• Spagettimonstret

När blir man familj?

Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir man familj?
  • Anonym (sambo)

Jag såg mig och exet som en familj när vi flyttade ihop i huset vi byggt åt oss, och när sonen kom var familjen i mina ögon komplett.
    Exet såg sig själv och sonen som en familj.
    Nu bor bara hans familj i huset och jag har en ny familj som består av mig och två barn

• SecretMe
    Fishy1 skrev 2015-05-03 02:25:56 följande:
    Generellt. 

Sambo 1 och 2 är inte varandras familj. Men man kan beskriva hushållet som familj.
    Så ett gift par utan barn räknas som familj men inte ett sambopar med barn enligt dig?

• Anonym (intressant)
    SecretMe skrev 2015-05-03 11:42:54 följande:

Så ett gift par utan barn räknas som familj men inte ett sambopar med barn enligt dig?

Hmm, väldigt intressant tycker jag! Personligen tycker jag man ska vara gift då man gör barn, men barnlösa gifta tycker jag inte verkar som så mycket "familj", i mina öron.

Så om det kommit barn innan man hunnit gifta sig? Jaa: då är man familj om man är förlovade (planerar att gifta sig, bättre sent än aldrig).

Svår fråga annars, hur definierar du ett äktenskap?

Jag röstade " När man flyttat ihop" för det känns så för mig personligt, men hoppas ju förstås på giftermål och barn oxå för att det ska bli en mer äkta familj! :)
  • SecretMe
    Anonym (intressant) skrev 2015-05-03 11:57:19 följande:
    Hmm, väldigt intressant tycker jag! Personligen tycker jag man ska vara gift då man gör barn, men barnlösa gifta tycker jag inte verkar som så mycket "familj", i mina öron.

Så om det kommit barn innan man hunnit gifta sig? Jaa: då är man familj om man är förlovade (planerar att gifta sig, bättre sent än aldrig).

Svår fråga annars, hur definierar du ett äktenskap?

Jag röstade " När man flyttat ihop" för det känns så för mig personligt, men hoppas ju förstås på giftermål och barn oxå för att det ska bli en mer äkta familj! :)
    Jag lägger inga värderingar i om man är gift eller inte då man skaffar barn.
    Varför ser du inte de ogifta föräldrarna som en familj, om de inte är intresserade av något bröllop menar jag?
    Alla vill inte gifta sig!

Äktenskapet är ett avtal, varken mer eller mindre.
    Sedan kan man ju kombinera det med en fest och fina kläder men det förändrar ingenting, äktenskapet är ett avtal.
    Själv är jag totalt ointresserad av att gifta mig. Ser min sambo och mina söner som min familj utan att behöva ha det på papper.

Förstår inte riktigt hur du resonerar när du först tycker att man ska vara gift och sedan röstar på "När man flyttat ihop"...
  • Anonym (när man gift sig)

Jag ser det som att man blir familj vid giftermålet. Tänker att ser man sig som familj så ser man till att bli det juridiskt också. Mest handlar det nog om föreställningar från min sida (och de/ det jag är uppvuxen med) att hittar man sin livspartner så gifter man sig.

• Anonym (L)

Jag röstade på när man flyttar ihop. Man kan självklart älska varann innan men för mig är familj dem du bor med eller har bott ihop med (föräldrar, syskon), exmakar/sambo tycker jag upphör vara familj vid seperation eller skilsmässa. Svärföräldrar för mig är inte familj men det är ju jätteolika beroende på vilken relation man har. Styvföräldrar /syskon är lite svårt, helt beroende på varaktigheten på föräldrarnas förhållande och om man bor/har bott ihop. Bodde ihop med min styvpappa i sex år- kallade honom familjemedlem, däremot såg jag inte hans dotter som familj eftersom hon inte bodde med oss eller hade vidare bra kontakt med mig. Sen räknar jag andra släktingar som väldigt nära, tex två av mina kusiner med respektive men titulerar inte dem familjemedlemmar.

• lilly

Fast sambor räknas som familj i många lagar med eftersom man likställt sambor och makar mer och mer. Så även ett samboförhållande är i de flesta fall 'juridiskt familj". Personligen hoppas jag snart på att politikerna inför arvsrätt även för sambor när man har insett att giftermål minskat och andelen utomäktenskapliga barn ökat.

Anonym (när man gift sig) skrev 2015-05-03 12:44:14 följande:

Jag ser det som att man blir familj vid giftermålet. Tänker att ser man sig som familj så ser man till att bli det juridiskt också. Mest handlar det nog om föreställningar från min sida (och de/ det jag är uppvuxen med) att hittar man sin livspartner så gifter man sig.

• Hadraniel

Själv valde jag "En tid in i relationen" och vill inte sätta några ramar för hur lång tid det måste ta.

