• Hannah8401

omskärning av pojke

Hej.

Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

• Svar på tråden omskärning av pojke
  • Nenne666
    firebird skrev 2015-05-10 07:56:10 följande:

Tycker det är övergrepp mot barn (som omskärelse för tjejer är). Förstår inte att det är lagligt i Sverige att utföra på barn. Tycker det borde vara 18års gräns på det då man själv är mogen och får fatta ett beslut om det. Att en förälder ska fatta ett sådant beslut om barnets kropp och som även kan påverka hans framtida sexliv negativt är skamligt.

Jag jobbar inom vården och haft mammor som kommit med sina skrikande stackars barn som fått svåra infektioner efter ingreppen (trots att det utförs i Sverige) och det ryser i hela mig.. Hur kan man utsätta sitt barn för detta? Vi behöver ändra synen på omskärelse även för pojkar i Svergie! För mig ÄR det lika fel som att man gör det på flickor

Exakt!
  • Nayaa

Nenne666: Herregud lugna ner dig, sluta hetsa upp dig och läs vad TS har skrivit istället. TS efterfrågar åsikter av människor som har barn tillsammans med en muslim.

• Hannah8401

Nayaa, tack för att du tog dig tid trots många oseriösa här inne. Skönt att din man accepterade det tillslut.

Om min son vill göra det när han är vuxen nog att bestämma själv så får han självklart det. Men jag vägrar att låta min man utföra det på honom när han inte har något att säga till om.

Min man vill inte lyssna på att det finns risker. Jag ska inte tro på allt jag läser säger han. Det finns inga risker jag är omskuren blablabla.

Jag frågade om han trodde att hans vänner som inte är omskurna led av det, då tittade han bara surt på mig och vägrade diskutera mer.

Jag tror väl inte han skulle göra det ändå, tror inte han vågar ta risken, jag vet inte helt straffen för det, kanske du vet Nayaa?

Jag tänker inte heller låta min son följa med till hans hemland utan mig.

• firebird

Sry läste bara ditt första inlägg (där du skrev fel) läste resten av inläggen nu och såg att du inte önska andras åsikter som inte varit i samma situation som dig

• Nenne666
    Nayaa skrev 2015-05-10 08:30:13 följande:

Nenne666: Herregud lugna ner dig, sluta hetsa upp dig och läs vad TS har skrivit istället. TS efterfrågar åsikter av människor som har barn tillsammans med en muslim.

Och jag skrev lugnt och sansat att det är direkt taskigt att könsstympa sin son. Jag skiter i hans sexualitet, jag skulle dock inte utsätta mina söner för det ...
  • Nayaa

Nenne666: Du hetsade upp dig fullständigt över att TS inte efterfrågade dina råd utan andras.

Hannah8401: Nej jag vet inte vad straffet är men tar för givet att det är straffbart. Se till att han är medveten om det. Förhoppningsvis vänjer han sig vid tanken på att inte ha en omskuren son ju längre tiden går.

• nevermind

Du behöver inga fler argument än att det är pojkens beslut. Sen är det färdigdiskuterar. Och nej, han kan inte få göra det när han är typ 7 år och pappa har hjärntvättat honom. Han får vänta till myndighetsdagen. Det sa jag till mitt sura ex.

• Hannah8401

Never mind, haha det var bra! Hoppas inte det tog slut mellan er pga av att han inte accepterade det?

• Hannah8401

Nayaa, ja det verkar som man kan få fängelse för det. Jag tror han är ganska medveten om det som tur är.

• nevermind
    Hannah8401 skrev 2015-05-10 19:54:52 följande:

Never mind, haha det var bra! Hoppas inte det tog slut mellan er pga av att han inte accepterade det?

Nej, jag lämnade honom när jag till slut insåg vilken skit han var. Diskussionen om omskärelse var bara något som kom upp, vi planerade aldrig några barn. Eller nja, inte jag i alla fall.
Svar på tråden omskärning av pojke