• Hannah8401

omskärning av pojke

Hej.

Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

• Svar på tråden omskärning av pojke
  • coco channel

Vi muslimer vi har katter och hundar hemma som bor med oss, själv har katter och en hund i mitt hemland.
    Vi vaccinerar våra barn samma som alla länder.
    Våra män har ring i deras fingerar när dem är gifta samma som vi kvinnor.
    Om min men ville inte att jag ska omskära min son så tar jag honom till mitt hemland och göra ändå för att vi har pratat om detta innan vi gifte oss och han går med detta.
    Undrar vilket land din man kommer ifrån, jag är i allafall arab kvinna och vi vaccinerar våra barn och har djur hemma.

• Hannah8401

Coco Chanel, jag vet att ni pratat om detta innan ni gifte er, men om din man hade vägrat, hade du fortsatt åkt till ditt hemland med din son för att få det utfört? Då hade du kunnat åka ditt för kidnappning, hade det varit värt det?

Min man är från Västafrika.

• Tom Araya
    Hannah8401 skrev 2015-05-09 22:13:17 följande:

Vad tråkigt att det var så många oseriösa människor här. Som sagt så var jag inte intresserad av åsikter till personer som inte varit I samma situation. Jag har redan bestämt mig att aldrig gå med på det så jag behöver inte höra mer hur fel det är. Jag delar redan den åsikten.

Jag har mer lust att veta hur den muslimska partner reagerade på att ni motsatte er detta. Och hur ni fick han/hon att förstå er? Och ni som ev ville omskära men mötte motstånd av er partner, förstod ni er partners åsikt tillslut? Min man blev som förväntat skitsur och sa att jag skapar problem.

Jag är lite rädd att han gör det ändå? Kan han det utan min tillåtelse?

Jag hade aldrig ens tänkt tanken att han skulle vilja göra något sånt när vi väntade vår son. Och helt ärligt så har jag nog inte trott att man ens kan göra det i denna delen av världen om inte pga medicinska skäl.

Lite naivt av dig kan jag tycka.
  • coco channel

Det kan också vara att jag är säkert kvinna och jag vet vem är min man och hur han tänker och varför jag gifte mig med den här mannen, och han förstår min tanke och det gör jag med, och omkälesen är inte förbjudet i Europa och inte heller i Sverige, i Frankrike nästan alla män har omskärat sig och i Amerika också.

• nevermind
    coco channel skrev 2015-05-13 11:14:33 följande:

Det kan också vara att jag är säkert kvinna och jag vet vem är min man och hur han tänker och varför jag gifte mig med den här mannen, och han förstår min tanke och det gör jag med, och omkälesen är inte förbjudet i Europa och inte heller i Sverige, i Frankrike nästan alla män har omskärat sig och i Amerika också.

Det händer att folk ändrar sig. I Sverige är det förbjudet att omskära utan den andra vårdnadshavarens medgivande. Du hade alltså gjort dig skyldig till ett brott.
  • Snällspiken

Coco channel: Ungefär hälften av USA:s nyfödda pojkar omskärs. Och i Frankrike lär det väl framför allt vara muslimska och judiska pojkar. Tror att det är rätt ovanligt i Europa. 

Det är nog framför allt i Afrika traditionen praktiseras. 

• editedit

Jag ar gift med en amerikan som ville att var son skulle omskaras. Har i USA ar nastan alla "vita" man omskurna. Tankte mycket pa det nar det var aktuellt och jag kom fram till att det var ett litet ingrepp som inte skulle betyda sa mycket for pojken i framtiden. Om det ar viktigt for din man tycker jag att du ska forsoka hitta en bra lakare som ar villig att gora det. Om du ar orolig for hygien etc kan nu kanske fundera pa att aka hit till usa och gora det privat. Manga duktiga lakare har.

• Hannah8401

Editedit, tack för ditt svar. Men för mig är det inte aktuellt att låta det göras på min son.

• nevermind
    editedit skrev 2015-07-09 19:40:21 följande:

Jag ar gift med en amerikan som ville att var son skulle omskaras. Har i USA ar nastan alla "vita" man omskurna. Tankte mycket pa det nar det var aktuellt och jag kom fram till att det var ett litet ingrepp som inte skulle betyda sa mycket for pojken i framtiden. Om det ar viktigt for din man tycker jag att du ska forsoka hitta en bra lakare som ar villig att gora det. Om du ar orolig for hygien etc kan nu kanske fundera pa att aka hit till usa och gora det privat. Manga duktiga lakare har.

Usch...
Svar på tråden omskärning av pojke