Det viktiga för mig är väl att relationen känns väldigt bra och stabil även över tid så att jag man inte längre kan tänka mig att den skulle kunna ta slut utan att jag istället ser scenariot att leva "hela livet" tillsammans som en självklar och realistisk föreställning.

• Anonym (när man gift sig)
    lilly skrev 2015-05-03 13:00:46 följande:

Fast sambor räknas som familj i många lagar med eftersom man likställt sambor och makar mer och mer. Så även ett samboförhållande är i de flesta fall 'juridiskt familj". Personligen hoppas jag snart på att politikerna inför arvsrätt även för sambor när man har insett att giftermål minskat och andelen utomäktenskapliga barn ökat.

Jag håller inte med där, men det beror väl på vilka lagar/regler man tänker på.

Hur skulle det fungera rent praktiskt om sambor hade arvsrätt? Skulle inneboende då också ärva varandra? Skulle man som sambo behöva registrera detta på nåt sätt, vilket för mig låter som ett nytt sätt att gifta sig på? Hur skulle man hantera par som bor ihop men inte vill ärva varandra eller ha det andra som kommer juridiskt med ett äktenskap?
    Beroende på hur det skulle implementeras kan det bli ett mycket större steg att flytta ihop än vad det är nu. Man vill ju inte att lagen ska "gifta ihop" folk mot deras vilja.
  • lilly
    Anonym (när man gift sig) skrev 2015-05-03 13:14:19 följande:
    Jag håller inte med där, men det beror väl på vilka lagar/regler man tänker på.

Hur skulle det fungera rent praktiskt om sambor hade arvsrätt? Skulle inneboende då också ärva varandra? Skulle man som sambo behöva registrera detta på nåt sätt, vilket för mig låter som ett nytt sätt att gifta sig på? Hur skulle man hantera par som bor ihop men inte vill ärva varandra eller ha det andra som kommer juridiskt med ett äktenskap?
    Beroende på hur det skulle implementeras kan det bli ett mycket större steg att flytta ihop än vad det är nu. Man vill ju inte att lagen ska "gifta ihop" folk mot deras vilja.
    Tänker framförallt på när man är testamentsvittne ,när man har sambo som arbetstagare i sin firma och förmånstagare i försäkringar tex. Sen vill jag säga att jag inte försöker ändra din åsikt om att man är familj som gift eller liknande, det får du tycka, men ville bara visa att man är familj även som ogift många gånger. :)

Fast det är lite det den gör nu, tvingar folk att gifta sig. "vi vill ärva varann för vi har hus ihop", gift er. "jag vill inte behöva bekräfta att jag bara legat med en man"- gift er. Jag håller med dig fullt ut att äktenskapet är en vacker sak och att man "lika bra kan gifta sig" men menar bara på att än idag när sambor är så pass vanligt så förnekar politikerna att det behövs mer skydd för sambor för "vill man ha skydd gifter man sig".  I Stig Larssons "änkas" bok funderar hon över just detta. I livet var dem familj, de ägde saker ihop och sågs som en familj i samhällets ögon. Men när han dog var hon bara "en som vart där", ingen. Där är skillnaden mellan makar och sambor, makar anses vara familj även efter ens död (framförallt arvsrätten) medan sambor inte är det utan testamente. I det fallen det finns testamente till sambo och allmänna arvsfonden är  legal arvinge godkänner man ofta inte dem för "älskar man varann på riktigt gifter man sig".

Sen är det svåra frågor, hur ska man kunna veta vem som är sambor? Det är ju inte alltid den man bor ihop med och eftersom det idag saknas register över sambor så hade en arvsrätt däremellan blivit svår. Så ett register hade väl varit det enda alternativet och ja, det blir som en form av äktenskap. I vissa andra länder har man detta. Det utreds just nu om man ska införa faderskapspresumtion för alla barn men jag tror inte det kommer gå igenom just eftersom det inte är klarlagt vem som är sambor. Men det jag menar på är just att ett äktenskap presumeras vara "bättre" än ett samboförhållande, vilket det inte alltid är. När man utredde adoption för sambor sa man att "samboförhållande ingås ofta av yngre personer och tar i regel slut snabbare än ett äktenskap och ett barn har rätt till två föräldrar". När jag läste det tänkte jag 1)vem säger att ett barn förlorar en förälder vid en separation? Jag är också skilsmässobarn- har ändå två föräldrar och 2) om man utgår ifrån att enbart makar håller ihop så borde man ju även förbjuda sambor att skaffa barn på andra sätt eftersom det bara är adoption som kräver att man är gift.
    Sen det du skrev om hur man hanterar sambor som inte vill ärva varandra- testamente. Makar vill inte alltid ärva varandra utan man gifter sig av andra skäl.

Svar på tråden När blir man familj?