• Hannah8401

omskärning av pojke

Hej.

Jag är en svensk kvinna som är gift med en muslimsk man. Vi har en son på ett år. Min man vill att vi ska omskära pojken, men jag känner att detta inte är något jag vill.

Jag har ringt till sjukhus för att höra hur det går till och jag har också sökt en del på nätet.

Det verkar inte vara så stora risker med detta ingrepp, men det är ingenting som är nödvändigt för min sons hälsa.

Jag tycker han kan få välja detta själv när han har något att säga till om.

Jag skulle gärna vilja diskutera detta med personer som är, eller har varit i samma situation. Vilket beslut tog ni? Och hur reagerade er muslimska (eller den som ville omskära) partner till er som motsatte er detta?

Jag är intresserad av åsikter till personer som inte varit i denna situation.

Ni som bestämde er för att motsätta er omskärning, ni får gärna ge mig mer argument varför.

Jag är också intresserad av att höra hur ni som ville omskära er son reagerade på att er partner inte ville.

Jag har alltså inte sagt till min man ännu att jag inte vill detta då ämnet bara vart på tal snabbt två gånger och jag inte hunnit tänka över det då.

• Svar på tråden omskärning av pojke
  • nevermind

Jag var tidigare gift med en muslim. Jag nämnde en gång att eventuella söner INTE skulle omskäras. Det är ju sjukt för fan!

För honom var det otänkbart att vänta tills barnet kan bestämma själv. Jag svarade kallt att i Sverige (han kom från England men vi skulle flytta till Sverige) kan jag sätta dit honom om han omskär utan min tillåtelse.

Jag ville aldrig skaffa barn så det blev aldrig något problem. Men jag hade vägrat, totalvägrat! Hade han lämnat mig och sen sagt att han skulle åka till hemlandet (alltså där föräldrarna är födda) med barnet så hade jag aldrig nånsin släppt iväg dem. Jag hade sparat sms och annat och gått till tingsrätten och fått ensam vårdnad.

Jag skär inte i andras kroppar. Det GÖR man inte.

• Pollyboy

Jag tänker inte hoppa på dig med mina åsikter eftersom du inte är intresserad av att höra dem - kan kort och gott säga att jag inte tycker att det är en bra idé :)

Men jag är däremot nyfiken på varför din man ville göra ingreppet, vad hade han för argument? Tror du verkligen att han skulle genomföra detta utan din tillåtelse?

• fr0kenandersson

Jag tycker inte man tar bort något från barn bara sådär utan en vettig anledning. För att det är renligare utan? Nä den teorin funkar inte här. Inte en jäkel ska pilla på min son iaf! Tänk om han inte hade velat bli omskuren sen då när han är vuxen? Då saknas en del av honom. Jag tycker absolut han ska få välja själv! :)

• Nayaa

Hannah8401: Han tycker fortfarande det är en dålig ide att inte omskära men har accepterat att sonen får göra det senare isåfall. Har du tagit upp riskerna som finns? Lär ju finnas en hel del studier gjorda i USA eftersom många är omskurna där.

Jag har verkligen ingenting emot omskärelse, snarare tvärtom. Men som sagt låt honom välja själv, det är det enda vettiga.

• Nenne666
    Nayaa skrev 2015-05-10 06:55:18 följande:

Hannah8401: Han tycker fortfarande det är en dålig ide att inte omskära men har accepterat att sonen får göra det senare isåfall. Har du tagit upp riskerna som finns? Lär ju finnas en hel del studier gjorda i USA eftersom många är omskurna där.

Jag har verkligen ingenting emot omskärelse, snarare tvärtom. Men som sagt låt honom välja själv, det är det enda vettiga.

Han måste få chansen att känna skillnaden på egen hand, med eller utan förhud! Punkt!
  • Nayaa

Nenne666: Är du ens målgruppen TS efterfrågar?

Ville hon ha argument mot omskärelse hade hon kunnat googla, det var inte riktigt det hon sökte.

• firebird

Tycker det är övergrepp mot barn (som omskärelse för tjejer är). Förstår inte att det är lagligt i Sverige att utföra på barn. Tycker det borde vara 18års gräns på det då man själv är mogen och får fatta ett beslut om det. Att en förälder ska fatta ett sådant beslut om barnets kropp och som även kan påverka hans framtida sexliv negativt är skamligt.

Jag jobbar inom vården och haft mammor som kommit med sina skrikande stackars barn som fått svåra infektioner efter ingreppen (trots att det utförs i Sverige) och det ryser i hela mig.. Hur kan man utsätta sitt barn för detta? Vi behöver ändra synen på omskärelse även för pojkar i Svergie! För mig ÄR det lika fel som att man gör det på flickor

• Nenne666
    Nayaa skrev 2015-05-10 07:48:05 följande:

Ville hon ha argument mot omskärelse hade hon kunnat googla, det var inte riktigt det hon sökte.

Nähä! Och då har inte mitt inlägg med omskärelse att göra, för den infallsvinkeln va ju inte så Nice... Direkt. ?? Öh! Okej! Vilken målgrupp skulle jag va i för att få ge min infallsvinkel? Killarna som tappar känseln på kuken utan att veta att dom har känselbortfall.. Den vetskapen hmmm... Det ger ingen behörighet? Inte i den här tråden enligt dig då..
  • Nenne666
    Nayaa skrev 2015-05-10 07:48:05 följande:

Vilken jävla målgrupp? Vilken är den? Att oskärade grabbar tappar känsel som dom inte har en aning om ska man inte nämna? Förklara vilken målgrupp jag ska befinna mig i,,, ? Vad sökte ts? Förklara ?
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2015-05-10 08:23:52 följande:
    Vilken jävla målgrupp? Vilken är den? Att oskärade grabbar tappar känsel som dom inte har en aning om ska man inte nämna? Förklara vilken målgrupp jag ska befinna mig i,,, ? Vad sökte ts? Förklara ?
    Omskurna. (Rättar mig själv)
Svar på tråden omskärning av pojke