du svarade inte på TS fråga.
  • Hannah8401

Ja coco Chanel, jag frågar igen. Vad hade du gjort om din man satte sig emot omskärelse av er son?

Min man er helt oresonlig, han jämför detta med att han minsann anpassar sig efter mina traditioner, han har ring på fingret för att vi är gifta, vilket man inte har i hans kultur, han står ut med att ha en katt i hemmet som inte heller är hans kultur (jag hade katten innan vi flyttade ihop).

Han tycker också att jag bestämt över min sons kropp när jag bestämt att han ska få vaccin, min man ville helst inte ge honom det.

I mina öron låter detta bara helt galet, och jag börjar undra vem det är jag gift mig med......

Men är det inte någon som vet mer exakt vad det är för straff om min man gör detta utan mitt tillstånd? Jag tycker det är svårt att hitta info om detta.

Svar på tråden omskärning av pojke